Herumisrefleksi- montako per imetyskerta?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kuinka monta erillistä herumisrefleksiä tunnette yhdellä syöttökerralla? Voiko siitä jotenkin päätellä maidon riittävyyttä? Voiko herumisreflekseistä laskea että koska alkaa tulla sitä ruokaisampaa maitoa?

Minulla 2-viikkoinen vauva, joka torkuskelee/nautiskelee tissillä loputtomiin, ja yleensä irroitan hänet rinnalta itse. Vain pari-kolme kertaa hän on pudottanut nännin suusta oma-aloitteisesti. Neuvolakäynnillä todettiin että vauvan paino ei ole noussut vielä syntymäpainoon takaisin, joten maidon riittävyys on nyt epäilyn alla. Mutta toisaalta olen irroitellut hänet ehkä liian nopeasti pois tissiltä (25-40 minuuttia).

Herumisrefleksi kiinnostaa minua siksi että ekan viikon aikana tunsin niitä paljon enemmän, ja nyt toisen viikon aikana paljon vähemmän. Tuleeko maitoa jos ei tunne refleksiä kertaakaan yhdellä syötöllä? Pumpatessa ei ainkaan tule jos ei refleksiäkään tunne.

Kommentit (2)

Vierailija

Lainaus:

Kuinka monta erillistä herumisrefleksiä tunnette yhdellä syöttökerralla? Voiko siitä jotenkin päätellä maidon riittävyyttä? Voiko herumisreflekseistä laskea että koska alkaa tulla sitä ruokaisampaa maitoa?

Herumisia tapahtuu yhden imetyskerran aikana keskimäärin 2,5 kertaa. Yksi heruminen kestää keskimäärin n. 15 sekuntia. Siitä ei voi laskea "ruokaisamman" maidon tuloa, sillä kyse on vain lihastoiminnasta. Herumisessa maitorakkuloiden ja -tiehyiden ympärillä olevat pienet lihassolut supistuvat ja puskevat maitoa maitorakkuloista tiehyiden kautta vauvan suuhun.

Mitä tyhjempi rinta, sitä rasvaisempaa maitoa siitä tulee. Tämä johtuu siitä, että rasvahiukkaset pääsevät liikkeelle vasta, kun suurin osa maitomäärästä on jo poistunut rinnasta.

Lainaus:

Minulla 2-viikkoinen vauva, joka torkuskelee/nautiskelee tissillä loputtomiin, ja yleensä irroitan hänet rinnalta itse. Vain pari-kolme kertaa hän on pudottanut nännin suusta oma-aloitteisesti. Neuvolakäynnillä todettiin että vauvan paino ei ole noussut vielä syntymäpainoon takaisin, joten maidon riittävyys on nyt epäilyn alla. Mutta toisaalta olen irroitellut hänet ehkä liian nopeasti pois tissiltä (25-40 minuuttia).

Jos vauva ei ime tehokkaasti, ei ole väliä, onko hän rinnalla viisi vai viisikymmentä minuuttia. Maitoa voi sinulta tulla runsaastikin, mutta sitä ei aina päädy vauvaan niin paljon kuin olisi hyväksi. Tähän auttaa monesti imetyksen tehostaminen: imetetään niin pitkään, kun vauvan imu on tehokasta (= vauva imee rytmillisesti ja nielee tiheästi). Kun imu laiskistuu, vauva irroitetaan rinnalta ja laitetaan toiselle. Tämän voi toistaa x kertaa.

Kun on kyse vauvan saaman maitomäärän lisäämisestä, olisi hyvä pyrkiä imettämään useasti, vähintään 10-12 kertaa vuorokaudessa. Mitä useammin vauva käy rinnalla samalla imien tehokkaasti, sitä enemmän hän saa maitoa (ja sitä enemmän rinnat maitoa myös tekevät).

Lainaus:

Herumisrefleksi kiinnostaa minua siksi että ekan viikon aikana tunsin niitä paljon enemmän, ja nyt toisen viikon aikana paljon vähemmän. Tuleeko maitoa jos ei tunne refleksiä kertaakaan yhdellä syötöllä?

On naisia, jotka eivät koskaan tunne herumista, mutta vauva saa riittävästi maitoa. Herumisen tunne voi myös hävitä, tai alkaa tuntua, vaikkei olisi aikaisemmin tuntunutkaan. Herumisen huomaa parhaiten siitä (jos sitä ei tunne), että vauva alkaa niellä rytmillisesti. Omiin tuntemuksiin ei kannata yksinomaan luottaa, vaikka niistä toki jotain apua on.

Vierailija

Olipa kiva saada noin asiantunteva ja mielenkiintoinen vastaus.

Alan siis vaihtelemaan vauvaa rinnalta toiselle hiukan useammin per syöttökerta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat