Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lestoilla on kuin onkin ehkäisykielto !!! Lukekaa ja ihmetelkää

Vierailija

On hämmästyttävää, että Aimo Hautamäki kiistää kiellon olemassaolon! Hän ei tunne SRK:n päätöksiä.

Lestadiolaisuuden puhujainkokous päätti 1967: "Lapsirajoitus on syntiä kaikissa muodoissaan."

Asian voi kuka hyvänsä tarkistaa SRK:n omasta julkaisusta: Palola: Suvi on läsnä: sata vuotta suuria seuroja. Oulu: SRK. 2006, s. 119.

Haastattelussa Hautamäki antaa ymmärtää, että uskovaisella olisi muka vapaa mahdollisuus valita myös ehkäisyn käyttö, jos se tuntuu tarpeelliselta. Tämä ei pidä paikkaansa.

Kaikki ehkäisyvälineet ja ehkäisy ns. varmojen päivien avulla on vl-uskossa yksiselitteisesti kielletty.

Päivämiehessä on julkaistu lukemattomia kirjoituksia, joissa todetaan ehkäisy ehdottomasti kielletyksi. synniksi. Esimerkkejä:

"Mitkä tahansa keinot syntyvyyden säännöstelemiseksi on nähty aina synniksi Jumalan valtakunnassa." (Päivämies, 12.5.2005, pääkirjoitus.)

"Ehkäisy on saastaisuuden ja murhan synti. Saastaisuutta on sukupuoliyhteys avioliitossa, mutta yritys ehkäistä raskaus. Lisäksi ehkäisy on murha, koska se estää elämän syntymisen." (Päivämies.14.6.1962)

"Ei milloinkaan eikä missään muodossa ihmiselämän ehkäisy tule Jumalan lapsilla kysymykseenkään. Jumalan lapsina me tiedämme, että se on Pyhä asia Jumalan elämä, ja elämän mahdollisuudet on kätketyt juuri siemeneen. Siksi ei missään muodossa ehkäisyä ole hyväksytty. Vaikka niinkin kävisi että uskovainen äiti taikka lapsi kuolisi synnytyksessä, taikka odotusaikana, niin he pääsisivät taivaaseen." (Päivämies 14.2.1979.)

Sivut

Kommentit (88)

Vierailija

unohtuu yksi tärkeä pointti.

Kaikkilla ihmisillä on mahdollisuus valita. Jokainen uskoo mihin tahtoo, kukaan ei pakota ketään olemaan lestadiolainen. Ei kukaan. On paljon niitä jotka ovat jättäneet uskonsa ja myös niitä jotka ovat ateisti perheeseen syntyneet ja myöhemmässä elämän vaiheessa löytäneet vl-uskon.

Jokainen tekee elämässä omia valintoja. Minä olen vl, mieheni ei. Luojalle kiitos että miehini kunnioittaa ja rakastaa minua niin paljon että on valmis ottamaan kaikki lapset vastaan mitkä saamme.

Minä henkilökohtaisesti en käytä siis ehkäisyä ja haluan ottaa lapset vastaan lahjana. Nautin tästä äitinä olosta ja pidän lapsista ja heidän huolehtimisesta.:) Mutta jos terveyteni ei kestä ja sairastun vakavasti niin tietysti se tulee aina ensin. Joskus ehkäisy voi olla sairauden hoitoa myös.

JA turhaan on sanoa että joku ei "uskalla" tai voi jättää vl-uskoa kun pelkää että "yhteisö" jättää tai ystävät kaikkioaa. Tai joku ei uskalla kamalan pelon takia uskoa jättää. TAi että uskovaiset aivopesisi lapsia.

Jokainen vanhempi kertoo varmasti sen lapselleen minkä kokee ja näkee oikeaksi, Jos joku uskoo Jumalaan niin hän varmasti tahtoo kertoa siitä myös lapsille. Jos toinen uskoo ettei Jumalaa ole hän myös sen varmasti lapselle sanoo.

Eli molemmat "aivopesee" lapsia jollakin tavalla, lapsi kasvaa ja kehittyy ja hänellä on oikeus itse ajatella omilla aivoilla ja tehdä omat ratkasut omassa elämässä.

Vierailija

että miten ihmeessä näillä lestadiolaisäideillä on aikaa roikkua täällä netissä ja kommentoida keskustelupalstoilla. hoitaako isommat sisarukset pienemmät sillä aikaa kun mammat surffailee netissä. itse yhden lapsen äiti ja vietän kaiken ajan kun lapseni on hereillä hänen kanssaan. jos haluatte vastaanottaa useita lapsia, keskittykää heihin, älkääkä pyörikö netissä, ihmettelen vielä että eikö internet nyt vasta syntinen kapistus olekin, mutta siis vähemmän kuin telkkari ilmeisestikin? =)

t:tämä mamma poistuu kun lapsi heräsi parvekeunilta

Vierailija

Lainaus:

..sekin vielä, että mihin sitä Jumalaa tarvittan, kun uskonveljeltä voi vaan anteeksi pyytää ja jatkaa samaan malliin.

!

Parannuksen tekemiseen tarvitaan aito katumus, joten jos ei ole aikomustakaan luopua siitä synnistä mitä pyytää anteeksi niin tuskinpa sitä Jumalakaan anteeksi antaa. Meillä puhutaan parannukseen nöyrtymisestä - vaatii nöyryyttä mennä tunnustamaan että on mokannut. Silloin sitä ajattelee ettei ikinä enää -

Vierailija

avoimesti kateellinen vl-äideille.

HE saavat paljon lapsia. Heidän miehet eivät ryyppää, eivät käytä alkoholia lainkaan, tuntuvat olevan hyvin vastuuntuntoisia miehiä. JA heillä ei mene tv:n tölläämiseen aikaa.

Kaikki vl-miehet joita tunnen ovat erittäin ahkeria ja perheestä huolen kantavia. Tunnen paljon vl-ihmisiä kun olen siltä seudulta.

Huomaan myös että monet muutkin ovat kateellisia, heillä on useimmilla isot kodit (iso perhe niin hyvin luonnollista), isot autot ja muutenkin heidän elämä vaikuttaa tasapainoiselta. HE selvästi koittavat tehdä parhaansa. Ruokkivat ja vaatettavat lapset asianmukaisesti, KAsvattavatkin. Ihmettelenkin monesti että mistä ihmeestä saavatkin voimaa?

Kyllä hattua nostan, varmasti tuohon joukkoon mahtuu monenlaista ihmistä, mutta en kyllä ole yhtää sellaista tavannut joka ois minussa herättänyt jotain sääliä. Sääliä ne tuskin edes kaipaa.

Kyllä tässä elämässä ois paljon muuta parannettavaa kuin vl- ehkäisy "kielto". Voisi alottaa niistä sadoista alkoholistiperheen lapsista ja sitten siirtyä vaikka niihin äiteihin jotka käyttää huumeita.

Että varmasti jollain on taustalla puhdas kateus, nähdään miten hyvin vl ihmisillä on asiat niin kadehitaan. Kyllä minäkin toivoisin useamman lapsen ja raittiin miehen. JA kuinka monesti tältä palstalta saa lukea näitä pettämis - baari -juttuja ja sitä miten mies ei haluakaan sitä kolmatta tai neljättä lasta. JA miten nainen kuitenkin niin kovasti haluaisi.

Nainen on luotu synnyttämään ja kantamaan lapsia ja onhan tuo todistettu monet sadat tuhannet kerrat että naisen kroppa kestää useamman raskauden.

Vai miten olisi uusi lakiehdotus eduskuntaan. Vain enintään 5 lasta perhettä kohden? ;)

Vierailija

Ero lestadiolaisuudesta on tuskien tie.

====Tässä nyt

unohtuu yksi tärkeä pointti.

Kaikkilla ihmisillä on mahdollisuus valita. Jokainen uskoo mihin tahtoo, kukaan ei pakota ketään olemaan lestadiolainen. Ei kukaan. On paljon niitä jotka ovat jättäneet uskonsa ja myös niitä jotka ovat ateisti perheeseen syntyneet ja myöhemmässä elämän vaiheessa löytäneet vl-uskon.

Jokainen tekee elämässä omia valintoja. Minä olen vl, mieheni ei. Luojalle kiitos että miehini kunnioittaa ja rakastaa minua niin paljon että on valmis ottamaan kaikki lapset vastaan mitkä saamme.

Minä henkilökohtaisesti en käytä siis ehkäisyä ja haluan ottaa lapset vastaan lahjana. Nautin tästä äitinä olosta ja pidän lapsista ja heidän huolehtimisesta.:) Mutta jos terveyteni ei kestä ja sairastun vakavasti niin tietysti se tulee aina ensin. Joskus ehkäisy voi olla sairauden hoitoa myös.

JA turhaan on sanoa että joku ei "uskalla" tai voi jättää vl-uskoa kun pelkää että "yhteisö" jättää tai ystävät kaikkioaa. Tai joku ei uskalla kamalan pelon takia uskoa jättää. TAi että uskovaiset aivopesisi lapsia.

Jokainen vanhempi kertoo varmasti sen lapselleen minkä kokee ja näkee oikeaksi, Jos joku uskoo Jumalaan niin hän varmasti tahtoo kertoa siitä myös lapsille. Jos toinen uskoo ettei Jumalaa ole hän myös sen varmasti lapselle sanoo.

Eli molemmat "aivopesee" lapsia jollakin tavalla, lapsi kasvaa ja kehittyy ja hänellä on oikeus itse ajatella omilla aivoilla ja tehdä omat ratkasut omassa elämässä.=====

Vierailija

63. Harmittaa sen takia, että niin monessa muussa asiassa ovat oikeassa. Etsin omaa paikkaani... Mutta siis, jos olen tuosta asiasta eri mieltä, minun ei kannattane harkita tätä enää vaihtoehtona.

Vierailija

Kuvitteletko todella ettei isomman perheen äidillä ole yhtään omia hetkiä? Sinulla mahtaa olla vaikeaa kunhan lapsesi tuosta kasvaa! Oletan että lapsesi on vielä aika pieni koska parvekkeella nukkuu. En jaksa enempää tähän sanoa, mutta voi että sain hyvät naurut viikonlopun päätteeksi!

Ps. Koeta nyt pärjäillä joten kuten ainokaisesi kanssa. T: kuuden lapsen äiti

Vierailija

Suuttumuksesi on toki oikeuttettua. Sinä reagoit suuttumuksella. Sinulla on varmasti asiat hyvin. Se ei tarkoita että kaikilla olisi yhtä hyvin. En myöskään usko että olet "näkijä" joka näkee kuka on vl kuka ei.

Monet tavikset työskentelevät teitä auttaakseen. Sairaaloissa, neuvoloissa, synnytyssaleissa, psykiatrisella osastolla. Miksi taviksia kiinnostaa?

Miksi elämä sen erilaisuus kiinnostaa? Saako asioista ja ilmiöistä puhua?

Miksi sinua kiinnostaa tulla tälle palstalle lukemaan taviksien elämästä ja elämäntavoista?

Itse kirjoittamani esimerkit eivät ole väitteitä, vaan todellisesta elämästä pohjanmaalla. Sinulla ei ole oikeutta panetella muiden kirjoituksia. Jokainen saa kirjoittaa vapaasti kokemuksistaan.

Vierailija - 23.1.2009 18:49 (ID 1302535)

HAHAHA HAHAHHAA...

Minä nauran vatsani kipeäksi lukiessa tätä ketjua! Ei voi enää olla hullumpaa!!!=D

Sanokaahan joku "tavis", miksi tämä asia kiinnostaa teitä näin kauheasti? Ymmärtäisin jos vl äidit puisivat täällä kyseistä asiaa, mutta miksi tämä niin kovin kiinnostaa teitä???

Ja nyt on turha selitellä mitään myötätuntos tms, koska teidän kirjoituksistanne myötätunto on hyvin kaukana.

Kirjoitukset ovat täynnä ivaa, katkeruutta, jopa kateutta.

Tiedättekö, kun minä luen näitä kyseisiä ketjuja toisen perään, minä nauran näille typerille väitteille ja tunnen kuinka uskoni vain entisestään vahvistuu. Tajuan kuinka ankeaa ja katkeraa teidän elämänne on. Ihminen jolla on hyvä olla ja oma elämä ja sielunelämä kunnossa, ei tunne MITÄÄN tarvetta puuttua toisten elämänkatsomukseen tms.

Vierailija

KYLLÄ lestadiolaisilla on oikeus ehkäistä, tai tehdä vaikka sterilisaatio silloin kun siihen on lääketieteellinen peruste. Sitä ei varmaan hirveästi huudella, ettei alettais liian mitättömin perustein käyttämään.

Mutta.. Luuletteko vl:t, että ehkäisy on "vahvempi" kuin Jumala? Kyllä Jumala lahjansa saa annetttua, vaikka ihminen siihen yrittäisi puuttua. Onko sitten oikein ottaa vastaan "lahja", jota ei halua, ja jättää jo saadut lahjat heitteille siksi, ettei JAKSA niitä hoitaa? Jos ymmärtää, että nyt ei resurssit riitä. Kun TIETÄÄ, että vauva tarvitsisi äidinmaitoa ja täyden huolenpidon ainakin 1-vuotiaaksi asti, mutta tähänkin asti seuraava vauva on syntynyt jo, kun edellinen on 10-11kk? Eikä raskaana ollessaan yleensä jaksa imettää. Kun tietää, että suurella todennäköisyydellä tulisi taas yhtä nopeasti raskaaksi, ja lapsia on kuusi. Kun tietää, että jos ei koskaan saa nukkua, niin ei jaksa. Ja tietää, että kroppa ei kestä (eikä pääkään) sitä, että KOKO AJAN on raskaana? kun parisuhdekin voi huonosti?

En pysty käsittämään! Minä ainakin pelkäisin olla kuuden alle kouluikäisen kans kotona, on ihan selvää, ettei kaikkien perään ehdi katsoa. Joku voi ehtiä karata ulos, jäädä vaikka auton alle. Ja riittävästi syliä ja huomiota ne ei mitenkään ehdi saamaan. Minusta ainakin tuntuu väärältä sellaiseen tilanteeseen olla ehkäisemättä. Se on kuin Jumalan kiusaamista. Toivotaan ihmetta, jätetään lapset herran haltuun kirjaimellisesti. Missä vastuu???

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat