Miksi ei ole sellaista lakia, että aikuinen lapsi voisi hakea korvausta

Vierailija

vanhemmiltaan lapsuuden kaltoinkohtelusta?

Sellainen pitäisi ehdottomasti olla! Kaikki, jotka ovat lapsuudessaan joutuneet kärsimään vanhempien päihteidenkäytöstä, pahoinpitelystä, laiminlyönnistä, saisivat edes aikuisena oikeutta osakseen, sitten kun kykenevät viimein pitämään puoliaan ja ymmärtävät oikeutensa.

Varmasti olisi mahdollista todistaa asiat vuosia jälkeenpäinkin. Niin selviä nämä tapaukset yleensä ovat.

Mielestäni on aivan uskomatonta millaiset oikeudet Suomessa vanhemmilla on lapsiinsa nähden, mutta lapsille ei minkäänlaisia oikeuksia!

Mielipiteitä?

Kommentit (10)

Vierailija

Varsinkin tämä lause ei pidä paikkaansa.

"Mielestäni on aivan uskomatonta millaiset oikeudet Suomessa vanhemmilla on lapsiinsa nähden, mutta lapsille ei minkäänlaisia oikeuksia!"

Ja kyllähän pedofiiliä rangaistaan vaikka lapsi olisi jo ehtinyt aikuiseksi.

Mä en oikein ymmärrä mistä sä puhut?

Vierailija

Hän on se syy miksi minulla on persoonallisuushäiriö joka tuskin koskaan paranee. Loppuelämäni menee tietämättä kuka oikeasti olen ja itseluottamuksen ollessa nolla sitä on todella vaikea selvittää kun en näe itsessäni aikuisenakaan mitään hyvää :(.

Vierailija

en puhu pedofiileista, enkä heidän uhreistaan.

Vaan kaikista niistä lapsista, joiden elämässä eivät täyty edes ne vähimmäisvaatimukset, joita lapsen normaalissa arjessa täytyisi olla: turvallinen ympäristö kasvaa ja kehittyä, ruokaa, edes hieman puhtautta kodissa, huolenpitoa. Päihdeperheen arki on ihan toista ja minusta aikuinen ihminen täytyisi saattaa vastuuseen siitä, ettei hän pidä huolta lapsistaan. Jos on sellaisia sairauksia (kuten päihderiippuvuus varmasti on) ettei tähän kykene, on luovuttava lapsistaan ja oikeuksistaan heihin tai hyväksyttävä että omilla teoilla on seurauksensa.

Minusta on täysin kohtuutonta, että lasku ongelmaperheiden tuottamasta haitasta jää täysin lapsien maksettavaksi.

Mietipä, jos sinulla , aikuisella ihmisellä, ei olisi mahdollisuutta peseytyä, syödä säännöllisesti, nukkua rauhassa, keskittyä töihisi. Sen sijaan eläisit ympäristössä jossa on jatkuvasti pelkoa, levottomuutta, meteliä, elämä täysin arvaamatonta. Kauanko selviäisit?

Minusta sellainen ihminen, joka on joutunut kasvamaan lapsuutensa tuollaisissa oloissa, on oikeutettu korvaukseen.

ap

Vierailija

Mun mielestä ne lapset täytyy pelastaa noin huonoista olista eikä jälkeenpäin korvata asiaa rahalla.

Ja jos joku asia on lapsena ollut joskus pielessä niin voi voi. Kasva siitä ja vahvistu ja ole itse parempi ihminen. Kenenkään elämä ei ole täydellistä.

Ja mitä siitäkin tulisi että aikuiset lapset olisivat vaatimassa vanhemiltaan korvauksia ties mistä traumoista?

Vierailija

Todellisuudessa siinä voisi käydä niin, että valtio olisi lopulta se maksavataho?

Emme varmasti tiedäkkään kuinka moni lapsi elää alkoholistiperheessä, jossa kulissit ovat kunnossa,mutta seinien sisällä lapsen elämä voi olla yhtä kaaosta. Äiti/isä saattaa skarpata aina neuvolaan ym., mutta kotona ei välitä lapsesta yhtään. Ja miten lapsi osaisi tämän kertoa? Lapsi varmasti suojelee taas perhettään viimeiseen asti.

Raha ei varmasti korvaa traumoja, muuta kuin välillisesti (esim. terapiamaksut), mutta oikeuden saaminen vaikkakin jälkikäteen varmasti eheyttää esim. alkoholistiperheessä eläneen lapsen mieltä.

Turha tänne tulla mollaamaan tyhmäksi ideaksi, jos itse on saanut elää ns. normaalin lapsuuden lasisen lapsuuden sijaan.

T. onnellisen lapsuuden saanut

Vierailija

Mitään raha ei korvaa, mutta monessa asiassa se auttaa.

Ongelma- ja päihdeperheiden lapsilla on paljon sellaisia pitkäaikaisia ongelmia, jotka näkyvät opiskelumenestyksessä ja työelämässä. Myös elämänhallinta on heille vaikeampaa, koska mitään mallia normaaliin arkeen ei ole kotoa tullut. Kyllä näitä asioita voi helpottaa rahalla.

Eikä olennaisin asia ole edes siinä, että kärsinyt lapsi saisi rahallista korvausta, vaan että hän saisi oikeutta. Edes jossain elämänsä vaiheessa olisi mahdollisuus kuulla, että hän on ollut lapsena uhri ja häntä kohtaan on tehty väärin.

Tällainen pelote saattaisi myös tuoda jotain järkeä lastensuojeluun, jossa lapsia pompotellaan edes takaisin kodin ja perhekodin välillä ja vanhemmilla on aika uusi mahdollisuus yrittää. Kukaan ei kuitenkaan halua antaa aitoa mahdollisuutta lapselle.

ap

Vierailija

omavastuukustannukset, jotka nyt pitää nyhtää omasta pussista. Ilman huonoja vanhempia ja ankeaa lapsuutta ei mitään vuosikausia kestävää terapiaa tarvittaisi

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat