Helppo "tekosyy" kaikkeen olla työssäkäyvä äiti?

Vierailija

Tuttavapiiriini kuuluu usea työssäkäyvä pienen lapsen äiti. Vain minä olen enää kotona, mutta menossa piakkoin töihin minäkin. Nämä työäidit kovin mielellään tulevat meille kyläilemään perheineen viikonloppuisin. Laitan ruoat ja juomat ja ulkoilemmekin lasten kanssa. Kunnon monituntisia vierailuja siis, jotka virkistävät meitä kaikkia. Kovin harvoin nämä äidit kuitenkaan itse kutsuvat koteihinsa, "koska on niin kiire, kun on työ ja tiedäthän sinä" -tyyliin. Kaikilla kuitenkin ihan normaalityöaika ja kaksi vapaa päivää viikossa.

Olenkin nyt työhönpaluun kynnyksellä ajatellut, että menenkö samaan mukaan. Tiedän, että työssäkäyvän äidin arjessa on vapaata aikaa kovin vähän, mutta jos stä on aikaa tulla kylään, eikö olisi aikaa myös kutsua kylään. Meillä nimittäin loppuu tuttavapiirissä kyläilyt kuin seinään, jos otan tuon saman asenteen. Minulle tuleekin mieleen välillä, että se kiireinen työ on helppo tekosyy, jolla voi ikäänkuin luvan kanssa kieltäytyä joistain, missä vaaditaan omaa panostusta.

Kommentit (4)

Vierailija

Koska on ihmisiä, jotka todella ovat aidosti vieraanvaraisia ja haluavat, että heillä käy väkeä ja tarjottavaa riittää.

Mutta jos se käy sinulle rankaksi, niin muitakin vaihtoehtoja on. Juttele niistä kaveriesi kanssa! Voitte toimia nyyttäriperiaatteella: joku tekee salaatin, joku pääruoan, joku jälkkärin. Voitte tavata jossain ihan muualla ja kaikki maksaa omat syömisensä. Voitte tehdä jotain yhdessä, vaikka käydä keilaamassa ja syödä vaikka hodarit sen jälkeen. Ei sun tarvitse olla aina ehtoisa emäntä notkuvien pöytien ääressä.

Töitä on monenlaisia ja perheitä myös, muistan itse hyvin nuo kiirevuodet kun lapset (3) olivat pieniä, heitä piti kuljettaa hoitoon ja sieltä pois, töitä piti tehdä, sovitella työmatkat miehen kanssa lomittain, tehdä kotityöt ja vielä remonttiakin. Ei silloin kauheasti tullut todellakaan kyläilyä harrastettua eikä paljon muutakaan, sen puoleen. Nyt kun lapset ovat jo isoja, tilanne on helpompi. Ehkä tekin löydätte sen tapaamisen ilon uudestaan, kunhan vuodet kuluvat.

Vierailija

Kyllä mun kaveripiirissäkin tavataan oikeestaan vaan viikonloppuuisin, koska arkisin ei oikeasti jaksa muuta kuin leikkiä lasten kanssa omassa kodissa. Mut kyllä meillä tavataan vastavuoroisesti toistemme kodeissa tai teemme treffejä leikkipuistoon + ravintolaan, koska ymmärrämme, ettei kaikki aina jaksa kestitä vieraita.

Mun oman kokemukseni mukaan on kyllä todella paljon raskaampaa käydä pienten lasten äitinä töissä kuin olla "pelkästään" äiti. Niin se vaan on. Kuten aiemmin joku totesi - huomaat kyllä kohta itsekin mitä helvettiä se työssäkäynti ja aikataulujen perässä ravaaminen on.

Vierailija

Oli sitten eläkkeellä, sairaslomalla, töistä tai äityslomalla, niin voit ihan vapaasti olla kutsumatta ketään kotiisi.

Kasvathan sinäkin aikuiseksi, jookos kookos ?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat