Hei sinä eskarilaisen motivatio-ongelmista kysellyt?

Vierailija

Oletko vielä paikalla?

Kommentit (12)

Vierailija

istuttaa puoli tuntia tekemässä tehtäviä, joiden tekemiseen menee 5 minuuttia. Jos olisikin jotain tarpeeksi haastavia tekemisiä, tulisi myös ko. lapsen keskittymiskyky paremmin esille. Tarkoitan siis sitä, että joku lapsi joka ei osaa yhtään kirjainta tai laskea ennen eskaria ei varmaan pitkästykään, koska koko ajan on uutta opittavaa. Onko siis tällaisen lapsen keskittymiskyky jotenkin parempi kuin jo osaavan lapsen?

Vierailija

joka vasta menossa ensi syksynä eskariin. On aivan innoissaan siitä, kun kuvittelee/toivoo/uskoo että siellä opitaan joka päivä paljon uusia asioita. Jos siis todellisuus onkin sitä, että pitää istua päivät pitkät tekemässä "lällyjä" tehtäviä hitaimpien tahtiin, niin kyllä ensi vuosi tulee olemaan hirmuinen pettymys hänelle :-(



Hän on sen luonteinen, että voi hyvinkin alkaa oireilla vaikkapa huonolla käytöksellä tai muita häiriköimällä tylsyyteen. Pelkään siis jo nyt...



Poika ukee ja kirjoittaa hyvin. Laskee hirmu taitavasti päässä vaikeita yhteen-, vähennys ja kertolaskuja. Tietää "kaiken" avaruudesta, dinosauruksista, maapallosta, ihmisen fysiikasta ja anatomiasta jne. jne.

Vierailija

Sitten se vasta pettymys tulee, kun lahjakas lapsi tajuaa, että ekalla luokalla koulussa aloitetaan tutustumalla a-kirjaimeen, sitä sitten harjoitellaan kirjoittamaan ensin katkoviivaa apuna käyttäen sitten itsenäisesti. Mietitään mikä kuvassa alkaa aalla ja opetellaan lausumaan se lyhyenä ja pitkänä jne ja tätä sitten jatkuu monta kuukautta kaikki kirjaimet läpi käyden...



Jos eskaripäivä (vain 4 tuntia) tuntuu löysältä, niin ottakaa se levon kannalta ja panostakaa kunnon tiedonhakuun, oppimiseen ja työntekoon sitten iltapäivällä ja illalla.

Vierailija

Mulla on kans poika eskarissa, joka osaa lukea ja laskea. Ei tosin lue täysin sujuvasti ja yhteenlaskutkaan eivät ole vielä edenneet ihan allekkainlaskuihin, poika rakastaa erilaisia pelejä, monimutkaisia rakenteluja, on hyvä liikunnassa ja musikaalinen...MUTTA: Salaisen maan tarinat ja sadut kiinnostavat silti. RAkastaa kuunnella erilaisia satuja. ja haastetta löytyy tosiaan kirjan hienomotorisista osioista.



Sitä vaan ihmettelen, että nuo tehtäväntekotuokiot ovat tosi lyhyitä (varmaan 1/2 h/ pv, omani tekee tehtävät varmaan 5 minuutissa) ja eskarissa on niin paljon muutakin, että ei siellä kyllä pitkästymään pääse. Puhuit 4 h istumisesta paikallaan? meillä ainakin on pelejä, lauluhetkiä, paljon liikuntaa, leikkiä. Eikö poikasi pidä mistään tällaisesta?



Laita hänet johonkin erityiskouluun, vaikkapa kieliluokalle, niin varmaan ei enää pitkästy (kun kaikki muutkin luokan 20 oppilaasta osaavat jo sujuvasti lukea ja kirjoittaa)...

Vierailija

liikunta on monipuolista. Maanantaina ollaan metsässä, keskiviikkona sisällä salissa, ja perjantaina uimahalissa/jäähallissa.



Lapsi osasi lukea ja laskea hyvin jo eskarissa. Läksyt ovat vaativampia ja aakkosia ei tarvitse jankata koska ne jo osataan. Tehtävät annetaan sen mukaan mitä on taitoja.



Hänen on opittava kunnioittamaan kavereita ja olemaan luokassa häiritsemättä muita. Se saattaa olla se vaikein läksy.



Sosiaalisten taitojen oppiminen ei ole niitä yksinkertaisempia taitoja opittavaksi.

Näiden taitojen puuttuminen tuo paljon harmia elämään eikä nerokkuudesta silloin ole hyötyä.

Vierailija

Lainaus:

Jos siis todellisuus onkin sitä, että pitää istua päivät pitkät tekemässä "lällyjä" tehtäviä hitaimpien tahtiin, niin kyllä ensi vuosi tulee olemaan hirmuinen pettymys hänelle :-(



Hän on sen luonteinen, että voi hyvinkin alkaa oireilla vaikkapa huonolla käytöksellä tai muita häiriköimällä tylsyyteen. Pelkään siis jo nyt...



Poika ukee ja kirjoittaa hyvin. Laskee hirmu taitavasti päässä vaikeita yhteen-, vähennys ja kertolaskuja. Tietää "kaiken" avaruudesta, dinosauruksista, maapallosta, ihmisen fysiikasta ja anatomiasta jne. jne.

Vierailija

ei todellakaan ole mikään koulun preppauskurssi lukemisen ja laskemoisen suhteen!

monella näistä ns. vanhempien mielestä neroilla lapsilla saattaa olla todella vajavaisia taitoja sosiaalisella puolella tai ongelmia ryhmässä toimimisessa tai keksittymiskyvyssä kun ei ole kyseessä asia josta oikeasti on kiinnostunut.

joillekin jopa lankeaa myöhemmin jokin diagnoosi ja erityislapsen leima.



eli miettikääpä tarkemmin mikä on eskarin tarkoitus teidän laspenne kohdalla jos tulevan ekaluokan kannalta opetustilanteessa toimiminen ei tunnu olevan ihan hallussa...

Vierailija

tässä siis sen toisen ketjun ap...



Tuolla meidän pojan eskarissa on toki muutakin kuin tehtävien tekoa, mutta jotenkin vaikuttaa siltä, että siellä on liikaa sellaista luppoaikaa. Leikeistä ja peleistä poika tosiaan tykkää, mutta aika paljon käyttävät aikaa kirjaimiin, värittämiseen jne. Askartelevat ihmeen vähän, ainakaan kotiin asti ei askarteluja tule. Tuo liikunnan vähyys on minusta myös outoa, eivät käytännössä ole kuin välitunnit ulkona plus tunti viikossa on liikuntaa. Iltapäivällä ja illalla sitten tosi paljon ulkoilee kyllä ja pelaa naapuruston poikien kanssa, joten liikkumista tulee, mutta jotenkin tuntuisi että eskarissa sitä etenkin pitäisi olla.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat