Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen nyt ollut 2 viikkoa 2lk opettajan sijainen ja en ymmärrä miksi opettajat

Vierailija

valittavat , minusta palkkaus on kohdallaan ja opettettavat asiat ihan ok.

Työaikani on erittäin mukava 9-13 tai 9-14, sekä 8-12. Todella mukavat työajat, jää aikaa perheelle. En koe suunnittelua ja tehtävien muokkaamista yhdelle erityislapselle kovinkaan työllistäväksi työssäni. Muut opettajat miksi valitatte?

Itse olen koulutukseltani sosionomi, ja sain sijaisuuden 5kk ajalle.

Sivut

Kommentit (52)

Vierailija

todella paljon töitä ja pitkää päivää. Mutta minusta ainakin ne valittavat kollegat ja ne työtä paiskovat kollegat ovat eri ihmisiä.

ope

Lainaus:

Olin koulusiivoojana jonkin aikaa ja yksi opettaja veti ihan pultit mulle kun hänen piti olla koulussa jonkun jutun takia ihan neljään asti. 9-16 päivä oli ihan liikaa. Manasi kuinka raskasta ja vaativaa hänen työnsä on ja suuttui kun ilmoitin, että olen viiteen asti töissä, kun hän ei voi poistua kun koulu loppuu vaan täytyy olla suunnittelemassa tunteja ja mä kehtaan vaan lähteä kotiin kun työaika loppuu...

Vierailija

Yksi kymmenestä joka tarvitsee erityistätukea ja apua oppimiseen.

Jokainen noista 10 oppilaasta on erilainen oppija. Opettaja joutuu suunnittelemaan erikseen jokaisen tunnit. Siinä on varmasti haastetta. Kiitos vaan opettajalle joka on hyvä ja motivoitunut työssään.

Vierailija

voi myös tehdä kotona, tai kuten minä itse, hyppytuntien aikana keskellä päivää! Oma työviikkoni on hyppytunteineen 38tuntia (sis. 20 hyppäriä, opetustunteja 28), lisäksi joka toinen viikko kokous, johon menee kepoisesti 3-4tuntia. Itse korjaan kokeen, myös sairaslomilla. Ja mitä taas luokanvalvojana toimimiseen, silloin olen ollut vanhempien käytettävissä myös iltaisin.

Lyhytaikainen sijainen, kuten ap:kin on, ei todellakaan voi tietää koko totuutta opettajan työstä. Kuten ei myöskään siivooja...

Vierailija

Toimin päätoimisena opettajana yläasteella kaksi vuotta 90-luvun alussa. Hyvää työssä oli suhteellisen lyhyet työpäivät, kun sai nuoret kiinnostumaan kielistä (hej på er - opetin myös tvångsvenskaa"), kesäkuu, heinäkuu ja elokuun alku - piiiiitkät lomat. Rankkaa oli koko koulupäivän kestävä tiukka aikatauluista huolehtiminen, melutaso, opettajien suhtautuminen ns häirikköoppilaisiin ja suru kun joku oppilas epäonnistui oppimisessa tai kouluyhteisössä pärjäämisessä. Vaihdoin alaa siksi, että nuorena ihmisenä koin raskaasti sen, että kouluyhteisö arvosteli rankoin ottein niitä nuoria, joilla oli ongelmia koulussa. Aidon välittämisen ja auttamisen sijaan syytettiin vanhempia tai oppilasta itseään. Itse oli silloin niin nuori, ettei minulla ollut valtaa hierarkisessa kouluorganisaatiossa, eikä kokemuksen tuomiaa osaamista auttaa. Paras kiitos noista vuosista oli kun muutama vuosi sitten työelämässä törmäsiin yhteen "hepulijamppaan", joka oli pärjännyt elämässään hyvin vaikka olikin nk häirikkö. Hän kiitti minua siitä, että en ollut koskaa näyttänyt hänelle suhtautuvani häneen mitenkään eri tavalla kuin muihinkaan oppilaisiin. Hän myös kertoi, että vaikka hänen äitiään epäiltiin huonosta kasvatuksesta, hänellä oli aivan ihanat kotiolot. Hän kertoi, että häntä pidettiin jostakin syystä luokan pellenä, eikä hän itsekään tiedä miksi välillä käyttäytyi huonosi. Todettiin yhteen ääneen, että taisi olla murkkuikä ja ruotsin epäsäännölliset verbitkin hän oppi silti kohtalaisesti.

Vierailija

Ne painetta (ja valitusta) aiheuttavat hommat ilmaantuvat yleensä vasta pidemmän ajan kuluessa, ei ihan parissa viikossa. Paljon on kiinni myös siitä, millaisen luokan kanssa osuu yksiin. Toivottavasti kuitenkin teillä koko kevät menee mukavissa merkeissä!

Vierailija

Itse olen avustaja ja meillä on siinä samalla iltapäiväkerho. Ip-kerho kestää klo 17 asti.

Usein opet valittaa, jos sattuu klo 14 päivä, että miten on NIIN RANKKAA. Ja samantien kun tunti loppuu, juoksevat opehuoneeseen vaihtamaan ulkovaatteet ja lähtevät pikaisesti kotiin.

Jokusen kerran olen maininnut, että mun täytyy jaksaa olla täällä klo 17 asti. Vastaus on ollut, että sehän onkin ammatinvalintakysymys.

Ja totuus on, että erittäin pieni osa opettajista siellä koululla viipyy yli tuntia oppituntiem jälkeen suunnittelemassa...

Kokeetkin voi laittaa avustajille korjattaviksi...

Ja opettajat jaksavat vielä valittaa kuinka tarvitsee vanhempainiltaan tai joulujuhlaankin omalla ajalla raahaantua. Jotainhan sen palkan eteen tarvii mun mielestä tehdä. Kyllä sitä palkkaa kesällä auringossa makaillessa tulee sen verran, että sietää välillä (eli talviaikaan) jotain joskus tehdäkin.

Vierailija

ja kuten edellinen totesi, kun ei muusta tiedä niin sitten valitetaan vaikka työ oikeasti helppo ja ei paljon aivoja vaadi saati ruumiillista työtä tai matkustelua ja pitkiä poissaoloja perheestä.

Vierailija

Jos tuon ilmoitat työajaksesi, niin etpä taida paljoa tunteja suunnitella. En myöskään haluaisi lapselleni jotain wannabe-sosionomisijaista, joka näyttää kahden viikon sijaisuuden jälkeen tietävän kaiken opettajan työstä. Sijaisena on sitäpaitsi niin helppo olla, kun ei tarvitse ottaa pitempää vastuuta luokasta tai kodin ja koulun yhteistyöstä, puhumattakaan muista koulun tehtävistä, ne kun vievät myös aikaa.

Vierailija

2 viikkoa on kovin lyhyt aika tehdä suuria johtopäätöksiä. Itse olen aineenopettaja yläasteella ja täytyy sanoa, että ei tämä maailman helpointa työtä ole. Pelkkiä paperihommia, kokouksia, tiimejä ja vanhempaintapaamisia yms on paljon, eikä niistä kahdessa viikossa tiedä vielä mitään.

Toki on rankempiakin töitä, mutta on tässäkin hommaa. Teen yleensä 10 tunnin työpäivän, välillä 12 tunnin. Viikonloppuisin teen töitä sunnuntaisin useamman tunnin, lauantaisin keskityn perheeseen. Opetusryhmät ovat isoja, n. 30 nuorta, joista osalla HOJKS ja jollakin psyykkisiä ongelmia jne. Rakastan kyllä työtäni, mutta on tämä aika hektistä hullunmyllyä.

Vierailija

Teen opetustyötä jonkin verran ja sanottava on että enemmän on mennyt aikaa tuntien aihesisältöjen kokoamiseen ja valmistautumiseen kuin itse tunteihin.

Pyrin antamaan oppilaille mahdollisimman paljon, en vedä tyyliin rimaa hipoen.

Opettajia on monenlaisia sen olen itse saanut havaita oppilaan roolissa niin lapsuudessa, nuoruudessa ja aikuisiässä.

Sama skaala se on kuin numeraalin arvostelu 4-10 tai 1-5 tai 1-3 mitä asteikkoa kulloinkin käytetään.

Vierailija

Joo, kyllä meillä opeilla on joka päivä töissä aivan yli ihanaa! Tunnin jälkeen me juostaan opettajienhuoneeseen kahville ja yleensä aina sinne on joku tuonut ihania kahvipulliakin, joita me sitten syödään siinä juoruilun ja muun leppoisan oleilun lomassa. Kellään ei ole kiire mihinkään, kukaan ei mieti/valmistele seuraavan tunnin asioita; me vaan rentoudutaan. Ja kun kello soi, me lähdetään rauhassa luokkaan lukemaan vähän satukirjaa lapsukaisille, jotka luokassa jo odottavatkin jokainen omalla paikallaan innokkaana oppimaan uusia asioita. Luokassa on ihanan seesteinen ilmapiiri, ei puhettakaan minkäänlaisista työrauhahäiriöistä saatika oppimisvaikeuksista. Ja oppilaitakin luokassa on vain 26, voiko paremmin olla! Ja sitten klo 13 me kirmataan suoraa päätä kotiin ja loppupäivä harrastetaan kaikenlaista kivaa. Ja ne lomat, kyllä ne on mahtavia!!

ps. Ai niin, sit yhtäkkiä mun ekaluokkalaiset vaan on oppineet lukemaan! Siis mä en tajuu miten, mutta vähäkö ihquu!!!!

Älkää viitsikö arvostella tai arvioida toisen ammattia ja työtä ilman asianmukaista koulutusta tai pitkää kokemusta alalta. Kaikki tekevät tässä yhteiskunnassa tärkeää työtä ja jokaisen työssä on niitä hyviä ja huonoja puolia. Sosionomit ovat saaneet alalleen koulutuksen ja he tietävät siitä alasta. Minä olen saanut opettajan koulutuksen ja tiedän tämän alan asioista. Se, että jokainen on joskus käynyt koulua, ei anna vielä eväitä opettajan työn arviointiin. Siihen tarvitaan paljon paljon enemmän asiantuntemusta. Nuo työaika-, palkkaus- ja loma-asiat ovat puolestaan suurta huuhaata! Niistä marmattaminen kertoo vain sen, että ko. henkilö ei tiedä opettajan työstä mitään. Ja todellakin, tämä sama jorina alkaa joka kevät. Me opettajat saamme kuulla siitä säännöllisesti. Harva jaksaa siihen enää sen kummemmin kommentoida. Hakekaa kaikki ihmeessä opettajankoulutukseen, niitä järjestetään yliopistoissa ympäri Suomea. Tervetuloa tekemään arvokasta työtä! Toivottavasti olet varustettu vahvalla itsetunnolla, jotta kestät tämän kuluttavan ammatin ja sen vähäisen arvostuksen, jota se Suomessa osakseen saa.

terveisin: ope 29v.

Vierailija

Lainaus:

Minä ainakin laittaisin oppilaiden mukaan tiedotteen lukuvuoden eka päivänä, että tavoittaa voit tästä nro:sta klo 8-16.

Lainaus:

voi myös tehdä kotona, tai kuten minä itse, hyppytuntien aikana keskellä päivää! Oma työviikkoni on hyppytunteineen 38tuntia (sis. 20 hyppäriä, opetustunteja 28), lisäksi joka toinen viikko kokous, johon menee kepoisesti 3-4tuntia. Itse korjaan kokeen, myös sairaslomilla. Ja mitä taas luokanvalvojana toimimiseen, silloin olen ollut vanhempien käytettävissä myös iltaisin.

Lyhytaikainen sijainen, kuten ap:kin on, ei todellakaan voi tietää koko totuutta opettajan työstä. Kuten ei myöskään siivooja...

Vuosien varrella olen oppinut sen, ettei kaikilla vanhemmilla ole mahdollisuutta soittaa kesken työväipän "virka-aikana", joten näitä vanhempia varten haluan olla joustava.

Kyse on ammatinvalinnasta, ja siitä, kuinka itse omaan työhönsä suhtautuu.

T: työstään nauttiva opettaja (jolla kokemusta paljon eri aloilta, mm. siivous- ja kaupanalan työstä)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat