Ei vittu mä en voi käsittää tota, että lapset on hoidossa vaikka kotona on äiti

Vierailija

tai isä.

Perustellaan vielä ettei rutiinit mene..?? jep, jep.

Oikeestiko teidän lasten on parempi olla hoidossa kuin kotona?

Mä olisin TODELLA huolissani jos meillä olisi näin.

Sivut

Kommentit (134)

Vierailija

Lainaus:

Tällaisen myöntämiseenhän tarvitaan ihan lääkärin lausunto, olisikohan hän löytänyt silloin ne syytkin? Mitä luulet?

alle 2-vuotiaalle lapselle siinä muiden lasten hoitamisen ohessa? Äidillä kun ei kotona ole kuin yksi vauva esikoisen lisäksi, paljon paremmat mahdollisuudet hänellä on tehdä lapsen kanssa kaikkea kun päiväkodintädillä jolla on useampi pientenryhmäläinen siinä sivussa vastuullaan.

Sitäpaitsi äideillä on haluna laskea kuntouttavaksi hoidoksi yhtä ja toista. Jos lapsella on vähän puheenhidastumaa kysytään neuvolassa voisiko päivähoidosta olla hyötyä ja kun täti jotain myöntelee niin ei kun hyvällä omalla tunnolla lapsi päiväkotiin kuntouttavaan hoitoon ja itse saa olla kotona vauvan kanssa.

En tiedä mistä tässä on kysymys, mutta ihmettelen todella mistä syistä alle kaksivuotialle suositellaan kuntouttavaa hoitoa. Vaikka joku lääkäri sattuisi suosittelemaankin niin se on vain suositus, ei mikään määräys. Äidillä on oma päätäntävalta pitää lapsi kotona ja miettiä mitä pystyy itse tälle tarjoamaan kuntoutukseksi, pian huomaa sen olevan paljon enemmän mihin päiväkoti pystyy.

Vierailija

Lainaus:

Mä en jaksa tajuta näitä elämäntapakotiäitejä, jotka "tekee töitä kotona" että voi hoitaa lapsensa kotona. Siinä tulee hoidettua huonosti sekä lapset että "työ". Parempi olisi laittaa lapset päiväkotii ja keskittyä kunnolla työhön. Pystyisi sitten keskittymään myös lapsiin kunnolla, kun ei tartte koko ajan tehdä toisella kädellä töitä.

Ei tipu sankarikruunua, sori.

Lainaus:

Olen koulutettu enkä ole ikinä hakenut yhteiskunnalta tukea!!!!!!!Olen yrittäjä ja hoidan samalla lapseni kotona!!!!!!!!Teen työni silloin kun pystyn.

Entäs se uraohjusäiti, joka työpäivän jälkeen yrittää vielä pyörittää sitä huushollia. Pesee pyykkiä, laittaa ruokaa jne. Milloin se äiti viettää sitä "laatuaikaa" lastensa kanssa??? Ja kun ne lapset pitää vielä laittaa nukkumaankin klo 20, että jaksavat aamulla herätä kuuden ja seiskan välillä...

t. toinen koulutettu suurperheen äiti

Vierailija

luulisi ettei tuolloin kuntouttavana syynä ole vain puheenhidastuma, vaan jostakin muusta. Kuntouttavassa päivähoidossa olevalla lapsella on usein henkilökohtainen avustaja tai sitten hän on erityisryhmässä, joiden ryhmäkoot ovat tiettävästi paljon pienempiä.

Koska emme voi tietää onko kirjoittajan lapsella esimerkiksi nyt sitten kehitysvamma, on mielestäni kohtuutonta lähteä kyseenalaistamaan päivähoidon merkitystä.

Vierailija

Lainaus:

Jos äidillä on vauva ja 4v esikoinen.. niin eikös ole parempi että esikoinen on päiväkodissa että saa kavereita ja luoda sosiaalisia taitoja? Mieti nyt, 4v:lla olis aika tylsää jos olis aina kotona äidin ja ihan pienen vauvan kanssa. Eteenkin kun esikoinen tykkää olla päiväkodissa.,

kaikki äidit kun ei ole tylsiä ja keskity vai´n siihen vauvaan..

Vierailija

mutta selkeä suunnitelma miten toimin etenkin pojan kohdalla puuttuu.

66

Lainaus:

66, voisitko harkita että lapsesi kävisivät päiväkodissa vain parina päivänä viikossa ?

Vierailija

Mutta toivottavasti nämä virikehoitoäidit ei sitten muutaman kymmenen vuoden päästä itke ET lehden keskustelupalstalla sitä kun eivät viettäneet aikaa oman lapsensa kanssa tarpeeksi.

Vierailija

...samaa väittelyä! Kukin tekee tyylillään, ja laki päivähoito-oikeudesta on laki. Mihin tämä väittely johtaa? Ei niin sitten yhtään mihinkään. Mitä hyötyä tästä on? Ei niin sitten yhtään mitään. Annetaan nyt toistemme olla ja jokaisen toimia parhaaksi katsomallaan tavalla!!

Ei vaan jaksa.

Vierailija

Jään kohta äitiyslomalle, mies on työtön ja lapsi jatkaa päivähoidossa.

No, mies toivottavasti saa töitä pian, joten hänen varaan ei voi laskea.

Esikoinen on jo 4,5 ja ollut vuoden ikäisestä hoidossa. Voi olla vaikea uskoa, mutta hän viihtyy erinomaisen hyvin päiväkodissa, puhuu kavereista siellä ja nauttii siellä olosta. Hoitopäiviä varmaan lyhennetään, mutta olisi todella tylsää ottaa hänet pois tutusta ryhmästä ja alkaa kuskaamaan johonkin kerhoon, jossa luultavasti suuri osa lapsista olisi häntä pienempiä.

Siis kyllä, sosiaalisen lapseni on parempi olla päivisin päiväkodissa kuin kanssani kotona. Minusta olisi jopa outoa toisinpäin, olisi huolestuttavaa, jos pystyisin aikuisena täyttämään kaikki hänen leikkitarpeensa eikä hänellä olisi yhtään tärkeää kaveria.

Minä taas teen sellaista työtä, jota on todella vaikea jättää kokonaan edes äitiyslomaksi. Olen palaamassa töihin, kun lapsi on noin vuoden, jollei isä jää tässä vaiheessa koti-isäksi (riippuu hänen työkuvioistaan). Haluan, että hän pääsisi samaan tuttuun päiväkotiin, jossa vanhempi on. Tämä päiväkoti on myös meidän lähin ja meillä ei ole autoa. Meidän on tässä tilanteessa siis rationaalista pitää kiinni esikoisen päiväkotipaikasta sen sijaan, että luopuisimme siitä ja 6 kk aloitettaisiin kartoittamaan, mihin saamme hoitoon kaksi lastamme.

En ole mikään mieletön uraäiti, mutta tämänhetkinen työni ei tunne äitiyslomaa, siis lakisääteisesti tietenkin, mutta ei niin, että minulle tulisi sijainen, joka hoitaisi työni, vaan oma työni vain jää katkolle ja jos joku siitä jotain kaipaa vuoden aikana, ottaa minuun yhteyttä. Tällaistakin voi olla. Ihmiset tekevät niin erilaisia töitä eikä ne ole akselilla kotiäiti uraäiti. Jos lapset sairastuvat vakavasti tms. niin sitten tietenkin muutetaan suunnitelmia myös tältä osin.

Isovanhemmat ovat osin vielä työelämässä, osin paljon matkoilla. He ovat omat lapsensa hoitaneet, joten emme voi vaatia, että he tulevat auttamaan, jos meillä on työjuttuja kesken vanhempainlomien.

Ja vielä, toki meillä on ystäväperheitä, joiden lapsista meidän lapsi pitää kovasti, mutta emme voi arki-iltoina ängetä heille täyttämään sosiaalisia tarpeitamme. Kas, kun he käyvät myös töissä ja lapset ovat päiväkodissa. Olisi vähän kohtuutonta mennä sinne iltaisin seurustelemaan pitkien päivien päälle.

Vierailija

ennen kuin omalle kohdalle tuli sellainen tilanne. Eikä kyse ollut mistään rutiineista tai siitä etteikö kotona olisi ollut parempi. Joskus asiat vaan menee niin, että elämä ei ole ihan musta-valkoista :)

Tsemppiä sulle sinne norsunluutorniin! Toivottavasti sun ei koskaan tarvitse alentua moiseen tilaan.

Vierailija

Mulla on 5 lasta ja kukaan lapsista ei ole koskaan ollut päivähoidossa vaan aina kotihoidossa ja hyvin on lapsilla aika mennyt.Srk.kerhossa ovat lapset käyneet ja nyt 2 pienimmän kanssa käyn avoimessa päiväkerhossa ja sitten tietysti kyläilty ystävä perheiden kanssa,joissa lapsia.Nyt 3 isompaa lasta ovat jo koululaisia ja sosiaalisia ja hyvin pärjääviä ovat,vaikka kotihoidossa olivatkin aina olleet.Lapset ovat sairastelleet tosi vähän.Tukiverkkoja ei ole suuresti meillä ollut.Lähinnä anoppi ottanut hoitoon,jos mulla ollut esim.lääkäri meno,johon nyt ei ole viitsinyt lapsia mukaan ottaa.Muuten on lapset olleet lähes joka paikassa mukana.

Vierailija

se on sun mielipites ap. Suomessa kaikilla lapsilla on oikeus päivähoitoon. Minä aion olla kotona vauvan kanssa ja 4,5v esikoinen on pk:ssa. Maksamme mieheni kanssa hoitopaikasta yhtälailla kuin sinä sinun lapsesi hoitopaikasta.

Vierailija

Itse pidin esikoisen kotona, kun kuopus syntyi. Mutta heillä olikin ikäeroa vain vajaat 2 v., eikä esikoinen ehtinyt aloittaa siinä välissä päiväkodissa.

Naapuri taas pitää nyt neljävuotiasta esikoistaan päiväkodissa, vaikka on itse vauvalomalla. Heidän kohdallaan järjestely on minusta oikein hyvä. Neljävuotias on sosiaalinen pieni vesseli, joka nauttii siitä, että saa olla päivittäin 5-6 h päiväkodissa touhuamassa tuttujen kaverien kanssa. Päiväkotipaikkakin säilyy lähitarhassa, mikä on monella tärkeä syy - esim. täällä Helsingissä kaupunki säästää ja pahimmillaan tarhaan voi joutua toiselle puolelle kaupunkia, tunnin matkan päähän.

Joku väitti, että jos "virikelapset" otettaisiin pois, päiväkoteihin tulisi tilaa ja pienemmät lapsiryhmät. Ettehän te NOIN naiveja ole, ettehän...? Jos päiväkodeista lapsimäärät vähenevät, tilaa ei synny - sillä kaupungit sitten lakkauttavat ryhmiä ja sulkevat päiväkoteja. Jokainen liikenevä euro säästetään, eivätkä ryhmäkoot kasva siitä yhtään! Juuri niin kävi muutama vuosi sitten Helsingissäkin: päiväkoteja suljettiin, ryhmäkoot pysyivät suurena - ja kun lasten määrä taas vuosi sitten kasvoi, lapsimäärä "yllätti" päivähoitoviranomaiset... juupajuu, kyllä pienetkin muutokset yllättävät, kun kaikki joustovara on valmiiksi niistetty pois.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

seurakunnan kerhoon kun ei kuulu kirkkoon. Mekän ei kuuluta j aesikoinen käy srk:n kerhossa. Käsittääkseni ei ole mikään este sille. Lapset kotihoidossa kaikki kolme.

Eiköhän nuo seurakunnan ilmaiset palvelut kuulu niille jotka maksaa kirkollisveroa.

Vierailija

"Ero on siinä, että kerhon maksaa perhe, päivähoito maksetaan pääosin veroilla.

Ihme, että tämä on jollekin epäselvää."

Ajatteletko, että esim. seurakunnan kerho on yhteiskunnalle ilmainen? Ihan oikeasti, onko näin hölmöjä olemassakaan. SRK kerhohan ei maksa MITÄÄN perheelle ja mikä kaikkein upeinta, se ei joillain paikkakunnilla maksa mitään sellaisillekaan perheille jotka eivät kuulu edes kirkkoon eivätkä siten maksa kirkollisveroa. Tai MLL:n kerho. Luuletko ihan oikeasti, että se kerhotoiminta pyörii sillä maksulla minkä kerhosta maksat? Tai edes urheiluseurat? Kaikki järjestöt saavat tuollaiseen toimintaan valtionapua, joka rahoitetaan verovaroilla tai veikkausvoittovaroilla. 99% kerhoista on tällaisia. Tällä paikkakunnalla (100.000 asukkaan kaupunki) ei edes ole mitään täysin kaupallista ja yksityistä päiväkerhoa.

Ihme, että tämä on sinulle epäselvää!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat