Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuoreita synnytyskokemuksia Jyväskylästä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Muutamme pian Keski-Suomeen ja synnytän 3. lapsemme Jyväskylässä. Kuulisin mielelläni tuoreita synnytyskokoemuksia Keski-Suomen keskussairaalasta. Olisi kiva kuulla vastauksia mm seuraaviin kysymyksiin:

-Tarjottiinko mahdollisuutta lämpimään kylpyyn salissa?

-Entä ilokaasu? Sitä ei ilmeisesti tarjota edellenkään?

-Mitä jäi mieleen lapsivuodenosastolta? Monen hengen huoneessa olit? Oliko ruuhkaista / ahdasta?

Kiitos vastausista jo etukäteen!

Kommentit (8)

Vierailija

Mentiin sairaalaan kun olin 5-6cm auki ja sain oxynormin sillon. Se autto pari tuntia tosi hyvin. Sain sit vielä spinaalin. Vauva synty n. 5h oxynormin saamisen jälkeen. En osaa sanoa, vaikuttiko oxynorm vauvaan, kun vauvalla napanuora oli kaulan ympärillä erittäin tiukalla ja lopussa sydänäänet laski ja vauva jouduttiin elvyttämään syntymän jälkeen....

Vierailija

Just tänään kävin neuvolassa ja juttelin terveydenhoitajan kanssa synnytyksestä. Itselläni edessä tossa huhti-toukokuussa. Olen ensimmäisen synnytänyt kanssa täällä Jyväskylässä, nyt on toinen tulossa. Ekalla kerralla olin ammeessa ja muuten pärjäsin ilokaasun voimin.

No tiesin jo ettei ilokaasua ole nyt tarjolla, mutta tänään kuulin ettei ole ammettakaan! Se terkkari sanoi, että remontin takia kaikki odotushuoneet on jossakin muussa käytössä. (Aikaisemmin siellä oli siis yksi amme yhdessä noista odotushuoneista.) Mikä tarkoittaa myös siis sitä, että tilaa on vähemmän. Synnytyssalit, joiden väleissä on suihkutilat. Ja ohje on nyt ymmärrettävistä syistä entistä pontevammin, että "olkaa kotona niin kauan kuin pystytte." Ei niitä vähiä synnytyssaleja oikein voi käyttää monen tunnin avautumisvaiheisiin.

Jos sinne sitten menee liian ajoissa tai saleissa ei ole tilaa, niin odottelutilana on käytävät (kuulemma sinne on rakennettu jotain sermejä). Täytynee vain toivoa, ettei osu pahaan ruuhkaan - en kyllä ymmärrä missä sitä sitten synnytetään.

Minua kyllä mietityttää tämä kaikki, varsinkin kun olisin halunut samantyylisen synnytyskokemuksen kuin aikaisempikin. No, ammeen uskon voivani korvata aika hyvin suihkullakin (jos sinnekään pääsee! Täytyy varmaan soittaa etukäteen ja kysellä ruuhkatilannetta, että voi sitten olla kotona suihkussa mahd. kauan. Tosin sen seurauksena vauva kyllä syntyy viimeistään autoon, ellei jo kotiin;)

Mulla on kätilötuttu, jolta kysyin suoraan että kannattaisko harkita muualla synnyttämistä. No ei hän kyllä sellaista suositellut, kun mun muut toiveet oli sellaista synnytysjakkaraa ja lattialla olemista - hän sanoi että saattavat muualla suhtautua huonommin noihin eri asentoihin ym. "luomuiluun".

Mietin miten korvaisi sen ilokaasun. Kuulemma Jklssä on nyt (ilokaasun "tilalla") käytössä lihakseen pistettävä kipulääke, Oxynorm, joka kuulemma olisi jollakin tapaa parempi kuin petidiini (molemmat jotain morfiinin kaltaisia). Olen tässä yrittänyt googletella, mutta en ole löytänyt pätevän tuntuista lähdettä. Jossain vaan sanottiin, että se olisi myös vauvalle parempi. Tästä haluaisin vaan etukäteen lisää tietoa. Ja muutenkin siitä, että millaiset ne vaikutukset tästä Oxynormista on olleet. Taidankin laittaa uuden kysymysketjun..

Olen muuten utelias tietämään, että mihin aikaan suurinpiirtein alkuperäisen kysyjän LA on? Jos sattuu olemaan piakkoin, niin tule ihmeessä kertomaan kokemuksia, varsinkin jos kokeilet Oxynormia;)

Vierailija

Synnytin joulukuussa Ksks:ssa. Salin henkilökunta oli todella mukavaa, kätilö tarjos mahdollisuutta ammeeseen (sitä tosin ei enää ole), keskusteltiin yhdessä kivunlivityksestä, sain olla liikkeellä jne. Todella hyvä kuva jäi! Ilokaasua ei tosiaan ole enää mahdollisuutta saada. Sain Oxynormia ja auttoi minulla todella hyvin.

Lapsivuodeosastolta onkin sit hieman eri kuva... Vauvani joutui teholle, joten olin osastolla yksin. Kätilöt ei juurikaan huomioineet mua (eikä huonekaveriani samassa tilanteessa)... Mitään ei tarjottu, neuvottu tai kysytty. Onneks osasin pyytää kun oon alalla... Olin siis kahden hengen huoneessa ja sellaisia suurin osa onkin. Muutamia isompiakin huoneita on.

Vierailija

Nyt on synnytyssaleissa melko hankalat ajat, mutta remonttia odotellessa... Amme oli ennen ns. lepohuoneessa, mutta nyt ei ole sitäkään. Suihkut ovat kahden salin yhteiset, mutta melko hyvin niihin on päässyt. Ja siis ilokaasua ei ole käytössä. Paljon siellä käytetään lihakseen pistettynä oxynorm-nimistä kipulääkettä. Kätilöitä on moneen lähtöön, suurin osa kuitenkin onneksi ihania. Lääkärit asettavat melko tarkat säännöt, jos täytyy jotenkin puuttua.

Osastolta on monenlaista kokemusta. Tilat on uusitut ja muuten ihan kivat paitsi ahtaat huoneet. Mielellään kotiuttavat varhain ruuhkasta johtuen. Ja henkilökuntaakin moneen lähtöön, suurin osa kuitenkin tekee työtään hyvin ja sydämellään. Jotkut kokevat, että imetykseen ei riittävästi kannusteta eli apua kannattaa pyytää, jos sitä kaipaa. Perhehuoneita ei ole. Perheenjäsenille on vapaat vierailuajat. Isovanhemmat saavat myös käydä, muita vieraita ei toivota ahatuden vuoksi.

Vierailija

Viihdyin hyvin, jäi mukava kuva sairaalasta. Kylvystä en osaa sanoa, koska mulla synnytys eteni niin hurjan nopeasti, että ei siinä sellaisia ehtinyt ajatella. Tutustumiskäynnillä joku amme tuli nähtyä.

Ilokaasua ei saa, sen käyttö on lopetettu kokonaan. Tilalla on joku ilmeisesti lihakseen pistettävä piikki tms.

Hoitajat olivat oikein mukavia, yksi oli vähän totisempi mutta hänenkin kanssa tulin toimeen hyvin. Yksi harjoittelijatyttö oli erityisen ihana. Ruoka oli hyvää. Olin kahden hengen huoneessa. Sairaalassa olin kaikkiaan 5½ päivää, joten mulla ehti olla 3 eri huonekaveria. Huone oli mukava ja siisti.

Kyllähän siellä aika ruuhkaista ilmeisesti oli, ei se viereinen paikka ollut montaa tuntia tyhjänä kun tuli jo seuraava tilalle.

Vierailija

Missä vaiheessa sait sen Oxynormin? Olitko paljon auki siinä vaiiheessa? Ja kuinka pian lapsi syntyi tuon piikin jälkeen. Riittikö tuo Oxynorm kipulääkitykseksi eli tepsikö se tosiaan ihan loppuvaiheenkin "kovissa" kivuissa.

Olen ymmärtänyt, ettei sitä kannattaisi käyttää jos lapsi syntyy pian ja olenkin miettinyt voiko siitä sitten olla iloa loppuvaiheen kivuissa.

Vierailija

olen itse synnyttänyt kolmanteni jvyäskylässä, kaksi aikasempaa kahdessa eri paikassa, joten kokemusta on kolmessa synntyspaikasta.

nyt olen neljättä toukokuussa menossa synnyttämään jyvöskylään.

kokemus oli viimeksi ihan hyvä, kätilö oli mukava ja kaikki meni hyvin.

tuo ilokaasu vaan harmittaa, koska se on ollut aina mulla se kivunlievitys ja sillä menty, nyt vähän jopa pelottaa, koska piikkejä en tahdo, on nniin kamala piikkikammo.

osastolla sai uudelleen synnyttäjän olla aika itsekseen nhuone kaverin kanssa jsut naurettiin, hänlin sai kolmannen, et lähtetäänkö kotiin, kukaan ei varmaan ees kyselis, oikeesti ei siellä käyny ku keran päivässä joku kysyy onko kaikki ok??? toivottavasti ensisynnyttäjät saavat tuen ja opastuksen.

ja se et yks lastenhoitaja tuli vauvaa kahtomaan ja oli niin onnelline ku vika päivä enne loman alkua et on loman tarpeessa näistä kakkapyllyistä ja tuntui et sori et vauvaani joudut kahtelemaan...

mut muuten minusta ok paikaa synnyttää, sinnehän menen kohta uudestaan.

ammetta kysyin mut jostain syystä en silloin siihen päässyt-

korasa

Uusimmat

Suosituimmat