10 kk tyttö takoo päätään. Mitä ihmettä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

10 kk ikäinen tyttö on ruvennut ajoittain takomaan päätään. Siis hakkaa otsaansa tarkoituksellisesti lattiaan, seinään, pöydänreunaan tms. Tai voi hakata päätään jollain lelulla. Onko tämä nyt ihan normaalia vai oire jostain? Liittyy ehkä väsymykseen, mutta silti.

Kommentit (3)

Vierailija

Poika teki tuota samaa samassa iässä, jatkuin yli vuoden ikään saakka. Eniten hakkasi päätään syöttötuolin takanojaan. En tehnyt muuta kuin laitoin aina käden suojaksi ja yritin kiinnittää huomion muualle. Nyt poika 3,5 vee ja aivan täysin normaali ihana poika on.

Vierailija

ja samassa iässä suunnilleen. Olin aika huolestunut mutta mulle sanottiin neuvolassa että liittyy väsymykseen, vauva ei kestä enää virikkeitä ja yrittää ikäänkuin sulkea aivot virikkeiltä. Siis ei tietenkään vauva yritä takoa itseään tajuttomaksi, vaan virikkeiden tulva saa aikaan tuollaisen reaktion pienellä. En tiedä sitten onko totta, mutta meillä tuo kyllä väheni kun aloin ennakoida väsymistä ja laitoin poikaa ajoissa nukkumaan/rauhoittumaan. Muut lapset ei ole tuota tehneetkään.

Vierailija

Ihan oli pakko kirjoittaa, koska meillä kakkonen (tyttö) aloitti pään hakkaamisen juuri 10 kk iässä. Liittyi yleensä johonkin harmistumiseen tai kiukkuun, näin tulkitsin asian, että ei osannut silloin muutoin itseään ilmaista. Tuota pään takomista jatkui noin 1,5 vuotiaaksi asti. Sitten oli puhe kehittynyt sen verran, että sai sanotuksi mikä pännii ja takominen harveli ja loppui sitten kokonaan. Vuoden iän jälkeen se takominen nimenomaan liittyi kiukkutilanteisiin,

Ihmettelin silloin asiaa itsekseni, muutama samallalailla käyttäytyvä lapsi taisi löytyä täältä. Neuvolassa asiasta puhuin, koska myöhemmässä vaiheessa tuo pään hakkaaminen johti siihen, että otsassa oli isoja mustelmia :-( . Ei neuvolasta siihen sen kummempia neuvoja osattu antaa. Yritin aina tunkea jotain tyynyä / pehmikettä pään alle tai muuten rauhoitella tyttöä, mutta siitä yleensä nousi vain suurempi meteli. Ja yleensä se pään kumauttelu tapahtui niin nopeasti, ettei siihen ehtinyt reagoida.

Parin vuoden kieppeillä alkoi uhma, josta nyt aletaan olla kuivilla. Silloin alkoi kohdistaa kiukkuaan muihin, tuli äitiä kohti nyrkit ojossa huitoen ym.

Tästä käytöksestä olen ollut itse vähän ymmälläni, koska esikoiseni on ns. todella rauhallinen lapsi, joka ei koskaan ole satuttanut ketään. Eikä kakkonen ole muutenkaan mitään mallia mistään saanut lyömisestä ym.

Voimakastahtoinen tyttö on vieläkin, nyt 3,5 vuotias ja aivan ihana lapsi tietysti :-) Nyt pystyy asioista jo hyvin neuvottelemaan ja tuollainen käytös on taakse jäänyttä.

Tuli vaan muistot mieleen tästä avauksestasi, kun sai selitellä kuhmuja tytön otsassa.

Tsemppiä vaan, en tietysti tiedä liittyykö teillä pään takominen kiukkuun niin kuin meillä. Mutta on näitä hakkaajia muitakin :-). Kannattaa ehkä keskustella neuvolassa, jos teillä osataan jotain eväitä tähän antaa paremmin kuin minulle aikoinaan.

T. Jaffa rv 38+6 ja tytöt 6,5 v ja 3,5 v

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat