Äiti pähkäilee synttärikutsuja; miten rajata kutsuttavat ekaluokkalaisen synttäreille?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Muistan, että täällä on käyty keskustelua siitä kuinka luokalla vain yksi tyttö ei saanut kutsua luokkakaverin synttäreille. Minä olen sitä mieltä, että yhtä (tai kahta) ei missään nimessä saa rajata pois kutsuttavien joukosta. Mutta miten on kolmen kanssa?

Ekaluokkalainen tyttöni nimesi ne kaverit, jotka hän haluaa kutsua synttäreille omalta luokaltaan. Lisäksi tyttö haluaa kutsua naapuriluokalta kaksi kaveria, joiden kanssa leikkii iltiksessä. Kutsuttavien määrä alkaa olla jo ylärajoilla.. Lapsella on selkeitä bestiksiä on pari, mutta hän leikkii tosiaan juuri niiden kanssa, jotka listasi kutsuttaviksi.

Katselin luokkakuvaa ja huomasin, että ulkopuolelle rajautui vain kolme tyttöä. Onko väärin jättää kolme kutsumatta?

En haluaisi kasvattaa synttäreitä yhtään, tulee jo tilanongelmiakin. Tyttö ei itsekään haluaisi jättisynttäreitä, viime vuonnakin kutsuttuja oli vain viisi ja synttärit olivat ihanat. Yritin nytkin ehdottaa, että vähän vähentäisimme kutsuttujen määrää. Tyttö osasi rajata vain yhden pois - ja sattumoisin tiedän tuon yhden olevan erittäin ujo ja yksinäinen välitunneilla. Olin jo ilahtunut, että oma tyttöni halusi hänet kutsua. (Olemme joskus kotona keskustelleet, että yksinäistä kaveria kannattaisi hakea mukaan leikkeihin).

Mutta onko kolmen luokkakaverin kutsumatta jättäminen ok? Yksi pois rajatuista on kaiken lisäksi kutsunut minun tyttöni omille synttäreilleen tarhasta asti joka vuosi. Mutta muuten en tiedä näiden kolmen tytön kaveritilanteista mitään.

Pohdinko liikaa? Pitäisikö tehdä lapsen toiveiden mukaan ja lopetttaa pähkäily? Kyseessä on hänen synttärijuhlansa! Vai vaadinko, että kaikki kutsutaan, senkin uhalla, että täällä on megabileet ja kaikki eivät mahdu pöytäänkään? Vai pakotanko tyttöäni rajaamaan pari lasta pois kutsuttavien joukosta?

Kiitos asiallisista (ja pikaisista) mielipiteistä.

Kommentit (2)

Vierailija

Tähän samaan ratkaisuun mekin olemme luultavasti nyt päätymässä, se tuntuu monella tavalla hyvältä. Mukavaa, että kirjoitit teidän kokemuksista!

Vierailija

Kolmen tytön äitinä olemme monesti olleet samanlaisten kysymysten äärellä. Sen vuoksi olemme päätyneet siihen ratkaisuun, että pienemmät ja intiimimmät syntymäpäivät vain ihan bestiksien kanssa on parasta.

Ensimmäisen lapsen kohdalla kutsuimme kotiimme kaikki luokan tytöt. Asunto pullisteli vieraista, tuoleista ja kaiksesta oli vähän pulaa. Lopulta osa vieraista riehaantui niin kovasti, että meinasi palaa pinna ihan kokonaan. Ne olivat ensimmäiset ja viimeiset isot kutsut.

Sen jälkeen olemme päätyneet siihen, että vain parhaat kaverit kutsutaan. Siis ihan päivittäiset leikkikaverit, maksimissaan 5 kaveria. Pienellä porukalla voi tehdä paljon enemmän erilaisia mukavia asioita ja tyttöjen välistä "kismaa" ei ole.

Eli meillä rajataan kutsujen ulkopulelle enemmän lapsia kuin kutsutaan mukaan. Liekö tämäkään paras ratkaisu, mutta muutakaan en ole keksinyt.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat