pastoroimattomasta maidosta tehdyt leivonnaiset ja raskaus

Vierailija

Oon menossa kylään maanantaina tuttavaperheelle maalle ja heidän pojallaan on synttärit. Yleensä leipovat sinne kaikki omien lehmiensä maidosta. Myös lettuja on usein tarjolla. Mietin että kun olen raskaana aika alkuvaiheessa niin voinko syödä noita leivonnaisia.Olen jostain lukenut että kuumentaessa listeria tuhoutuu. Eli ilmeisesti noita voi syödä. Ongelmaksi muodostuu nyt vaan se että kakun päällä on kermaa ja pelkään että se on tehty heidän maidosta. Onko kermaa hankalaa tehdä eli voiko olla mahdollista että kerma olis myös pastoroimatonta. Tyhmäähän tätä on kysyä,mutta kysyn kuitenkin. Jos joku voisi asiallisesti vastata. tämän perheenäidiltä voisin muuten kysyä mutta en halua vielä raskaudesta kertoa kellekkään.

Kommentit (2)

Vierailija

eli listeria tuhoutuu oliko se nyt 72 asteessa muutamassa minuutissa. Mutta tuo kermavaahto kakun päällä on listerian kannalta kylla ongelma. Kermahan on maitorasvaa, ei sita mitenkään "tehdä" erityisesti, vaan kuoritaan maidon päältä. Eli jos eivät pastöroi maitoa niin ei kermakaan ole pastöroitua.

Vierailija

Ainakaan maanviljelijäsukulaiseni eivät tee niin, vaan ostavat kerman. Olisi tietysti hyvä jos joku maitotilan emäntä sattuisi palstalle vastaamaan.

Ootko ap ajatellut että jos kysyisit asiasta siellä kyläpaikassa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat