Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihme mun selkää vaivaa?

Vierailija

Ja miten saisin sen kuntoon. Tämä on ottanut jo yliotteen mun elämästä. se seuraa päivästä toiseen.

Tilanne on se että meillä on 5kk:n ikäinen vauva ja muitakin lapsia.

Mulla on ollut alaselkä kipeä n 4kk. Kokoajan on mennyt vaan kipeämmäksi.

Lähinnä aamuisin ole niin jumissa ettei meinaa päästä ylös sängystä saatikka nostaa vauvaa syömään tissiä. Vihloo ihan hirveesti. Helpottaa vähän päivän mittaan kun liikkuu. Tällä hetkellä istuminenkin vähän sattuu.

Mulla on otettu viikko sitten röntgenkuvat alaselästä ja mitään välilevyjuttuja ei ole eli siistin näköinen ranka on.

Mistä mä voi tietää mikä tää on. Lääkäri meinas että olis lihasperäinen juttu, mutta miten ihmeessä joka aamu olen kipeä vaikka illaalla venyttelen ja jumppaan.

Näkeekö röntgenkuvissa onko nikamia pois paikalta?

Jos on lihastulehdus niin autaako siihen pelkkä liikunta?

Mihin mä seuraavaksi suuntaisin?

Kiitos jo joku vois vähän valaista tai jos jollakin on ollut samanlaista.

Niin ja sellanen taittoliike sattuu päivälläkin kun ei meinaa pystyä nostamaan mitään.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

ja sanottiin vain, että terve on. Jumppaa ja venyttele ja ota särkylääkettä.

Toimin kuten lääkäri käski.

Ei parantunut vaan paheni. Uudelleen lääkäriin ja otettiin kuvat. Ei mitään ja särkylääkereseptin kanssa kotiin.

Puolen vuoden päästä menin yksityiselle ja maksoin magneettikuvat itse ja todettiin 2 välilevynpullistumaa.

Vierailija

Mä asun uudellamaalla joten pitäsköhän vaan etsiä joku osteopaatti ja varata aika.

Lääkäri sanoi vaan että kipulääkettä (paratabs 2 kpl 3 kertaa päivässä)

Ei mun mielestä kyllä hirveesti ole apua.

Sanoi sitten että suosittelee säännöllistä liikuntaa, jumppa olisi hyvä. Mahdollisimman paljon olisi liikkeellä.

Myönnän kyllä sen että koko syksyn aikana ei ole tullut liikuttua juurikaan kun on ollut itkuinen vauva ja kaikki energia mennyt sen hoitamiseen.

Jospa mä nyt saisin itselleni voimia liikkua.

-ap-

Vierailija

reilun puolen vuoden ajan. Tk-lääkäri sanoi rtg-kuvien perusteella, että mitään ongelmaa ei oo. Kivut kuitenkin jatku ja lopulta heräsin yöllä joka kerta kun käänsin kylkeä ja aamulla meni reilu tunti selkää venytellessä ennen kuin uskalsin lähteä vauvan kanssa yrittämään rappusia yläkerrasta alas. Sit alko polvinivelet turvota. Lopulta sain lähetteen keskussairaalaan ja sieltä diagnoosiksi selkärankareuma. Lääkitys aloitettiin ja siihen loppui selkäkivut :)

Vierailija

Eli alaselkä on kipeä ja jäykkä.. aamulla välillä vaikea päästä sängystä ylös ja alkuun liikkuminen todella kankeaa.

Asiaa on nyt tutkittu kahteen otteeseen näiden vuosien aikana. Diagnoosina kulumat rangassa tuolla häntäluun lähellä ja ilmeisesti kaatumisen seurauksena löystynyt lantio. Näitä ei siis selvitetty röntgenkuvilla vaan vaati magneettikuvauksen. Lääkärit epäilivät myös selkärankareuman mahdollisuutta, mutta se suljettiin pois verikokeilla.

Ja miten sitten tästä eteenpäin? Asian kanssa pitää vaan elää;) Erityistä huomiota pitää kiinnittää selkälihasten ja syvien vatsalihasten kuntoon. Ryhti piti opetella uudelleen samoin erilaiset työskentely- ja istuma-asennot. Mutta kyllä tämä tässä menee... välillä on huonompia ja välillä parempia päiviä

Vierailija

veikkaan että sulla on pakarat, takareidet ja sivureidet todella jumissa. Tämä jännitys vetää alaselän alinpia nikamia kireäksi, jolloin valilevyt "kuivuvat" eli eivät pääse imemään itseensä nesteitä.

Normaalilla jalkojen ja pakaroiden hieronnalla lihakset laukeavat ja alaselkä vetreytyy ja vihlovat kivut katoavat. Näin on käynyt itseni osalta monesti.

Vierailija

Mulla varmaan on lihakset jumissa. En ole koskaan käynyt. Yritänkin kerätä rohkeutta siihen.

Mulla on kieltämättä pieni sosiaalistentilanteiden pelko.

Mua jännittää ihan hirveesti kun soitan jotakin virallisia puheluita.

Netin kautta on aina helppo tehä kaikkea.

Pitäskö vaan etsiä joku hieroja ja testata. Varata aika hierontaan.

Mitä suosittelette, aamupäivää/iltapäivää/iltaa?

-ap-

Vierailija

Mitä välilevyn pullistumillesi tehtiin? Valitsitko sen leikkauksen? Auttoiko se?

Kauan olit sairaslomalla mahdollisen leikkauksen jälkeen? Millaista kuntoutusta sait?

Vierailija

Naisilla kyseinen tauti on usein lievä ja muutokset näkyy röntgenissä vasta vuosien päästä. Sun kannattaisi pyytää verikoe, jolla katsotaan, onko sinulla sellainen perintötekijä, joka altistaa selkärankareumalle. Mulla oli samanlaisia oireita kuin sinulla ja selkärankareuma diagnosoitiin vasta 10 vuoden päästä oireiden alkamisesta...

Vierailija

eli se ei mielestäni säteile kumpaankaan raajaan. Se on sellasta selän vihlontaa

Jaloissa on ihan normaalitunto. ei ole virtsankarkailua ja sulkijalihastoimii normaalisti.

-ap-

Vierailija

Itselläni sama homma toissa syksynä ja eilen alkoi taas. Silloin 1.5v sitten lanneranka kuvattiin mutta mitään ei näkynyt. Lievää skolioosia oli mutta se oli lääkärin mukaan kivusta johtuvaa. Sain lähetteen fysioterapeutille joka kertoi että vain todella harvoilla on "lihakset jumissa". Minunkin vaivani selittyi hermopinteellä jota sitten kävin hoidattamassa ja sain myös kotiharjotteita. Auttoi aika nopeasti.

Itselläni olisi tarvetta tukipohjallisiin koska koko selkäni toimii "väärällä" tavalla.

Pyydä lähete terapeutille niin saat KELA-korvauksen.

Vierailija

Itse asiassa toi kuulostaa samalle, mikä mun miehellä on. Lääkäri sano, että lihastreenillä paranee. Selän ja etenkin vatsan sisemmät lihakset huonossa kunnossa, tarttee treeniä. Ne tukee selkää ja jos ne lihakset huonossa kunnossa, ei selkä saa tarvittavaa tukea.

Onko sulta katottu myös jalkojen asento, sekin vaikuttaa selkään. Käänny fysioterapeutin puoleen!

Vierailija

yritä ensi itse vahvistaa varsinkin alavatsalihaksia. Vuokraa vaikka Pilates-DVD. Monet mun ystävät päässeet alaselkävaivoistaan Pilateksen avulla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat