VL:t voitteko vastata vielä tähän:

Vierailija

Jos vl-äiti haluaa sterilisaation vaikka 3:n lapsen jälkeen niin voiko hän tehdä sen ja pidetäänkö häntä sen jälkeen uskovaisena? Jos siis ei ole mitään sairautta tms. taustalla. Ihan mukavuudenhalusta kyse. Onnistuuko tällainen?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Minä elän niin onnellista elämää, että en tätä mihinkään vaihtaisi. Vaikka Taivaan portilla sanottaisiin, että "turhaan olit uskovainen, tänne pääseekin ihan kaikki" (mikä olis tietysti aivan mahtava juttu!), niin en kyllä katuisi elämääni. Tämä on niin turvallista ja ihanaa: olla oman perheen kans, ei huumeita/alkoholia, on ihana suku jne.

Mutta ymmärrän kyllä, että joillakin voi olla raskasta selvitä arjesta (uskonnosta riippumatta). Silloin pitäisi miettiä mistä saa tukea, olipa tuen tarvitsija alkoholistiperheen lapset tai väsynyt suurperheen äiti.

Vierailija

Sanotaanko näin, että naisten kesken näistä keskustellaan (pienissä piireissä) paljonkin, ja ollaan hyvin yksimielisiä siitä, että tottakai sairauden hoitona ehkäisy on ok. Mutta yleistä keskustelua ei voi herättää, koska ken ensimmäiseksi päänsä nostaa, se ammutaan irti... No ei vain, ei ihan niin rankasti tietenkään, mutta kyllä sitä paskaa niskaansa helposti saa niiltä, jotka eivät ymmärrä, kun elämä ei ole näyttänyt sitä synkempää puoltaan. Nimim. kokemusta on.

Vierailija

Syntinä koemme kaiken maailmallisen. Siis koemme. Ei se ole mikään lista mikä on syntiä. Tässä uskossa elämme tai pyrimme elämään niin puhtaasti, että myös omatuntomme on puhdas. Koemme myös ehkäisyn pahana. Niin suurinosa lestadiolaisista.

Ja faktaa on se että ei jokaiselle ei todellakaan tule 15 lasta eikä kymmentäkään. Paljon on myös sellaisia joilla ei tule lapsia. Uskomme että jokaiselle annetaan tehtävä. Itselläni on kolme lasta tullut suht tiheään. Järkeähän siinä ei ole, mutta kummasti olo on hyvä. Ja olen onnellinen elämässäni. On hyvä tukiverkosto, aitoja ystäviä, rakastava ja huolehtiva perhe. Olen ajatellut näin, että elämän vaikeudet lähentävät ihmisiä. Aito rakkaus näkyy elämässä.

Sitäkään en ymmärrä, että ihmiset ajattelevat vl lasten saavan liian vähän huomiota jokainen. Minä olen kotona kolmen lapseni kanssa. Touhuan heidän kanssa, keksin kaikkea mukavaa. Mikäs lapsesta sen mukavempaa!! HAluan antaa heille rakkautta ja huomiota jokaiselle.

'Joku toinen äiti jolla on kaksi lasta(ei vl), haluaa jatkaa työtä heti kun nuorin on 9kk. Sitten päiväkotiin jossa pari aiukuista ohjaa isoa lapsiryhmää. Ei vanhempien huomiota. Sitten kotona voi työpäivän jälkeen olla väsynyt. Ei aina tietenkään näin, mutta luulen tutkimusten perusteella, että aika useassa perheessä tämä ongelma.

Mutta tuomitsemaan minä en ainakaan ala. Jokainen elää kuitenkin omaa elämäänsä ja saa tehdä valinnat itse. Minulla on paljon myös ei vl ystäviä ja kunnioitan ja arvostan heitä.

Vierailija

etten ole mikään tuomitsemaan ihmisiä, se on ihan Jumalan homma.

Miksi ei onnistuisi Suomessa?

Terv. näihin keskusteluihin täysin tympääntynyt

Vierailija

no vaikkapa ahneus, kateus, ilkeys, pahanpuhuminen, valehtelu, varastaminen, epärehellisyys, toisen loukkaaminen, haukkuminen, nimittely jne

Vierailija

ehkäisy ei ole mikään uskon peruskysymys, vaan ihan jokaisen ikioma asia. Ei tarvitse keneltäkään lupaa kysellä. Eikä meillä kenelläkään ole oikeutta tuomita KETÄÄN.

Vierailija

Vl pitää ehkäisyä syntinä, ja se ei tarkoita että kytätään muiden ihmisten elämää vaan että halutaan elää itse oman uskon mukaisesti. Niin. Että itse en osaisi ajatella että minun pitäisi saada lupa joltain ihmiseltä jos elämä menisi semmoiseksi että ehkäisyä pitäisi miettiä, vaan oman elämän ratkaisut teen niin että säilyy hyvä omatunto ja rauha Jumalan kanssa.

Vierailija

Ymmärrän sen että uskoamme on hyvin vaikea ymmärtää.

Mutta luulen, sen johtuvan myös siitä, että harva tietää kuinka paljon hyviä puolia elämässämme on.

Se että elämäämme ohjaa taivaallinen käsi, tuo monessa asiassa helpotusta. Miten kukaan jaksaisi omilla voimillaan esim 13 lasta. Ei kukaan. Saattaa kuulostaa aika tekopyhältä, mutta paljon on merkkejä siitä, että Jumala on jollain tavalla ohjannut elämää.

Ja se on ihmeellistä huomata.

Monella aviopareilla parisuhde kukoistaa vielä monen kymmenen vuoden päästä ja monen lapsen jälkeenkin. Selittämätön juttu.

Vierailija

Kuvitelkaa, että kaikilla joilla on mahdollisuus saada lapsia tekisivät jokainen 10-15 lasta? Mitähän tapahtuisi? Olisiko se siis Jumalan tahto?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat