Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun lapseni kuulemma huutaa päiväkodissa koko päivän

Vierailija

Aloitti vasta päiväkodissa. On siellä vain 4h päivässä. Aamulla on ihan ok kun jätän hänet sinne mutta iltapäivällä kun menen hakemaan niin lapsen ääni on ihan käheä. Huutamisesta oletan. PÄiväkodin työntekijä kyseli varovasti, että onkohan lapsemme tottunut kotona olemaan paljon sylissä?

En osanut sanoa tuohon juuta enkä jaata. Mielestäni emme pidä häntä mitenkään epätavallisen paljoa sylissä.

Mutta kuitenkin päiväkodissa kuulemma huutaa jos hänet laitetaan lattialle ja pyrkii kuulemma heti takaisin syliin.

Mitäköhän mä olen tehnyt väärin?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Itse vein omani 2,5-vuotiaina eikä ollut pienintäkään ongelmaa kummankaan kanssa, mutta olivat jo niin isoja että tajusivat kun sanoin että äiti tulee sitten muutaman tunnin päästä hakemaan. Ja puhuivat jo hyvin. Onhan se varmaan kamalaa jäädä tuntemattomien ihmisten kanssa (jos teillä siis ei ole sitä omahoitajaa) koko päiväksi jos ei osaa vielä puhuakaan.

Vierailija

Lainaus:

kun tuntui, että se päiväkodin hoitaja yritti syyttää minua liiasta lapsen sylittelystä. Kun minusta tuntui,että onhan se ihan normaalia, että ei se nyt noin vain mukisematta siellä päiväkodissa ala viihtymään :(

Olen alkanut epäilemään, että ne vain huudattaa mun lastani siellä:( Pitäsköhän ottaa se koko päiväkodista pois?

T. ap

Ihan siis uteliaisuudesta kysyn??

Siellä katsos on ne meidänkin lapset joista pitää myös huolehtia vaikka teidän liinu huutaisikin siellä kurkku suorana. Ei yksi henkilö voi koko aikaa tiemmä yhden ainoan lapsen kanssa viettää? Toki paljon voi ajastaan antaa ja kuuluukin mutta ei sentään muita lapsia voi laiminlyödä.

Vierailija

Lapsi siis leikkii ihan mieluusti muiden lasten kanssa jos äiti tai isä vaan on jossakin lähettyvillä. Tai esimerkiksi puolituntia (se aika mikä minun piti olla eri huoneessa) ilman minua menee ihan hyvin.

Vierailija

Lainaus:

Jotenkin tuntuu että on niitä "virikelapsia"...

Siis tuo että hoitoaika on vain 4 h päivässä ja se että kyselet pitäiskö ottaa pois tarhasta.

Jos näin on en yhtään ihmettele että hoitajia "vituttaa" sun lapses ja ennen kaikkea sinä.

Siis aivan ihanne että äiti aloittaa työelämän ja lapsi hoidon VAIN 4 h päivässä. tsemppiä ap, kyllä se siitä, pidät hoitajien kanssa palaverin miten lapsesi kanssa olisi parasta toimia.

terv. saman kurjuuden kokenut

Vierailija

mun lapselleni? Pitäisikö minun pitää se vielä kotona? Eli siis mielestäni hän on tähän asti ollut ihan turvallisesti kiintynyt meihin vanhepiin mutta tuleekohan siitä nyt turvattomasti kiintynyt :(?

Vierailija

Seurasin puistossa seuraavaa: Äiti toi pienen puistoon ja luovutti päiväkodinhoitajalle tämä istutti lapsen keskelle kenttää ja siinä poika huusi sen kaksi tuntia kun olimme itse puistossa. Tädit seisoivat muiden leikkivien lapsien luona. Ei puhettakaan että lasta olisi rohkaistu mukaan leikkimään tai muuten ylipäätään mitenkään huomioitu.

Itse halusin lapseni ehdottomasti perhepäivähoitoon tai ryhmikseen jotta joku huomioisi yksilöllisesti lapsia. Tiesin että ensimmäiset viikot on varmasti vaikeita varsinkin nuorimmaiselle. Meidän onneksi pph on tyyliä ettei jätä ketään lasta itkemään itsekseen vaan hyvin taitavasti ottaa lapsen mukaan leikkeihin ja toimintaan. Siinä itkukin unohtuu ja kaikki muksut viihtyvät. Kai se on ammattitaidosta kiinni. Ei lasta tarvitse roikottaa sylissä koko sitä aikaa kun on hoidossa.

Vierailija

Ihan siis uteliaisuudesta kysyn??

Siellä katsos on ne meidänkin lapset joista pitää myös huolehtia vaikka teidän liinu huutaisikin siellä kurkku suorana. Ei yksi henkilö voi koko aikaa tiemmä yhden ainoan lapsen kanssa viettää? Toki paljon voi ajastaan antaa ja kuuluukin mutta ei sentään muita lapsia voi laiminlyödä.

[/quote]

Vierailija

vierastamiskausi. Ensimmäinen on n. 6-8 -kuisena, toinen kaksivuotiaana ja kolmannen kerran n. kuusivuotiaana. Usko tai älä!

Lisäksi joillain lapsilla se erossa olo vaatii enemmän totuttelua.

Et varmaankaan aiheuta lapsellesi suuria traumoja. Mutta voisit jutella hoitajien kanssa, pitäisi totuttelujaksoa vielä jatkaa - jos se on sinulle mahdollista.

Sinänsä lapsellesi ilmeisesti tekee aika hyvää vähitellen totutella olemaan erossa sinusta ja neljä tuntia päivässä ei ole paljoa. Mutta väkisin huudattaminen ei tokikaan ole kiva asia, joten siksi kannatan tuota totuttelun pidentämistä.

En usko, että pph ratkaisisi asiaa. On perhepäivähoitajallakin muita hoitolapsia plus hänen on tehtävä kaikki huushollityöt siinä sivussa: laitettava ruokaa, pidettävä yllä perussiivoa jne. Eli ei hänkään ehdi koko aikaa lasta pidellä sylissä. Ja lapsen kannalta perusongelma eli se, ettei äiti/isä ole läsnä, ei katoa perhepäivähoidossa mihinkään.

Vierailija

päiväkoti on lapselle paras paikka! Kaikki menee sinne aina suut iloisessa hymyssä saamaan virikkeitä, kenelläkään ei voi siellä plla kurjaa! Lapsi nauttii kun saa huutaa äänensä käheäksi äidin perään!

Että elä sinä huoli, hyvinhän se menee koko ajan!

Vierailija

Tottakai lapsi ikävöi sinua ja tuntee itsensä turvattomaksi, kun ei päiväkodin aikuiset millään voi pitää koko päivää lastasi sylissä. Mutta ammattitaitoisina varmaan tajuavat antaa sylia mahdollisimman paljon aluksi ja pikkuhiljaa lapsi alkaa luottamaan ja tuntemaan olonsa turvalliseksi päiväkodissa. Kyllä se siitä muutaman kuukauden päästä saat houkutella lastasi kotiin, kun ei malta lähteä "kesken päivän"...

Mihin aikaan viet lapsesi hoitoon? Yleensä jos vie suoraan ruokapöytään tai nukkumaan, se on lapselle vaikeaa...

Vierailija

Eihan siina tavallaan mitaan outoa ole, jos pieni itkee, kun lasketaan maahan! Ja pienella tarkoitan alle 2v, joka ei viela ole kovin innoissaan kavereista vieraassa paikassa! Ja en usko, etta mitaan vaaraa olet tehnyt!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat