Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia kaivataan! Kumpi koira kannattaa ottaa lapsiperheeseen?

Vierailija

Ja yleisestikin ajatellen, ei vain lapsia ajatellen, kumpi rotu, shetlanninlammaskoira vai kääpiövillakoira? Jompi kumpi on aikomuksena ottaa perheen jäseneksi.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

siihen saumaan rotu oli oikea valinta. Pikkulapsiperheeseen en shelttiä ottaisi. Ovat kuitenkin usein aika herkkiä ja teräviä, joten eivät kestä pikkulasten käsittelyä kauhean hyvin.

Villakoirissakin olen kyllä nähnyt samantyyppisiä yksilöitä. Varsinkin kääpiövillikkisissä. Ehkä ovat kuitenkin keskimäärin "kestävämpiä" luonteeltaan.

Vierailija

Turkkia pitää hoitaa säännöllisesti, muttei se meillä ainakaan ole kuin ehkä kerran 8 viikossa. Leikkuun välissä koiraa pitää pestä jos se on kovin likainen. Pesun jälkeen harjaan turkin. Ei ollenkaan iso homma tai pävittäinen (tai edes viikottainen) rumba.

Vierailija

Sheltti on kuitenkin työkoira ja vaatii aktiivista toimintaa. Molemmat ovat erittäin älykkäitä koiria joten ongelmia tulee jos koira ei saa purkaa energiaa mieluisella tavalla. Remmissä köpöttely ei riitä.

Vierailija

Minä tunnen monia tosi hienosti käyttäytyviä shelttejä. Tosin tunnen muutamia huonosti käyttäytyviäkin. Kääpiövillakoirista tiedän myös muutaman tosi vihaisen tapauksen ja olen nähnyt muutamia mukaviakin,

Väitänkin, että suurin ongelman aiheuttaja on siellä remmin toisessa päässä. Kovin tärkeää on molemman rodun kanssa sosiaalistaa ne ja opettaa ja kouluttaa vähintäänkin riittävästi. Suosittelen Tuire Kaimion kirjoja, kumpaan rotuun sitten päädyttekään.

Vierailija

ettei nyt heti hajoa lasten leikeissä :-) Vaikka keskikokoisen villakoiran.

Noista kahdesta ehdottomasti se villis. Sheltit ovat teräväkäytöksisiä ja arvaamattomia räksyttäjiä.

Vierailija

Olen harrastanut koiria yli 20 vuotta (itselläkin ollut useamman rotuisia). Tunnen sekä shelttejä että villiksiä... Molemmista roduista tiedän "ärsyttäviä tyyppejä" (räkyttäviä, ärhäköitä piskejä) ja maailman suloisimpia ja rakastettavimpia "hauskoja tyyppejä" (kilttejä ja tottelevaisia ja kaikin puolin mallikelpoisia).

Sheltistä lähtee enemmän karvaa, mutta villakoiran turkki on työläämpi. Tosin on hyvin "villaisia" shelttejäkin, joiden turkkia pitää paljon hoitaa. Molemmat ovat iloisia ja energisiä koiria, joiden kanssa pitää touhuta.

Se, millainen koirasta luonteeltaan tulee ja miten se sopeutuu eri tilanteisiin, riippuu hyvin paljon sen perusluonteesta sekä miten sen kouluttaa. Ei siis kannata pentulaatikosta valita sitä, joka jää sinne nurkkaan kyhjöttämään, eikä myöskään sitä kaikkein tyrkyintä päällepäsmäriä! Tarvittaessa käytte vaikka useamman kerran katsomassa pentuja ennen kuin teette päätöksen, minkä niistä otatte. Jos kasvattaja on kokenut, niin hän osaa myös katsoa oikean koiran oikeaan perheeseen. Koiralle on myös tarkeää antaa pentuaikana positiivisia kokemuksia eri tilanteista, toisista koirista, lapsista jne., niin siitä tulee sopeutuvaisempi. Ja tietysti lapsille pitää opettaa, miten koiran kanssa toimitaan...

Vierailija

Koira tosiaan otetaan perheeseemme pentuja, joten oppii oleen lasten kanssa pienestä asti. Ja tarkoitus on todellakin kouluttaa siitä mallikelpoinen yksilö ja perheenjäsen.

Villakoiran kannalla olen ollut tähän asti, mutta tuli eräältä taholta sellaisia ohjeita, että jäin miettimään asiaa; korvakarvat pitää nyppiä päivittäin, peräpäästä tyhjentää jotain rauhasia.... Mene ja tiedä, onko tämä totta, mutta....

Itse mieluummin ottaisin tuon villikset juuri sen takia, ettei karvaa irtoa. Joten taidan ruveta ettiin sieltä sitä pentua nyt ihan vakavissani =)

Tuosta karvanleikkuusta, voiko/osaako sen itte leikata vai pitääkö tosiaan käyttää säännollisesti trimmaajalla?

Itselläni on koirista kokemusta lapsuudesta asti, mutta nämä rodut uusia, siksi kyselen.

-ap-

Vierailija

ja kahdella muulla hyvällä ystävälläni on ollut tai on edelleen sheltti. Näiden kokemusten pohjalta inhoan tuota rotua ylikaiken eli todella haukkuherkkiä räkyttäjiä ja urospuolisilla shelteillä ollut ylikorostunut itsetunto eli räkyttävät ja räyhääväät muillekin vieraille koirille koosta välittämättä.

Siskoni koira näykkäsi kaksi kertaa lapsia, kun ei ollut lapsiin pennusta tottunut. Koiraihminen olen itsekin, mutta sheltit ovat vain omien kokemusten perusteella vastenmielisiä.

Vierailija

tuohon kääpiövillakoiraan, mutta kun kaikki pelottelee, et vaatii niiiiiiin paljon työtä ym. Mutta eikös kaikki lemmikit vaadi töitä.... Onko muilla mielipiteitä suuntaan tai toiseen?

Vierailija

Meillä villakoira ja lapsia kaksi. Lapest 7 ja 4v. Energinen koira tosin, mutta niin on lapsetkin... he he. Lapset oli ennen koiraa, eli koira oli alusta asti lasten kanssa. Tulevat hyvin toimeen. Koirasta ei lähde karvaa, mikä iso plussa ainakin minulle. Turkkia tosin pitää leikata säännöllisesti.

Meidän koira on virallisesti keskikokoinen villakoira, on kuitenkin kovin pieni keskikokoiseksi eli monet luulevat kääpiöksi.

Vierailija

Heippa!

Meillä on kääpiövillakoira, ei mitään ongelmaa. Ei ole tosin viety näyttelyihin, ihan kotikoirana pysyy :) Helppoahan sen hoit on, välillä pitää vaan viedo trimmaamaan Lempeyttää riittää, ja aktiivisesti mukana kaikessa! Shelttiä vähän ollaan mietitty, saapa nähdä.. Ja tuohon "arvaamaton räksyttäjä" juttuun, se on ihan yksilöstä kiinni.

Vierailija

6 vuotta myöhemmin.. :D Mutta jos joku tälle palstalle sattuu eksymään.. Meillä on kaksi shelttiä, molemmat todella sympaattisia ja kilttejä vieraille. Ei räksytä turhia. Molemmat on rakastaneet aina lapsia ja tosi hyvä käytöksisiä. Eli suosittelen shelttiä! Toki riippuu paljon kouluttajasta. Villakoira ja sheltti molemmat varmasti räksyttäisivät ja olisivat huonokäytöksisiä jos omistaja ei uskalla komentaa. Ärsyttää sellaiset ihmiseh, eihän se koiran vika ole jos ei olla vedetty kunnolla rajoja alusta asti. :\

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat