Onko kellään kokemusta down-lapsen päivähoidosta?

Vierailija

Onko lapsi päiväkodissa vai pph:lla? Entäs kuntoutussuunnitelman teko, miten menee käytännössä? Jos lapsi esim.pph:lla niin miten tapaamiset esim. kunto-ohjaajan kanssa toteutuu.

Me harkitaan just josko meidän 2v menis päivähoitoon ja minä palailisin töihin. Ollaan aateltu pph:ta kun on kodinomaista hoitoa, mutta olisko pk kuitenkin parempi tietojen ja taitojen kehityksen kannalta, vaikeaa...

Kaikenlaiset kokemukset erittäin tervetulleita =)

Kommentit (7)

Vierailija

oli päivähoidossa päiväkodissa, viihtyi hyvin, sai tukea ja apua kasvuunsa ja kehitykseensä sieltä tosi hyvin ja esikuvia ikätovereistaan.

Vierailija

tulevaisuutta ajatellen, kun kuitenkin joutuu sopeutumaan ryhmään eskarissa ja koulussa. Luulen, että ryhmä tekee hyvää downille ja down ryhmälle. Poikamme eskariryhmässä on dow-lapsi ja olemme seuranneet toimintaa ilolla; kaikki osaavat viittoa jotain, jokaisella on oma viittomanimi, lauluesitykset myös viitotaan. Koko ryhmä oppii asioita ja down on kaikkien "lemmikki", tytöt paapoo jne.

Vierailija

Lainaus:

Ota yhteys päiväkotiin ja kerro tilanteenne. Luulisin että poikasi erityisominaisuudet otetaan huomioon, fysioterapiat/ kuntoutukset ym. varmasti hoituu päiväkodin kautta.

Olen itse aikuisten kehitysvammaisten parissa töissä ohjaajana. Kaikkea hyvää sinulle ja lapsellesi, ja mukavaa hoidon ja työelämän aloitusta!

Vierailija

Ota yhteys päiväkotiin ja kerro tilanteenne. Luulisin että poikasi erityisominaisuudet otetaan huomioon, fysioterapiat/ kuntoutukset ym. varmasti hoituu päiväkodin kautta.

Olen itse aikuisten kehitysvammaisten parissa töissä ohjaajana. Kaikkea hyvää sinulle ja lapsellesi, ja mukavaa hoidon ja työelämän aloitusta!

Vierailija

Ovat pienessä erityisryhmässä, jossa puolet lapsista ns. tukilapsia. Ryhmässä on erityislastentarhanopettaja ja useampi avustaja, siellä käy myös jumpparia, puheterapeuttia jne.. Ehkä päiväkoti olisi siitä parempi, että henkilökunnalla erityiskoulutusta.

Vierailija

Perhepäivähoitajan päivä menee pitkälti arjen pyörittämiseen ja heillä on usein pääasiassa alle 3v lapsia hoidossa. Pph tekee töitä yksin mutta päiväkodissa on useita työntekijöitä, joilla on pätevyys ja ammattitaitoa erityislasten kanssa työskentelemiseen. Mielestäni perhepäivähoitajalla ei ole mahdollisuutta huomioida riittävästi lapsen erityistarpeita - eikä tarvitsekaan, koska päiväkoteihin mielestäni pyritään keskittämään tuen tarpeessa olevat lapset. Joissakin päiväkodeissa on pienempiä ryhmä, joissa on erityislapsia. Meidän päiväkodissa on pieni 1,5v down-lapsi; hän on ryhmän lellikki. =) Lapselle on tehty kuntoutussuunnitelma (VARTU - varhainen tuki) ja fysio- ja toimintatarapeutit käyvät lapsen luona hoitopäivän aikana. Ryhmän "tavis"lapsia otetaan terapeuttien ohjaamiin tuokioihin mukaan mm. oppimaan viittomia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat