Lähihoitajat hoi.

Vierailija

Olen hoitovapaata lopettelemassa ja suunnitelmissa olisi mennä opiskelemaan. Mulla on jo yksi tutkinto, mutta haluaisin jotain muuta. Olisin kiinnostunut lähihoitajan tutkinnosta. Kaikki tutkinnon haukkujat, älkää vaivautuko tulemaan tähän keskusteluun, haluan oikeata tietoa alan töistä esim. sairaalassa tai vanhainkodissa.

Onko niitä töitä niin paljon kuin puhutaan olevan? Paljonko teidän palkat on? Kuulin eräältä ihmiseltä, että ei huimasti eroa sairaanhoitajan palkasta, mutta tietenkin riippuu varmaan töistä.

Kommentit (6)

Vierailija

olen opiskelija ja töihin on soiteltu entisistä harjoittelu paikoista monta kertaa. Itse tykkään koulusta ja työstä tosi paljon.

Lähihoitajalla on myös paljon vaihtoehtoja: voi työskennellä osastolla, ryhmäkodissa, kotihoidossa jne...

Lähihoitajan työ on monissa paikoissa melko vaativaa ja kiireistä

Vierailija

Mä teen pelkkää yötyötä ja hankin enemmän kuin 2-vuorotyötä tekevä sairaanhoitaja.

Mutta ei se palkka korvaa sitä vastuuta ja työn määrää, jota lähihoitsuillekin siunaantuu. Mä olen töissä vanhainkodissa ja ainoastaan huumelääkkeiden pistäminen on vain sairaanhoitajien heiniä, kaikkea muuta tekee molemmat ammattikunnat. Öisin olen vastuussa 27:n vanhuksen hyvinvoinnista yksin. Puhelimella voin hälyyttää naapuriosaston yökön apuun. Joskus pelottaa ja tuntuu aika "huteralta" olo, varsinkin kun iltavuoro raportoi jostakin vakavammasta.

Mä en kaipaa lisää palkkaa, mä haluaisin lisäystä mitotukseen. +1 joka vuoroon helpottaisi kaikkien työtä. Mutta Tehykin meni allekirjoittamaan sen "tuottavuuspykälän", eli eipä alalle ole tiedossa lisävakansseja. Fiksut lähtee muualle. Kunhan tää lama on ohi, mäkin häivyn muille maille.

Vierailija

Tietenkin saa laittaa negatiivistakin asiaa, tarkoitin lähinnä tällä palstalla olevia haukkujia, jotka eivät tiedä koko työstä mitään.

Tuohan se arki varmaan on, mitä kerroit. Mua nimenomaan kiinnostaisi nuo arkivapaat, vaikka lapsia onkin. Olen tähän asti tehnyt päivätyötä ja voisin ihan hyvin tehdä vuorotyötä.

Miten on, kannattaako opiskella sairaanhoitajaksi vai lähihoitajaksi? Eli maksaako vaivan opiskella sairaanhoitajaksi? Ei hirveästi kiinnostaisi enää "tässä iässä" opiskella pitkää tutkintoa, jos pääsisi vähemmällä. On kuitenkin eri asia opiskella, kun on ne lapset hankittu.

Vierailija

laittakaa muutkin ajatuksianne. Onko totta, että lähihoitaja voi ansaita esim. 35000 euroa vuodessa. Tuntuu aika kovalta, kun julkisuudessa on puhuttu huonosta palkasta. Ja juu, en ole menossa palkan takia, mutta tottakai se kiinnostaa myös.

Vierailija

En todellakaan halua haukkua alaa, mutta kerron nyt muutaman faktan. Itsekin lähdin opiskelemaan lähihoitajaksi, koska halusin sellaisen ammatin missä voisin tehdä ihmisten parissa töitä, halu auttaa jne. Huoh... Sanon suoraan, että alan vaihto kiinnostaa jo, vaikka vielä opiskelen... Valmistua minun pitäisi nyt keväällä ja varmaan valmistunkin, mutta en tiedä haluanko tehdä tätä työtä. Oli aika ruusuinen kuva silloin tästä alasta, kun opiskelemaan lähdin. Olen ollut paljon tk:ssa ja vanhainkodilla töissä, enimmäkseen vanhainkodissa. Kyllä tässä ammatissa voi itsensä polttaa loppuun hyvinkin nopeasti. Kunta repii hoitajien persnahasta kaiken irti mitä vaan irti saa. Hoitajana loputon huono omatunto siitä, ettei pysty hoitamaan kunnolla potilaita/asiakkaita, kun on niin kiire. Odota hetki, on tuttu lause hoitajilta potilaille. Ja sitä hetkeä ei välttämättä koskaan tule.

Palkka on 1820 euroa kuukaudessa plus lisät (mitkä verottaja vie), mutta itse olen sitä mieltä, että olen hieman pienemmällä palkalla jossain muualla töissä olen ihan mieluusti, jos illat ja viikonloput ovat vapaita, varsinkin kun on kaksi pientä lasta. Varsinkin kun on vielä opiskelija, niin vkl:t, juhlapyhät jne. on töitä.

Töissä olen nähnyt paljon loppuun palaneita hoitajia, sairaslomia tulee paljon ihan vaan henkisen uupumuksen vuoksi. Työvuoron jälkeen saattaa olla niin väsynyt, ettei perheelle riitä enää mitään energiaa, mieluummin olisi vaan ihan yksin.

Töitä riittää niin paljon, että voisi itsensä tappaa:(

Terveisin: Useasti tuplavuoroa tehnyt, mutta ei enää:)

Vierailija

sitten hehkutti että tienaa n. 35t. vuodessa. Ja kuulemma oli tosi helppo työ jne.

Itse en sitä usko, että tienaisi tuollaisia summia pelkällä päivätyöllä.

Mutta jos hoitoalalle haluat, niin kyllähän lähihoitajan koulutus on helpompi ja nopeampi kuin sairaanhoitajan. Peruspalkassa ehkä n. 200-300e eroa. Siihen sitten lisät päälle.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat