Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko jonkun mies oikeesti lopettanut hakkaamisen?

Vierailija

Jos puolisosi on ollut väkivaltainen niin onko kenenkään mies päässyt siitä irti? Mun mies on käynyt muhun käsiksi kolme kertaa. Ei mitään pahaa jälkeä, mutta mustelmia.

Nyt heitin sen ulos. Vannoo ja sanoo, tekevänsä mitä vaan jne jne jne.

Meillä on pienet lapset, en tiedä.

Lasten takia voisin ehkä antaa jonkun mahiksen, mutta en sittenkään uskalla.

Siis onko jonkun mies oikeasti tehnyt parannuksen?

Kommentit (6)

Vierailija

Se vaati avioeron, oikeustaistelun ja paljon p*kaa, mutta hakkaaminen loppui.

Toisaalta jos mies olisi osannut lopettaa, niin isäni olisi tehnyt siitä lopun. Onneksi ei tarvinnut.

Vierailija

Olen juuri viettänyt viimeiset kuukaudet lukien aiheesta todella paljon, koska olen alkanut epäillä, että tuttavaperheessä esintyy vähintään henkistä jollei fyysistäkin pahoinpitelyä.

Tässä oppimaani:

Yleensä pahoinpitely jatkuu, ja tavallista on, että kynnys vain madaltuu. Toisaalta sellaisiakin tapauksia on, joissa fyysinen väkivalta loppuu, koska se on "tehnyt tehtävänsä" ja nainen oppii sen pelossa olemaan aina varpaillaan ja olemaan esittämättä miehelle vaatimuksia tms. Yleensä sen silloin korvaa eriasteinen henkinen väkivalta tai uhkailu.

Olen pahoillani, mutta olen äärimmäisen pessimistinen mahdollisuuksiesi suhteen. :(

Lapsille on erittäin haitallista elää perheessä, jossa on väkivaltaa. Klassinen asetelma on se, että poikalapset oppivat väkivaltaisen käytöksen mallin, ja tytöt taas päätyvät usein uhreiksi omissa parisuhteissaan.

Väkivallan vaikutukset heijastuvat perhesuhteissa muutenkin - lapsilla tavallisia ovat erilaiset käytöshäiriöt, ja lasten ja vanhempien välisten suhteiden ongelmat.

Tuo anteeksipyyntely, vannominen ja hyvittely kuuluvat tyypilliseen kuvioon.

Pariterapiaa en teille muuten lukemani perusteella suosittelisi. Ainakin Amerikassa alkaa olla jo yleistä, että parisuhteisiin erikoistuneet terapeutit kieltäytyvät hoitamasta pariskuntia, joissa mies on väkivaltainen, vaan vaativat mieheltä ensin yksilöterapiaa. Näin siksi, että väkivalta on miehen ongelma, ja sen ottaminen neuvottelukysymykseksi pariterapiaan sysää vastuuta naisen harteille, minne se ei kuulu: väkivaltaan ei ole koskaan oikeutusta, oli puoliso millainen tahansa. Eli ensin miehen pitää hoitaa kuntoon väkivaltaisuusongelmansa, vasta sen jälkeen kun ongelma on todella poistunut kuvioista, voi pariterapiasta olla apua yhteisten ongelmien hoitamiseen.

Ei minulla ole halua eikä kykyä sanella, miten sinun pitäisi elämäsi elää. Uskon että pyrit tekemään niin kuin sinulle ja lapsillesi on parasta.

Yksi ehdotus olisi kuitenkin, että kehottaisit miestä ottamaan yhteyttä Lyömättömään Linjaan ja etsimään tapoja alkaa ohjatusti työskennellä ongelmansa parissa.

http://www.lyomatonlinja.fi/Sivusto/Tervetuloa.html

Se vaatii kovaa työtä, ja taustalla täytyy olla aito halu muuttua. Eikä sinulla *silti* ole mitään velvollisuutta ottaa häntä takaisin.Ihan itse saatpäättää elämästäsi. :)

Tässä suomenkielinen nettiartikkeli, joka varmaan saattaa kiinnostaa sinua:

http://www.suhdesoppa.fi/parisuhde/voiko-vakivallasta-paasta-eroon/

Tsemppiä ja iso halaus!

Uusimmat

Suosituimmat