10kk syö vain "litkuruokaa"

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meidän tytsy täyttää just 10kk mutta ei suostu syömään kuin sellaisia soseita, jotka on hienonnettu ihan litkuksi. Purkkiruuissa menee 5-6kk ikäisille tarkoitetut ohuet litkut. Jos itse tehdyssä ruoassa on vähänkään kokkareita tai se on paksua, niin heti loppuu syöminen. Sama juttu, jos yritän tarjota 8kk ikäisille tarkoitettuja kaupan soseita. Olen yrittänyt sinnikkästi tarjota, mutta kun toinen vain kakoo ja yökkii ja päälle päätteeksi itkee sydäntäsärkevästi, niin eihän sitä voi olla heltymättä. Varsinkin, kun tytön paino on kulkenut vähän alakäyrillä ja ruokaa pitäisi saada menemään paljon.

Onko muilla ollut vastaavaa ja miten olette siitä selvinneet? Olen yrittänyt "huijata" vauvaa jättämällä hänen herkkuruokiinsa vähän sattumia, mutta tarkka tyttö huomaa ne heti.

Tosin, jos syötän käsin tytölle esim. banaanin paloja (n. sormenpään kokoisia), niin ne hän syö mielellään. Tyttö sormiruokailee itse myös maissinaksuja ja kurkunsiivuja. Ongelma on ainoastaan soseissa.

Kommentit (7)

Vierailija

me ollaan sillä opeteltu et annettu vaik ranskalaisia käteen (tietty ilman suolaa)

ja sit itse saa syödä. tai keitettyä perunaa lohkoiks ja käteen... ei huomaa syömäänsä ruokaa...

tääl on oksennus herkkä lapsi ja ylisuojeleva äiti joten tiedän ettei ole helppoa. onneks meillä suurimman työn teki hoitaja kun opetti karkeaan ruokaan :)

meillä kun hampaita tulossa niin ei saa mitään syöttää vaan pitää kaikki syödä sormin... paitsi hoidossa... :)

viivi huomenna 1v... :) <3

Vierailija

ja vasta pari viikkoa sitten suostui syömään noita 8kk soseita. Ei vaan avannut suutaan millekään palasille, kakoi syömänsä ruuan ja pari kertaa oksensikin oikein kunnolla kun niin kovin kakoi. (banaani ja kurkku upposivat meilläkin silti.) Eivät vain sopineet hänen kurkulleen aiemmin. Toinen syy on hampaiden tulo, silloin ei meillä syödä mitään mitä pitää vähääkään pureskella, sattuu ilmeisesti ikeniin.

Totesin, että ei ole mitään järkeä väkisin yrittää, joten mentiin hienommilla soseilla tähän asti. Onhan niitä vaihtoehtoja 6kk soseissakin ja itse tehdyt on helppo soseuttaa. Välillä kokeilin antaa palasia ja sitten yhtenä kauniina päivänä hän söikin mukisematta.

Joten sinuna antaisin vaan niitä hienoja soseita, kyllä niitä palasia ehtii syömään!

Vierailija

Meillä on 10kk ja ei suostu karkeaan.. Tuossa paino jopa laski kun ei suostu syömään jos karkeaa antaa.. Neuvolassa sano että antaa vaan sosetta.. että kunhan vaan syö sama syökö karkeampana vai löysää. Toisilla vaan on herkempi kurkku.. ja kyllä ne vaavit jossain vaiheessa rupeaa kiinteämpää syömään ja voi kuulemma mennä yli vuoden ikäiseksi.

Vierailija

Ihan kiva kuulla että sama tilanne on muillakin. Meidänkin vauvalla taitaa olla herkkä kurkku. Tällä hetkellä on tunne, että meillä päästään siirtymään tavalliseen kotiruokaan joskus kolmen vuoden päästä, kun kaikki vähänkään kokkareisempi ruoka ei maistu... =)

Mutta ehkä se tästä helpottaa. Kiitos kommenteista!

Vierailija

meilläkin esikoinen ei suostunut syömään kuin muutamaa 6kk sosetta vielä yli vuoden ikäisenä, mutta sitten jotenkin sain muutaman eri 8kk purkin menee alas ja siitä lähti, mutta hyvin nirsosti. Ja aika pian siirryttiin tavalliseen koti ruokaan jossa oli riisit ja kanat erikseen niin jo maistui. hampaita kyllä oli suu täynnä joten se ei ollut siitä kiinni. lapset eivät vaan ikävä kyllä noudata noita purrkien kk-ohjeita ;) yksilöllisyyttä siinäkin. täytyy kyllä myöntää että välillä vähän nolotti antaa "pienten" mössöjä niinkin isolle. pitää vaan ajatella että jonain päivänä vauvakin on semmoinen joka syö ja tekee ite pitsat yms. eli jos litkut maittaa niin anna mennä vaan. :)

Vierailija

Meillä oli esikoinen ihan samanlainen. Suurin syy oli vain herkkä sihtikurkku, mutta osaltaan vaikutti varmaan myös myöhään tulleet hampaat. Meillä tyttö yökkäs rinnuksille heti kaiken karkean soseen tai vaikka riisipuuron, naksut ja leivät meni silti meilläkin. Mä aloin mössäämään niitä 8kk ruokia ja hiljalleen sekoittelemaan niitä sileisiin mukaan. Aloitin ihan vain teelusikallisella. Kyllä se siitä hiljalleen helpotti. Kyllä hän ihan kotiruokaa söi jo ennen kahta ikävuotta. Nyt tuo tyttö on jo kohta 6v, ja edelleen on kyllä erittäin herkkä yökkäysrefleksi.

Vierailija

Meilläkin aina välillä 11 kk pikkumies vetää totaalilakon lusikkaruokien suhteen. Nuorempana söi hyvällä halulla myös kökkäreitä, mutta nykyisin ei kirveelläkään. Välillä kieltäytyy kokonaan lusikkaruuasta, ja silloin otetaan vellit avuksi. Kaupan valmisvellit ovat todella ravintopitoisia, joten niillä lapsi pärjää ihan hyvin. Joskus myös teen itse pulloruokaa sekoittamalla tehosekoittimessa tuttelia ja milloin mitäkin vihannessosetta, keitettyä kananmunaa tms.

Myös ne ihan pienille tarkoitetut vihannes- ja lihasoseet ovat aivan käypää ravintoa isommillekin. Jos on kova nälkä, niin ainahan voi laittaa kaksi purkillista.

Lusikkalakon syistä en osaa sanoa mitään kovin viisasta. Aluksi arveltiin hampaiden tuloa, mutta ei taida olla oikein siitäkään kiinni.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat