10 kk tyttö takoo päätään. Mitä ihmettä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kysytään täältäkin, kun vauvapuolella on hiljaista.

10 kk ikäinen tyttö on ruvennut ajoittain takomaan päätään. Siis hakkaa otsaansa tarkoituksellisesti lattiaan, seinään, pöydänreunaan tms. Tai voi hakata päätään jollain lelulla. Onko tämä nyt ihan normaalia vai oire jostain? Liittyy ehkä väsymykseen, mutta silti.

Kommentit (14)

Vierailija

Meillä molemmat ipanat ovat tehneet tuota tuossa yhden vuoden ympärillä. Ainakin tämän kakkosen (nyt 1v3kk) pään hakkaaminen liittyy aina tilanteisiin jossa tyttö on kiukkuinen tai turhautunut jostain. Karmealtahan se näyttää, mutta luulen että se johtuu vaan kyvyttömyydestä ilmaista sanallisesti asioita, ja häviää iän/uusien keinojen myötä.

Menen aina väliin ja osoitan ettei itseäänkään saa satuttaa. Toisaalta en mitenkään ylitsevuotavasti huomioi tästä käytöksestä, ettei siitä tule negatiivista keinoa hakea huomiota.

Vierailija

Tiedän lapsia, joilla juuri tällainen on ollut oireilua autismista, tai toisaalta masennuksesta. Minä huolestuisin, vaikken ihan helposta säiky...

Vierailija

Meillä suunnilleen tuon ikäinen lapsi oppi käyttämään tuota kikkaa hyväkseen kun esim. suuttui. Kesti pari kuukautta, mutta kävi jopa huvittavaksi kun kielsin jotakin ja suuttui siitä, niin kävi oikein varta vasten kyykkyyn ja kopautti pään lattiaan. Sitten sattui ja tuli tietenkin itku :)

Oikeasti todella monelle lapselle tulee tuo outo tapa ja menee sitten ohi.

Vierailija

Lainaus:

Tiedän lapsia, joilla juuri tällainen on ollut oireilua autismista, tai toisaalta masennuksesta. Minä huolestuisin, vaikken ihan helposta säiky...

...että voi johtua toki kiukustumisesta tai muusta, juuri siitä ettei osaa ilmaista tunteitaan. Mutta VOI olla merkki myös jostain vakavammasta, joten kannattaa tarkistuttaa...

Vierailija

On todellakin normaali, älkääs nyt tietämättömät pelotelko!

Mulla esikoinen oli ihan samanlainen tuossa vuoden ikäisenä, liittyi tilanteisiin kun kielsin jotain. Eli kun ei osannut käsitellä kiukkua, takoi päätään lattiaan. Ei muuta kun käsi väliin ettei tule isompia kuhmuja.

Ja se loppui kyllä kun tuli hiukan järkeä päähän ja sai huudettua kiukkunsa pois, ja oli sanallisesti valmiimpi.

Toki voit puhua asiasta neuvolasta, mutta älä hermostu noista kommenteista ettei olisi normaalia. Ei mullakaan toinen lapsi noin käyttäytynyt, ne nyt sattuu oleen yksilöitä kaikki. Ja esikoinen on aivan tavallinen koululainen nykyään, välillä nauretaan noita vanhoja tapahtumia. : )

Vierailija

Toivottavasti on vaan jotain ohimenevää.

Tuskin nyt kuitenkaan autismia on, kun lapsi on hyvässä vuorovaikutuksessa ja jopa muutamia sanoja on jo.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

...että voi johtua toki kiukustumisesta tai muusta, juuri siitä ettei osaa ilmaista tunteitaan. Mutta VOI olla merkki myös jostain vakavammasta, joten kannattaa tarkistuttaa...

Mainitsin tästä terevydenhoitajalle ja neuvolalääkärille, koska minä puolestani säikyn helposti. Nauroivat ja sanoivat olevan tosi tavallista. Ei puhettakaan mistään jatkotutkimuksista.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat