kokemuksia tokaluokan tuplaamisesta

Vierailija

...tai vaikka ekaluokan? Olisi kiva kuulla lähinnä siitä, onko siitä ollut jotain haittaa lapselle? Minulla on joulukuussa syntynyt poika, jolle näin jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt hakea koululykkäystä jo eskarissa, mutta sitä ei silloin meille ehdotettu. Itse vähän epäilin pojan koulukypsyyttä, mutta eskariopen ja neuvolan mielestä kaikki oli kunnossa.

Nyt hän on toista vuotta käynyt koulua ja joillain lailla roikkunut muiden mukana, tukiopetuksen avulla ei ole missään aineessa muita jäljessä. Mutta vieläkin on lapsellinen, koulutehtävät eivät kiinnosta, koenumeroitaan ei edes vilkaise, unohtuu leikkimään ja höpöttämään kun pitäisi mennä tunnille. Open mielestä kertausta kannattaisi harkita, jos tilanne ei pian muutu. Minusta tuntuu ettei siitä mitään haittaa olisi. Vai onko?

Kommentit (11)

Vierailija

Poika on kyllä käynyt erityisopettajalla, tehnyt lukiseulat jne. mitä ilmeisesti tehdäänkin kaikille? Erityisopettaja pitää myös tukiopetusta välillä, joten hänen pitäisi tietää tilanne ja tutkimusten tarve? Diagnoosiin asti eivät ongelmat ilmeisesti läheskään riitä, ja niiden paikkakin aina vaihtuu: alkuun lukeminen oli vaikeaa ja matikka helppoa, nyt on asia kääntynyt ihan toisinpäin. Eli tekee tehtävät hyvin jos ne kiinnostavat, muuten vitkuttelee. Yksi koe jäi puoliväliin kun teroitti kynää suurimman osan ajasta! Luovuttaa jos ei heti osaa, jos on väsynyt, flunssainen tms. Hahmottamisen ongelmaa on jonkin verran, vieläkään ei muista esim. kummin päin tulee nro 5. Pahaa lukivaikeutta ei tietääkseni ole, löytää kyllä virheet kirjoituksestaan, jos pyydän häntä itse lukemaan virheellisen lauseen uudestaan. Lähinnä minusta pojalta puuttuu sinnikkyyttä ja motivaatiota. Paraneekohan ne iän myötä?

Ap

Vierailija

kun lapset sairastaa kotona. Aika moni on kommentoinut, että luokalle jääminen olisi kolaus itsetunnolle ja kaverit saattaa kiusata tms. Onko kokemuksia tästä? Minusta tuntuu että meidän poika ja kaverit vielä viis veisaa siitä, onko joku luokalla vuotta vanhempi, käykö erityisluokassa, tukiopetuksessa tms. Missä iässä lapset alkavat tuosta huomautella? Unohtuuko luokan tuplaus parin eka kuukauden aikana, vai muistaako kaverit sen vuosia? Entä jos lapsi jatkaa omassa ryhmässään ja joutuu jatkuvasti käymään tukiopetuksessa ja saa huonoja numeroita? Kiusataanko siitä ja jatkuuko sama tahti sitten yläasteelle asti? Onko kokemusta?

Vierailija

Mutta jos vanhemmat ovat hyviä kasvattajia, ja ovat saaneet lapselle muuten hyvän itsetunnon, niin eiköhän lapset tuon paineen kestä.

Vierailija

Kokonaisuus ratkaisee. Lapsen itsetunnolle voi olla kova pala joutua tuplaamaan luokka, joten ko. tilanteessa lapsen itsetunto tarvitsee roimasti tukea.

Vierailija

kun ei niistä alunperinkään ole pitänyt. Tämä tuli mieleen tuosta eskarikeskustelusta. Onko siitä tullut ongelmia? Toisella kierroksella ne tehtävät kai olisivat sitten helppoja ja poika saisi kokea onnistumisen elämyksiä myös niissä, tähän asti onnistumisia lienee ollut lähinnä siellä sosiaalisen elämän puolella. En ainakaan itse muista mitenkään kärsineeni siitä että koulutehtävät olivat minulle helppoja ala-asteella. Sen sijaan huono menestys liikunnassa harmitti silloin, eikä vieläkään esim. hiihtäminen houkuttele.

t. ap (myös nro 6)

Vierailija

vastaan ole tullut vielä yhtään tapausta, jossa kertaamisesta olisi ollut haittaa, toiset toki hyötyvät selvemmin kuin toiset, kaikillehan kertaaminenkaan ei tuo riittävää apua. Joidenkin vanhempien on ollut vaikea asennoitua kertaamiseen positiivisesti ja se sitten tietenkin vaikuttaa lapseenkin. Tärkeää on tukea lapsen itsetuntoa ja painottaa, ettei kyse ole epäonnistumisesta vaan mahdollisuudesta!

Vierailija

Pojalla lukivaikeutta ja hahmottamisen ongelmaa ja levottomuutta. Lapsi turhautui kun ei osannut ja siitä seurasi levottomuutta.

Poikaa ei ole kiusattu kertaamisesta mitenkään.

Jos on ongelmia niin ehdottomasti kannattaa ykkönen tai kakkonen kerrata sillä kolmannella alkaa varsinainen opiskelu, tulee vieras kielikin.

Mielestäni lapsesi pitäisi päästä neuropsykologin testeihin, onnistuisiko se koulun kautta. Jos on tarvetta neuropsykologiseen kuntoutukseen se olisi syytä aloittaa mahdollisimman varhain. Juttele tästä koulun erityisopettajan kanssa.

Vierailija

Toisaalta poika päiväkodissakin leikki niiden nuorempien kanssa, jotka jäivät vielä eskariin kun hän lähti kouluun, ja harmitteli sitä. Kavereista ei koulussa ole ollut pulaa, itse asiassa niitä on niin paljon että se haittaa keskittymistä. Olen ymmärtänyt että poika leikkii myös nykyisten ekaluokkalaisten kanssa ip-kerhossa ihan mielellään. Toki parhaimmat kaverit ovat nyt omalta luokalta. Luokkajako tulisi kuitenkin ensi vuonna muuttumaan kieli- ym. valintojen takia, eikä nykyinen luokka siirry kolmoselle kokonaisena. Minä en tosiaan pitäisi luokalle jääntiä epäonnistumisena, vaan eskarissa tapahtuneen virhearvion korjaamisena. Paremminkin minun on ehkä vaikea hyväksyä, että poika nyt on suoriutumisessaan luokan häntäpäässä, vaikka meillä vanhemmilla koulut ovat menneet hyvin. Mutta itse en kuitenkaan ole kertaamista ehdottanut vaan ope. Luulisin että hän tietää?

Vierailija

Oman poikani (joka on nyt kolmosella) luokalta yksi poika kertaa nyt kakkosluokkaa. Alkusyksystä vanhat luokkakaverit olivat vähän pihalla, ihmettelivät asiaa, mutta ei siitä ole sen jälkeen kuulunut mitään. Sain sen käsityksen, että pojalla oli ongelmia oppimisessa, lukemisessa jne. Minä ainakin olen varma siitä, että alaluokilla kertaaminen on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin väkisin mukana sinnitteleminen niin, että oppiminen on todella vaikeaa. Sitä paitsi yleensähän siinä samalla myös opettaja vaihtuu, jolloin ne smat tehtävät tehdäänkin ehkä hieman eri tavalla, eri asioita painottaen jne. Asiasta lienee syytä keskutella erityisopen kanssa.

Vierailija

Hei!Poikani tuplasi toka luokan hahmotus ym...häiriöiden vuoksi(lokakuun lopulla synt.).Oli kyllä kaikkein järkevin ratkaisu.Koulunkäynti takkusi ihan kunnolla eikä todellakaan olisi pärjännyt silloin mennä kolmannelle.Kolmonenkin meni takkuillen syksyn mutta jotain ihmeellistä tapahtui ja kevätlukukauden poika pärjäsi hyvin koulussa ja sen jälkeen on itsenäisesti tehnyt läksynsä.Nyt on kuudennella jo ja pärjää oikein kivasti koulussa.Jos vaan viitsii kunnolla lukea kokeisiin niin ysejä tulee.

Tyttöni on syntynyt juuri ennen joulua ja meni vuotta myöhemmin kouluun.Opettajat heti suosittelivat tätä,vaikka tytöllä ei siis mitään ongelmia ollut.Toki sitten ratkaisuun myös vaikutti se että paras kaveri oli synt.2kk myöhemmin toisen vuoden puolella ja näin ollen tytöt pääsivät samalle luokalle.

Vierailija

Heille ei siitä varmasti koulunkäynnillisesti ollut haittaa, mutta sosiaalisesti olivat melko kovilla. En tiedä, johtuiko pelkästään luokalleen jäännistä, huonosta koulumenestyksestä jne.

Elämässään ovat kai ihan ok selvinneet, molemmat opiskelivat lähihoitajiksi (tyttö ja poika).

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat