Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kotihoito-päivähoitokeskusteluihin yksi juttu

Vierailija

Haluaisin nostaa yhden näkökulman tähän kotihoito versus päivähoitokeskusteluun:

Taistelun tuoksinassa aina joku "työäiti" toteaa, että mahdollistaa veroja maksamalla "kotiäitien" kotonaolon. Sitten "kotiäiti" sinkoaa takaisin, että päiväkotipaikka maksaa yhteiskunnalle hirveän paljon enemmän kuin mitä vanhemmat paikasta maksavat ja että yhteiskunnalle edullisin tapa on hoitaa lapset kotona tuetusti ja että on väärin, että yhteiskunta tukee päivähoitoa ja tukee näin hoitoon lapsensa hylkääviä "työäitejä" jotka saavat näin yhteiskunnan tukea uran luomiseen.

Sitä vaan tässä asiassa ihmettelen, että kun 2 lastamme (älkää huoliko, ovat yli 3-vuotiaita) päiväkodissa ja maksan siitä 470 e/kk ja sitten minä ja mieheni maksamme veroja kuukaudessa yhteensä 3.400 euroa, niin emmekös me siis noiden verojen muodossa maksa myös niitä lastemme päivähoitomaksun ylittäviä kustannuksia ja varmaan siitä liikenee pikkuisen myös "kotiäitien" kotihoidontuen rahoittamiseenkin. Vai?

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Pitää ymmärtää myös se, mistä se jaettava raha sinne pankin seinään ilmestyy.

Lainaus:

Ainakin minä kotiäitinä maksan myös veroja, mieheni maksaa veroja. Joten kyllä tässä kortensa kantaa kekoon yksi sun toinen. Ja ennen lapsia maksoin veroja. Ja vielä piste iin päälle. Lapseni ovat tulevaisuuden veronmaksajia. Jopa niiden eläkkeet maksaa joilla ei ole lapsia. Olivat kotona tai ei: Piste. Punkt.

Vierailija

yhteiskunta ei tukisi päiväkoteja ollenkaan, jos yhteiskunnalle ei olisi keskimäärin kannattavampaa, että ihmiset ovat töissä ja maksavat veroja kuin että he ovat kotona hoitamassa lapsiaan.

Kannattaa muistaa, että ihminen tuottaa työllään yhteiskunnalle muutakin hyvää kuin vain omat verorahansa. Työnantajallekin koituu työpanoksesta hyötyä, ja työnantaja maksaa veroja, tai julkisen palveluksessa oleva tuottaa julkisia palveluita. Viimeksi töissä ollessani sain palkkaa n. 2800 kuussa ja työsuoritusteni arvoksi katsottiin kuntalaskutuksessa n. 900-1500 päivässä.

Vierailija

Aikuisten ihmisten juupas-eipäs leikkiä.

Mutta itse aiheeseen...eikös se ole ihan tutkittua, että kotihoito on kuitenkin se halvin? Ajattelepas paljonko maksaa rakentaa uusi päiväkoti, remontoida niitä ja tehdä niihin kaikenlaisia hankintoja. Sitten hoitohenkilökunnan palkat, ruoka, päiväkodin käyttömenot ja mitä vielä. Monet ei maksa veroja läheskään noin paljon kuin te. Ja sitten tulee vielä vanhempien poissaolot työstä lasten sairastelujen takia. Ja pitäähän noiden maksettujen verojen riittää aika moneen muuhunkin asiaan, jos sille linjalle lähdetään.

Minun mielestä koti on pienen lapsen paras hoitopaikka silloin kun kotona on kaikki hyvin ja jompi kumpi vanhemmista haluaa hoitaa omaa lastaan kotona. Päivähoito on parempi jos kotona on ongelmia tai vanhemmat eivät halua hoitaa lastaan kotona.

Vierailija

Lainaus:

Meillä lapset ovat jopa virikehoidossa (iiikk!) vaikka ole vauvan kanssa kotona. Maksamme silti korkeinta päivähoitomaksua ja minä maksan äitiyspäivärahastani enemmän veroja kuin keskimääräinen suomalainen nainen työtulostaan.

Ei sitten kuitenkaan ole niin paljon rahaa, että palkkaisitte lapsillenne ihan oman hoitajan?

Vierailija

Kyllä se perheen taloudellinen tila nyt todellakin vaikuttaa lapsen elämään, vaikka muuta haluaisi uskoa. Lapselle on niin tärkeää olla samanlainen kuin muutkin.

Itse kun aikanaan pyysin uutta vaatetta tai olisin halunnut harrastaa jotain vähän kalliimpaa, alkoi äitini (kotiäiti 10 v.) syyllistää, etten arvosta hänen kotona oloaan. No totta se kyllä olikin. En ymmärtänyt, miksi mun olisi pitänyt kumartaa hänen voileipiään ja katkeroitunutta olemustaan, kun tulin esikoulusta tai koulusta isoveljen vanhoissa housuissa ja vanhalla pyöränrämällä, joista olin taas saanut kuulla pilkkaa.

Vierailija

Ainakin minä kotiäitinä maksan myös veroja, mieheni maksaa veroja. Joten kyllä tässä kortensa kantaa kekoon yksi sun toinen. Ja ennen lapsia maksoin veroja. Ja vielä piste iin päälle. Lapseni ovat tulevaisuuden veronmaksajia. Jopa niiden eläkkeet maksaa joilla ei ole lapsia. Olivat kotona tai ei: Piste. Punkt.

Vierailija

Lainaan sun kirjotusta: *Joka vain sairastelisi ja olisi poissa. Lapset tulisivat hulluiksi ilman muita kontakteja. Ei kiitos.*

Onko ne tutkittu et onko niissä jotain vikaa jollei ne kestä kotona? Adhd tai vastaava keskittymishäiriö? Ylivilkkautta? Mikä niillä on jollei ne kestä?

Onneksi mun lapset on kestäny kotona tulematta hyulluksi. jokainen on nauttinut rauhallisista aamuista, kävelyretkistä mettässä eväitten kanssa ja ilman. yhteisistä askartelu- piirtely- vesivärittely- pelituokioista. mutta mä myös annan olla omissa oloissan koska ei lapselle tartte olla koko ajan keksimässä virikkeitä. se oppii käyttään mielikuvitustaan.

mein vanhin lapsi on teini-ikänen ja muistelee usein kuinka ihanaa oli olla kotona ennen kun koulu alko (ei muuten ollu eskarissa) ja kertoo miten nautti "vapaasta" elämästä.

Vierailija

noin paljon, heillä pitää olla aika isot tulot.

Meillä mies maksaa veroo melkein 900kk ja vuositulot on 40.000.

En usko ap:tä. Kovat on tulot jos molemmat tienaa n 80.000 euroo vuodessa.

muuten vaik oon kotona ei mun elämistä tarvi knenekään maksaa. vaikken periaatteessa saa kun lapsilisän niin maksan silti ihan hyvän siivun kanssa veroja vuodessa

AP noin fiksuna tietää että hyvä kun veronne riittävät kahden lapsen tarhapaikan ylläpitoon. Tolla tulolla on sun pakko tietää talouselämästä, palkanmaksuista, veroista ym. teehän laskelma pienessä päässäs minkä verran päiväkodin kuukausittaiset menot on. mä meinaan tiedän noin summan, mut tiedäkkö sä??

Vierailija

Lainaus:

noin paljon, heillä pitää olla aika isot tulot.

Meillä mies maksaa veroo melkein 900kk ja vuositulot on 40.000.

En usko ap:tä. Kovat on tulot jos molemmat tienaa n 80.000 euroo vuodessa.

muuten vaik oon kotona ei mun elämistä tarvi knenekään maksaa. vaikken periaatteessa saa kun lapsilisän niin maksan silti ihan hyvän siivun kanssa veroja vuodessa

AP noin fiksuna tietää että hyvä kun veronne riittävät kahden lapsen tarhapaikan ylläpitoon. Tolla tulolla on sun pakko tietää talouselämästä, palkanmaksuista, veroista ym. teehän laskelma pienessä päässäs minkä verran päiväkodin kuukausittaiset menot on. mä meinaan tiedän noin summan, mut tiedäkkö sä??

Ensinnäkin, lapsilisästä et maksa veroja eikä kukaan muukaan.

Toisekseen, se, että maksaa 3400 e veroja ei tarkoita että voit suoraan laskea miehesi tulot ja hän maksamansa verot ja vaan näppärästi ne kertoa. Kun palkka kasvaa, kasvaa myös veroprosentti mukana.

Itse olemme ihan normaali akateemisesti koulutettu pari, päällikköasemassa ja maksamme melkein tuon verran veroja. Ei ole edes kauhea summa. Itselläni esim. veroprosentti on lähes 40

Vierailija

Minulle on yks taivaan sama miten muut lapsensa hoitavat. Itse olen valinnut oman tieni omaa perhettäni ajatellen, mutta ymmärrän jos joku tekee toisin. Minulla ei ole tarvetta kokea ylemmyyden tunnetta siitä, että teen näin, vaikka naapurin Pirkko tekee eri tavalla.

Vierailija

En osannut lapsiporukan sääntöjä ja jouduin kiusatuksi. En myöskään ollut tottunut lapsiryhmässä olemiseen, olin muutenkin "outo lintu". Kesti kauan ennen kuin sain kavereita. Päivähoidossa olleet ystäväni olivat jo lapsena paljon reippaampia ja kaikenkaikkiaankin menestyneet paremmin. Monet heistä menivät 70-luvun malliin hoitoon jo reippaasti alle vuoden ikäisenä.

Sen lisäksi muistan jo lapsuudestani, että meillä ei ollut ikinä rahaa, kun äitini ei ollut töissä. Vaikka aina väitetään, että lapset eivät välitä tuollaisesta, niin kyllä vaan tuo on jäänyt mieleen.

Lainaus:

Liisa Keltikangas-Järvinen (psykologi, valittiin juuri vuoden professoriksi) esimerkiksi näkee, että 1-3 vuotiaiden lasten päiväkotiyhmissä lapsimäärä on tällä hetkellä liian suuri, mikä vaarantaa monien lasten stressivasteen kehittymisen. Hänen mielestään liian suuret päiväkotiryhmät tulevat vaikuttamaan siten, että entistä suurempi määrä ihmisiä tulee syrjäytymään työelämästä sillä ihmiset, joilla on huono stressinsietokyky, eivät tule pärjäämään työelämässä.

Vierailija

Lainaus:

...vain sun omien lasten hoitopaikkoihin!

AJattelepa, mitä kaikkea verovaroilla hoidetaan: julkinen terveydenhoito, sosiaalipuoli, opetuspuoli, kunnallistekniikka, tiet, kulttuuri. On ihan hullua haaskata rahaa, oli kysymys sitten mäkihyppyhalleista, hiihtoputkista tai turhista lastenhoitopaikoista.

Päiväkoti kotilasten virkistäytymiseen on kuin ampuisi tykillä kärpästä. Kerhot, joista niiden käyttäjät maksavat itse, ovat paljon parempi ratkaisu asiaan.

Lainaus:

Ei se nyt niiiin kallista ole.

Mun veroni + päivähoitmaksut kattavat hyvin kaksikin lasta.

Ensinnäkin tässä kai ei ollut pointtina kotiäitien lasten päivähoito vaan taistelu työssä käynti ja kotihoito.

Mutta sano mulle kerho, jonka toiminnan vanhemmat rahoitavat ilman yhteiskunnan tukea? Seurakunnan kerho on paikoin ilmainen jopa niille lapsille, jonka perhe ei kuulu kirkkoon. MLL ynnä muut saavta todellakin yhteiskunnan tukea toimintaansa. Ei täällä meillä ainakaan edes ole olemassa yhtäkään kaupallista kerhoa, jonka rahoitus tapahtuisi osallistujien maksuilla. Osapäivähoidosta maksaa isotuloinen perhe takuulla isomman osan kuin seurakunnan kerhosta kirkkoon kuulumaton.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat