onko 3 vuoden ikäero liikaa?

Vierailija

siis lasten kannalta ajateltuna. halusin lapset mahdollisimman pienellä ikäerolla. esikoinen nyt 1,5v eikä mies vieläkään jostain syystä valmis yrittämään toista ja musta tuntuu että aika loppuu kesken. haluan lapselle sisaruksen jonka kanssa voisi olla yhteiset leikit ja muutenkin suht samassa elämäntilanteessa. onko 3 vuoden ikäero liian paljon. onko esikoisella liian isojen lasten leikit kun pienempi oppii liikkumaan ja leikkimään. tuleeko ikäero lasten väliin kun esikoinen alkaa olemaan murrosiässä jne..

t. hullu vauvakuumeilija :)

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Esikoisen ja keskimmäisen välillä on ikäeroa 3v. Keskimmäisen kuopuksen välillä puolestaan 2v.

Oman kokemukseni mukaan uto 3v on paljon, paljon parempi vaihtoehto kaikkien kannalta. Minusta tuntuu, että en muista yhtään mitään siitä millainen keskimmäinen lapseni oli 2-4vuotiaana. Kaikki resulssit menivät silloin uudesta vauvasta ja 5 henkisestä perheestä yleensäottaen huolehtimiseen. En tahtonut jaksaa mitenkään kuopuksen yöheräämisiä, kun olin niin valtavan väsynyt.

Kun taas kolmen vuoden ikäerolla esikoinen oli jo tosi reipas uuden vauvan syntyessä. Hänen elämänsä ei paljonkaan vauvan tulon jälkeen muuttunut. Muistan tuon ajan hyvin onnellisena. Siinä hurmassa se kolmas tuli sitten aivan liian pian tehtyäkin... Olisi ollut paljon viisaampaa odottaa että keskimmäinen olisi ollut vähintään sen 3v, ehkä jopa 4v ennen kuin kolmas olisi syntynyt.

Vierailija

Ja ainakaan pahempaa mustasukkaisuuttaa tai vauvan tönimistä/kiusaamista ei ole esiintynyt. Ulkonakin menee mukavasti kun 3-v osaa jo omatoimisesti laskea mäkeä ja kiipeillä telineissä. Jos ois vuotta nuorempi niin ois sitä kahden perässä juoksemista.

Vierailija

itselläni ja isoveljelläni on ikäeroa melkein 10 vuotta ja se ei edes ole koskaan haitannu. Ollaan silti leikitty yhdessä ja kun olin teini, pärjäsimme myös hyvin.

Yhdyn edellisiin siinä, että riippuu lapsista.

Vierailija

Meillä lapsilla ikäeroa vajaa 2 vuotta ja olen tyytyväinen siihen. Kuopuksen syntyessä esikoinen oli vaipaton, osasi pukea itse, halusi hoitaa vauvaa...vaikkei itsekään ollut mikään kovin iso. Nyt he ovat 3 ja 5 vuotiaat ja parhaimmat kaverukset.

Eli kuten vastauksista näet, jokaisella omat mielipiteet asiasta.

Vierailija

Silti voi leikit mennä yksiin ja tulla tosi läheisiksi. Mulla poika lähes kolme vuotta pikkusiskoaan vanhempi ja aina on leikit sujuneet mukavasti. Riehumiset, kotileikit, autokisat, junarata, legot yms. Kaikki sujuneet yhdessä. Tietysti joskus kinaa kuten kaikilla, mutta ei suurempaa. Poikaa on jopa nuket alkaneet hiukan kiinnostaa kun tyttö niitä hoidellut.. Minäkin luulin leikkien menevän paljon ristiin, mutta toisin onneksi kävi.

Vierailija

Isompi auttaa hienosti pienempäänsä ja leikkivätkin hyvin yhdessä. Isompi ymmärtää jo ottaa huomioon leikissäkin että toinen on pienempi joten eivät pahemmin riitele.

Voi kyllä riippua lasten luonteistakin, meillä molemmat rauhallisia tyttöjä.

Vierailija

Lainaus:

uusimpien tutkimusten mukaan optimi ikäero on 6-7 vuotta.

No, tähän kysymykseen ei varmasti saada yhtä ainoaa oikeaa vastausta, sillä jokaisella on oma näkökulmansa ja jokainen puolustelee omaa ratkaisuaan. Minä leikin lapsena paljon enemmän 1,5 vuotta vanhemman sisarukseni kanssa kuin 3 vuotta nuoremman. Luonne-erot alkoivat vaikuttaa vasta teini-iässä, jolloin pikkusiskosta tuli minulle läheisempi. Miehelläni on veljeensä viisi vuotta ikäeroa, ja vaikka hän on leikkinyt veljensä kanssa lapsena, oli ensisijassa hänen toivomuksensa, että meidän lapsillamme olisi pieni ikäero.

Vierailija

Itselläni ja isoveljelläni on tasan kolme vuotta ikäeroa. Oltiin pienenä kuin paita ja peppu. Hauska heppu oli veljeni lapsena ja hyvä ystävä edelleen. Oli myös sopiva ikäero silloin teini-iän myrskyissä, kun osasi jo vanhempana pistää vähän teinineidille "jäitä hattuun" erinäisten hörhöily-yritysten kanssa (eli järkeä päähän).

Vierailija

Minusta ikäero on sopiva ja voisi sitä olla enemmänkin. Pluspuolia olivat ainakin:

-esikoinen vaipaton kun vauva talossa

-esikoinen käveli itse eikä tarvitse hankkia tuplarattaita

-pinnasänky oli vapautunut vauvan käyttöön ja rahaa säästyi

Minusta oli kaikin puolin mukavaa, että kun olin valvomisesta ihan väsynyt niin sentään toinen lapsi jo ymmärsi selvää puhetta ja osasi pienen hetken leikkiä itsekseen ja sai vaatetta itse ylleen. Nyt kun pienempikin on 4-vuotias ja esikko koulussa, on tytöillä silti ihan toverilliset välit ja leikkivät joitain leikkejä myös yhdessä. Tappelevat myös, kuten sisarukset aina tekevät, joten siinä mielessä ikäeroa olisi voinut olla enemmänkin. Isommassa seurassa isosisko on aika suojeleva pikkusisartaan kohtaan, joten sitä lojaaliutta kuitenkin löytyy.

Vierailija

Lapset tulee tosi hyvin toimeen. Murrosiästä en vielä mitään tiedä, mutta tuskinpa siinäkään mitään elämänmittaista vahinkoa tapahtuu...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat