Työsuhteen jatkuminen raskaana...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Työsuhteeni on heinäkuunloppuun ja laskettuaika syyskuun lopussa. Olen äitiysloma sijaisena ja vakituinen henkilö luultavasti jatkaa vielä hoitovapaataan tai saattaa myös irtisanoa itsensä kokonaan. (hänen pitäisi ilmoittaa asiasta kesäkuussa) Onko työnantaja velvollinen palkkaamaan minut vielä tuoksi ajaksi ennen ä.loman alkua vai voiko ottaa jonkun muun minun tilalleni?

Entäs jos vakituinen henkilö irtisanoo itsensä tuolloin kesäkuussa niin onko minulla mitään mahdollisuuksia saada tuota vakivirkaa? Voidaanko virka laittaa yleiseen hakuun ja katsoa onko jouku heistä "parempi vaihtoehto" ja hänen "paremmin tehtävään soveltuvuuden" takia olla jatkamatta työsuhdettani??

Kommentit (2)

Vierailija

Raskauden tai perhevapaan perusteella sinua ei saisi jättää valitsematta virkaan. Jos näin kuitenkin käy, ja olet hommaa tähän asti hoitanut sijaisena, tästä voidaan katsoa, että kyseessä on syrjintä. Jos tulee epäilys, että työntekijää on syrjitty raskauden tai perhevapaan perusteella, niin työnantajan on osoitettava, ettei syrjintää ollut eli näyttö siitä, että valitsematta jäämiseen oli muu syy. Jos työnantaja ei tähän pysty, voit saada hyvitystä. Tarkempia neuvoaja voit kysyä ammattiliitolta tai tasarvo-valtuutetun toimistolta (www.tasa-arvo.fi).

Vierailija

Minulla loppuu työsuhde maaliskuun viimeinen päivä. Kun työsopimus allekirjoitettiin, en tiennyt olevani raskaana. Laskettuaika on toukokuun puolessa välissä. Ajattelin kysyä jatkosopimusta/vuoden vaihteen jälkeen pääsyä takaisin töihin. Millaiset syyt työnantajalla voi olla kielteiseen vastaukseen. Onko minulla mitään mahdollisuuksia lain mukaan saada jatkosopimusta? Voiko työnantaja luvata minulle töitä vuoden vaihteen jälkeen? Olen varma, että työntekijöitä työpaikallani tarvittaisiin. Olen pankissa töissä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat