Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Refluksitauti-diagnoosin tänään saanut kyselee: auttakaapa kohtalotoverit.

Vierailija

Olin todellakin tänään tähystyksessä, ja ruokatorven ja mahalaukun välinen sulkijalihas osoittautui väljäksi. Olen syönyt marraskuun jälkeen 3 kahden viikon Nexium kuuria, jotka eivät ole vieneet oireita kokonaan pois. Tänään sain vaihteeksi kokeiltavaksi kuukauden Zolt kuurin.

Onko teillä toiminut Nexium vai oletteko joutuneet vaihtamaan lääkemerkkiä ? Ja kuinka pitkiä kuureja teillä on ollut ?

Kysyin leikkausmahdollisuudesta mutta se ei kuulemma kaikkia auta. Onko teillä kokemusta leikkaushoidosta ?

Voikohan tähän saada apua homeopatiasta tai vyöhyketerapiasta ?

Parin viikon päästä saan keliakia- ja Helikobakteeritestien tulokset sekä jotakin tulehdusta kuvaavia arvoja.

Otan kiitollisena vastaan kaikki neuvot, joita te kohtalotoverit voitte antaa. Siitä kiitos jo näin etukäteen !

Kommentit (13)

Vierailija

Mulla ei ole koskaan ollut ylipainoa, joten siitä ei vaiva johdu. Mulla tosiaan tuo portti vuotaa paljon. Mä jouduin karsimaan ruokavaliosta pois lähes kaiken ennen tuota lääkettä. Elin perunalla, vaalealla leivällä pääasiassa. Vesikin närästi. Lääkityksen jälkeen pystyin syömään normaalisti, vaikka tosiaan tiettyjä ruoka-aineita piti vältellä edelleen.

Nyt on mullakin kyllä edessä jonkinlainen ruokavalion muutos, jo tämän mahaongelman vuoksi pelkästään.

Ja meillä on ollut jo vuosia sängynpääty ylhäällä mun närästyksen vuoksi.

Vierailija

Minäkin aikani kärsin närästyksestä. Nuorimman lapsen jälkeen närästys oli jokapäiväistä. Kaikki närästi. Tähystyksessä löytyi Barretin limakalvoa ruokatorvesta. Lääkäri sanoi, että lääkettä voi syödä huoleti vaikka 10 vuotta jos oireet pysyvät kurissa. Limakalvokin parani. Nyt otan joka aamu 20mg Nexiumin ja voin syödä mitä vain. Olen normaalipainoinen. Jos unohtuu 1 tabletti, niin puolen päivän aikaan huomaa, alkaa röyhtäyttää ja närästää.

Alkoi uusi elämä sopivan lääkkeen löydyttyä.

Vierailija

Mä sain myös tähystyksen jälkeen Zolt 30mg. Onko sulla se vain 15 mg? On tosi tehokas lääke. Lääkäri sanoi, että harvinainen, kun on hyvä ja vielä erittäin halpa. Mulle lääke siis auttoi tosi hyvin. Jonkin verran vain jouduin varomaan tiettyjä pahoja ruoka-aineita mm. oikein voimakkaasti maustettuja ruokia, kurkkua... Mutta niitäkin siis aina silloin tällöin pystyy syömään.

Mulla vain alkoi parin vuoden kuluttua Zoltin vaikutus heiketä. En tiedä miksi. Olen raskaana nyt, mutta heti synnytyksen jälkeen on päästävä taas tähystykseen, koska oireet on taas pahat. Myös maha ja suolisto on tosi huonossa kunnossa.

En tiedä löytyykö vielä tehokkaampaa lääkettä, jos tuo Zolt ei enää auta. Nyt olen tosin joutunut pärjätä vain Losecilla raskauden ajan, samoin vielä imettäessä. Saa nähä,jos Zolt sen jälkeen on taas tehokas.

Muakin kiinnostaisi leikkaushoito. Onko siitä hyötyä ollenkaan. En ole koskaan lääkäriltä siitä kysynyt.

Vierailija

sitten sen jälkeen pidempään sitä miedompaa. Auttoi, mutta mahakipu tuli lääkkeen lopettamisen jälkeen takaisin. Lopulta nostettiin reilusti sängyn päätyä ylös (=pari paksumpaa kirjaa jalkojen alle), enkä ole sen jälkeen tarvinnut lääkkeitä enää 1-2 vuoteen. Pari kertaa olen ottanut yhden Nexiumin, kun maha tuntunut vähän kipeältä, muuten ei ole ollut mitään oireita.

Vierailija

Olin tuolloin reilusti ylipainoinen ja nyt kun olen laihduttanut ei vaivaa enää ole. Jos olet ylipainoinen kannattaa laihduttaa.

Jos olet normaalipainoinen voit helpottaa oloasi ruokavaliomuutoksella. Huomasin aikoinaan että jos söin iltapalalla ruisleipää se sai aikaan oireita reippaasti, samoin lanttu ja yleensä rasvaiset ruoat.

Minulle sanottiin silloin suoraan että tämä vaiva on yleistä ylipainoisilla koska palleaan tulee liikaa painetta johtuen lihavuudesta.

Nyt en ole lähes vuoteen syönyt lääkettä joka ennen oli päivittäinen juttu.

Olen muuttanut ruokavalion tähän

http://karppaus.info/wiki/index.php?title=South_Beach_Diet

ja painoa on pudonnut n. 30 kg.

Vierailija

Tuo Barretin limakalvon muodostuminen on vakava juttu, aiheuttaa ruokatorven syöpää. Jos on löysä mahaportti, niin ei siihen muuta hoitoa ole kuin syödä säännöllisesti lääkettä. Itseäni kauhistuttaa ajatuskin Nexiumin poisjättämisestä! En todellakaan halua mitään syöpää kurkkuuni enkä halua koko ajan miettiä mitä pistän suuhuni. Onhan toi Nexium kallista mutta todellakin elämänlaatu parani huomattavasti lääkityksellä. Syön tuota todennäköisesti loppuelämäni ellei sitten jossain vaiheessa tarvitse ajatella leikkausta.

Vierailija

Zoltia jouduin käyttämään säännöllisesti päivittäin. Aluksi lääkäri sanoi, että käyttää tarvittaessa, mutta en pärjännyt, jos en päivittäin käyttänyt.

Vierailija

viimeksi ja löysä oli se mahanportti, ei muuta vikaa.

Mun oireet on aika lievät, raskausaikaan voimakkaat. Syön silloin tällöin Ranixal poreen ja se auttaa. Olisi ehkä aihetta syödä minunkin nyt Nexium tms. kuuri pidempään. Kärsin usein pahastaolosta ja mahani on omituisen tuntuinen, etoo ja öklöttää. Syön muuten säännöllisesti paljon lääkkeitä. Joten senkin takia olisi Nexium tai Zolt kuuri paikallaan.

No mutta, ruokavaliolla on suuri merkitys ja samoin painolla. Suklaa, kahvi, paprika, omena, kurkku....lista on aika pitkä kun alkaa miettiä :)

Vierailija

En syönyt pahimpina aikoina suklaata yli vuoteen. Illalla ei kannata syödä, eikä juuri juodakaan, kahteen tuntiin ennen nukkumaan menoa. Sängynpäädyt nostettava ehdottomasti, ainakin 15 cm. Antepsin auttaa nykyisin, satunnaisesti otan.

Vierailija

ja oli käynyt leikkauksessa, joka meni pieleen.. Oli kait liikaa kiristetty. Nyt voi syödä ihan pieniä määriä velliä kerrallaan ja on laihtunut kauheasti. Muuten ihan uusi asia minulle tuo refluksitauti.

Toivottavasti ruokavalion muutos toisi apua.

fanny

Uusimmat

Suosituimmat