Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmeessä perhetyöntekijät eivät auta siivoamisessa?

Vierailija

Siivoamisessa auttaminen piristäisi varmasti väsynyttä tai masentunutta. Se olisi myös konkreettista apua..kaikilla ei ole varaa OSTAA siivousapua. Siis tuon toisen ketjun innoittamana kyselen.

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

Pahimman masennuksen aikaan olisi tosi hyvä että perhe saisi ammattimaisen siivoojan kotiin tunniksi pariksi päivässä. Siis oikean siivoojan, perhetyöntekijöillä on varmasti kädet täynnä muutenkin.

Ja kun olotila helpottaa, siivooja voisi myös käytännössä opettaa ja neuvoa kodinhoidossa. Monet nykyajan nuoret aikuiset on todella avuttomia ihan kodinhoidon perusasioissa.

Vierailija

mutta ei otettu, koska mitä mä teen sellaisella avulla, joka ei tee mitään!

Meillä oli onneksi varaa palkata itse kodinhoitaja, ja se on miljoona kertaa parempi ratkaisu. Se käy meillä siivoamassa kahden viikon välein, Ja kerran viikossa tulee tekemään taloustöitä, eli vahtii lapsia, laittaa ruuan ja järjestelee kotia. Minä käyn sillä aikaa lenkillä.

Tuo palkattu ihminen tekee niin paljon kahdessa tunnissa, että se oikeesti virkistää. Perhetyöntekijä kävisi vain pyörähtämässä ja juttelemassa, ja siinä olisi mentävä sen ehdoilla. Palkatulle kodinhoitajalle sanon vaan mitä se tekee, ja sit se tekee sen, ja minä saan olla poissa kotoa.

Uskon kyllä, että perhetyöntekijän käynnistä on monelle ihan hyötyäkin, mutta mulle se ei olisi ollut oikea apu.

Vierailija

</p> <p>[quote kirjoitti:

Ja kyllä, kyllä se passaaminen todennäköisesti suakin tulee passivoimaan. Ehkä voit sanoa kuinka aktiivinen olet muissa jutuissa, harrastat ja kehität ja sitä rataa? Mutta kyllä kotitöissä passivoidut.

Meille otettiin siivooja, kun lapset oli pieniä. Ennen siivoojaa koti oli välillä sellaisessa kaaoksessa, ettei siinä tiennyt mihin olisi ryhtynyt, kun työmaa tuntui valtavalta. Kun siivooja alkoi käymään meillä, niin itsellekin tuli mielekkäämmäksi yrittää pitää järjestystä yllä, kun siivouksen jälkeen koti pysyi oikeesti siistinä muutaman päivän, kun itsekin panostin ylläpitosiivoukseen. Ja nyt kun lapset on parivuotiaita, niin pystyn jo pitämään siisteystason yllä koko siivousvälin!

Eli ennen siivoojaa kaaos passivoi minut, sillä vaikka kuinka yritin, niin en saanut pidettyä kotia siistinä. Mutta siivousavun myötä siisteyden ylläpidosta tuli palkitsevampaa, sillä säännöllinen siivousapu pitää huolen siitä, ettei mitään älytöntä kaaosta edes pääse syntymään.

Joten mun kohdalla se väite, että kodinhoitoapu muka passivoisi, on täyttä puppua.

Vierailija

Siivoojan saa kuka vaan ostaa itse jos siltä tuntuu ja saa vielä kotitalousvähennyksetkin siitä. Sama se on esim. vanhuksilla. Ei heidänkään kotihoitoon enää kuulu siivous. Siivooja käy erikseen ja monella esim. lapset siivoavat kerran viikossa tms.

Vierailija

Ja olen siis tuon ap:n mainitseman ketjun ap. Tuossa mainittiin, että yksi perhetyöntekijöiden tehtävistä on elämänhallinnan opastaminen perheille. No, eikös se kodin hoitaminen ole myös osa elämänhallintaa? Se, että koti on puhdas ja siisti on osa elämänhallintaa ja vapauttaa esim. masentunutta äitiä kotiaskareista ja äiti voi keskittyä vauvan kanssa olemiseen. Jos joku haluaa keskusteluapua, niin fine, mutta pitäisi ehkä enemmän kuunnella perheiden toiveita, millaista apua halutaan.

se masentunut äiti siitä toisesta ketjusta

Vierailija

mutta rinnastin asiat koska moni on sitä mieltä ettei pph saa missään nimessä tehdä kotitöitä hoitolasten läsnäollessa, koska se aika on "lapsilta pois". (siis vaikkapa vessan kuuraus, ei tietenkään pullan leipominen johon lapset voivat osallistua)

Ja tottakai jokainen voi palkata siivoojan itselleen...! Moni perhetyöntekijöiden asiakkaista on ihan ok toimeentulevia, eli heillä halutessaan on varaa palkata se siivooja itse, ei kaupungin sitä tarvitse heille kustantaa. Kerran viikossa käyvä siivooja ei edes maksa paljoa koska palvelusta saa kotitalousvähennyksen.

Kannattaa myös muistaa se, että moni joka ei siivousapua tarvitse, saattaisi sitä alkaa vaatia kun perhetyöntekijä aina "maijallakin" siivoaa, ja pahimmassa tapauksessa kohta oltaisiin tilanteessa ettei ketään enää kiinnosta kyseinen työ koska se käytännössä olisi siivoamista ja se todellinen työ taustalta unohtuisi. +Perhetyöntekijöillä ei ole siivoojan koulutusta ---> kenen vastuu jos onnistuu moppaamaan parketin pilalle? Siivousfirmoilla kun on vakuutukset tuollaisen varalta.

24

Vierailija

kun katsoivat lapsia tai olivat ulkona heidän kanssa sen aikaa. Tarjoutuivat myös joskus imuroimaan ja tiskaamaan, mutta nautin kun sain tehdä ja siivota itse kerrankin rauhassa ja joku muu oli lasten kanssa.

Vierailija

Lainaus:

Pahimman masennuksen aikaan olisi tosi hyvä että perhe saisi ammattimaisen siivoojan kotiin tunniksi pariksi päivässä.

Siis joka päivä siivooja tunniksi, pariksi? Eikö viikkosiivous riittäisi ja tuo toinen ehdotus, joka on ihan asiallinen:

Ja kun olotila helpottaa, siivooja voisi myös käytännössä opettaa ja neuvoa kodinhoidossa. Monet nykyajan nuoret aikuiset on todella avuttomia ihan kodinhoidon perusasioissa.

Vierailija

mitään omia juttujaan tehdä hoitolasten aikana (käydä kaupassa, siivota, laittaa ruokaa jne. jne.) miksi odotatte perhetyöntekijän (joka _nimenomaan_ niiden lasten vuoksi perheeseen tulee) käyttävän sen ajan kotitöihin...???!

Kannattaa myös muistaa se, että jos asiakas tietäisi että perhetyöntekijä siivoaa, laittaa ruuan jne, niin se passivoisi asiakasta. Ihan rehellisesti jos ajattelette, kuinka moni vaikkapa siivoaisi jos TIETÄISI että kerran viikossa kotiin tulee perhetyöntekijä joka siivoaa kodin... Ja millasita mallia tämä olisi lapsille, että kodin käy siivoamassa joku yhteiskunnan maksama siivoaja.

Perhetukihenkilöhän voi esim. osallistua siivoamiseen, ja neuvoa siinä jos asiakas kaipaa apua. Eli vaikkapa olla lapsen/lastenhuoneessa ja järjestellä siellä olevia leluja lapsen/lasten kanssa ymv. sillä aikaa kun äiti/isä siivoaa muuta asuntoa.

Kyllähän esim. Tellervo Koivisto ja Eeva Ahtisaari ovat puhuneet miten elämä Mäntyniemessä passivoi, kun ruoka tuotiin valmiina eteen, siivouksesta huolehdittiin jne. ja presidenttikauden päätyttyä oli jopa ongelmia ruokakaupassa käymisessä, mites banaanitnyt punnittiinkaan jne yksinkertaisissa asioissa, koska kuuteen vuoteen ei ollut moisesta tarvinnut itse huolehtia. Ihan samoin käy taviksille jos heille aina kaikki annetaan ja tehdään valmiiksi.

Vierailija

kun siis tietää että joka viikko tulevat ja taas täytyy vaan keskustella, vaikkei yhtään huvittais. Pieni sivousapu, vaikka sitten äidin kanssa yhdessä, auttaisi jo kummasti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat