Oletko sitä mieltä, että asenteessani olisi parantamisen varaa?

Vierailija

Tausta: Tulen todella köyhästä perheestä. Olen kamppaillut köyhyyden kanssa koko lapsuuteni, sittemmin 8vuotta opinnoissa, tuntuu, että ikuisuuden. Nyt olen työssä ja palkkani on hyvä. Lapsia ei ole.

Nykytilanne: Käytän rahaa nykyään melko holtittomasti. Vingutan tilini tyhjäksi joka kuukausi tietoisesti. Ajattelen, että nyt on se elämänvaihe, että siihen on oikeus. Pistän laskut menemään suoraveloituksella, lainaa on, lyhennykset juoksevat tililtä ajallaan. Kaikki menee mitä tulee.

Teenkö väärin, pitäisikö minun taas alkaa säästää hiljalleen. Tätä tietoista kulutusjuhlaa on nyt kestänyt 4 vuotta. Tuntuu niin ankealta palata takaisin penninvenytykseen ja kaikkien menojen tarkisteluun.

Kommentit (5)

Vierailija

Taantuman aikaan tuleekin viettää kulutusjuhlaa ja käyttää rahaa niin paljon kuin mahdollista (velkaantua ei tietenkään kannata turhaan), sukanvarteen säästäminen ruokkii lamaa! Kuluta, kuluta vain! :) :)

Tietenkin jos sulla on ylimääräistä rahaa, voisit myös tehdä hyvää ja ruveta kummiksi World Visionin tai vastaavan kautta. Sillä lailla auttaisit yhden yksittäisen ihmisen elämää todella paljon, kohtalaisen pienellä summalla.

Vierailija

Nimittäin kyllä se sitten keski-iässä alkaa oikeasti harmittaa, kun ei ole kertynyt yhtään mitään. Mulla on se tilanne nelikymppisenä ja KYLLÄ kaduttaa! Ehkä sun kannattaisi laittaa joku mieleinen tavoite, jolloin motivaatio olisi parempi, kuin silloin kun säästää vaan säästämisen vuoksi eikä asialla ole suurempaa henkilökohtaista merkitystä.

Vierailija

Kyllä niiden välissäin tosiaan on elämää. Sellaista elämää, missä rahaa käytetään järkevästi, mutta ankeuteen ei silti jämähdetä. Sellaista elämää, missä mietitään - ja siis myös tiedetään - mitä oikein haluataan ja tarvitaan. Sitten tehdään tai hankitaan se, mutta ei kamalaa kasaa kaikkea muuta krääsää ja sähellystä.

Vierailija

mutta ei sentään tuhlailua tuhlailun takia. Jos oletkin elänyt 4 vuotta ns. rahoja laskematta, mutta kuitenkin velkaantumatta, niin ok. Olet sen totisesti ansainnut.

Ehkä nyt kuitenkin voisit miettiä, onko rahankäyttö järkevää. Tarvitsetko kaikkea, mitä ostat vai olisiko sinulla jo kaikki. Säästötilillä kannattaa pitää ainakin yhden kuukauden palkkaa vastaava summa ennakoimattomia menoja varten. Välillä voi tietysti vähän hemmotellakin, ei elämän tarvitse olla kurjuuden maksimointia

Sinuna ostaisin ehkä asunnon. Siinä jää rahaa pakosti säästöön.

Lainaus:

Teenkö väärin, pitäisikö minun taas alkaa säästää hiljalleen. Tätä tietoista kulutusjuhlaa on nyt kestänyt 4 vuotta. Tuntuu niin ankealta palata takaisin penninvenytykseen ja kaikkien menojen tarkisteluun.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat