Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi tuota Mikkosen Ninaa...

Vierailija

ILTASANOMAT:

Nina Mikkonen: Huono äiti menee töihin

24.01.2009 06:36

Vain tunnin ajomatkan päässä pääkaupungista avautuu silmien eteen ihanan idyllinen maalaismaisema. Suuren mäen päällä seisoo jykevänä itse rakennettu hulppea omakotitalo. Taloa asustavat Timo T.A. Mikkonen, 61, hänen vaimonsa Nina, 44, sekä pariskunnan pojat Mikael, 7, ja maaliskuussa kuusi vuotta täyttävä Matias.

Poikien äiti, kotiäiti Nina Mikkonen käynnisti jo viisi vuotta sitten Lapsen parhaaksi -keskustelun. Tuolloin hän piti puheen naapurikunnan Pukkilan äideille ja painotti puheessaan lasten kotihoidon merkitystä. Ninan aviomies Timo T.A. Mikkonen jatkoi pari vuotta myöhemmin samasta teemasta Ajankohtaisessa Kakkosessa.

Jo tuolloin alkoivat höyhenet pölistä ja juuri kun ne olivat laskeutuneet, Nina nostatti pienoisen kohun viime lauantaina vastustamalla tv-ohjelmassa jyrkästi lasten pakollista päivähoitoa. Nina laittoi ohjelmassa esiintyneelle varatuomari Jarkko Tontille jauhot suuhun. Nina Mikkonen ei ollut Tontin kanssa mistään samaa mieltä ja myös osoitti sen. Nina Mikkonen vertasi päiväkotia jopa natsi-Saksaan.

- Kohuhan siitä syntyi, Nina Mikkonen naurahtaa ja painottaa, ettei vedä sanojaan takaisin.

Hän puolustautuu sillä, että vastakkain olivat äidin sydän, ikiaikainen kokemus ja tietotaito sekä ruotsalaisperäinen teoria ja oikeustieteen tohtorin käsitys elämänmenosta.

- Puhelimet ovat soineet. Olen saanut paljon kannustusta joka puolelta Suomea. Ihmiset ovat olleet tyytyväisiä siihen, että vihdoinkin joku on uskaltanut puhua aiheesta radikaalisti, Nina kertoo.

Tulee kuitenkin ymmärtää, ettei kaikilla ole mahdollisuutta jäädä kotiin. Miten heitä neuvoisit?

- Tulee tehdä todellinen arvovalinta lapsen parhaaksi. Lapsi ei ole tarhaeläin, eikä esine.

Tontin ehdottama pakollinen päivähoito on todella totalitarismia itseään. Pahinta vapaudenriistoa ja väkivaltaa puolustuskyvytöntä pientä ihmistä kohtaan heti kehdosta alkaen.

Ideaali tilanne on toki se, että lapsella on äiti kotona, mutta vain harva pystyy pitämään pitkää äitiyslomaa. On pakko mennä töihin. Tekeekö se sitten naisesta huonomman äidin?

- Tekee. Äidin itsekkyyden on annettava periksi. Hoito paranee niidenkin lasten osalta, joiden äidit eivät osaa, pysty, viitsi tai halua. Hoitoryhmät pienenevät ja muuttuvat kodinomaisemmiksi. Kuten arkkiatrilegenda Arvo Ylppö jo sanoi Ihmisen ääni -kirjassa sivulla 31: "Äiti on lapsen paras hoitaja." Silti 2000-luvulla media yhä nostaa arjen sankareiksi äitiyslomansa keskeyttäneet naiset. Se on kohtalokasta koko Suomen kannalta.

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

todella fanaattista ajatusmallia julistavat. Tässä tulee taas hyvin havaittua se, että ääripäät on missä tahansa asiassa ns. kajahtaneita. On sitten fanaattinen päivähoidon vastustaja tai puolustaja. Ei voi käsittää. Ehkä ois tosiaan hyvä että saisivat tuta ettei elämä aina mene ihan niin kun on suunnitellut... Ja joutuisivat laittamaan lapsoset hoitoon.

Vierailija

Mikkosen kommentit ovat aika rajuja, mutta samalla voi miettiä, onko siinäkään järkeä, että kaikki lapset pakotettaisiin päivähoitoon. Puoleen ja toiseen ollaan mustavalkoisia. Ideaalia olisi,että perhe voisi itse tehdä valinnan. Nythän siihen on suht hyvät mahdollisuudet pk-seudulla, kun on kotihoidontukeen kuntalisää.

En missään tapauksessa kuitenkaan hyväksy Mikkosen ajatusta, että juuri ÄIDIN pitää jäädä kotiin. Kauheata syyllistämistä. Myös isä voi jäädä kotiin vai vaikka mummo tai ukki hoitamaan. Tasa-arvoa peliin!

Mikkosen sanoissa kuultaa se, että hänellä ei ole taloudellista murhetta. Totuus kuitenkin on, että usein on lähdettävä töihin rahan takia. Ja välillä myös mielenterveyden. Tässä keskustelussa unohdetaan se, että Suomessa tehdään todella vähän osa-aikatyötä. Perheen, työn ja sopivan mittaisen päiväkotipäivän yhdistäminen olisi usein helpointa, jos työnantaja tarjoaisi mahdollisuutta osa-aikatyöhön. Mutta Suomessa joko ollaan kokonaan kotona tai kokoaan töissä.

Totta on myös, että suomalainen yhteiskunta romahtaisi, jos kaikki pienten lasten (lue alle kouluikäisten) äidit jäisivät kotiin. Joten Mikkosen ajatukset voi jättää oman onnensa nojaan ja miettiä asioita omalta kohdaltaan ja tehdä ratkaisut sen mukaan.

Meillä on 3 lasta ja he ovat olleet välillä hoidossa ja välillä kotihoidossa. Nyt koulussa, eskarissa ja päiväkodissa. Mutta silloin, kun olin äikkäloman takia kotona, isompi/isommat olivat myös kotona. Kävivät sitten kerhossa muutamana iltapäivänä. Minusta oli rikkaus, että kaikki olivat kotona, vaikka välillä oli mennä hermo ja tulla puutuminen rutiiniin. En olisi voinut kuvitella, että jätän isommat tarhaan. Ymmärrän kyllä niitäkin, joiden isommat ovat tarhassa, sillä on helpompi aina saada yksi lapsi lisää samaan hoitopaikkaan kuin jännittää, että löytyykö kahdelle/ kolmella lapselle samasta tarhasta tilaa, kun töihin lähtö tulee eteen. Paljon riippuu myös siitä, onko ympäristössä samanikäisiä lapsia kotihoidossa. Kun olin kolmen kanssa kotona, huomasi, että esim. 5-v kotihoitolaiset olivat jo aika vähissä ja isoin kaipasi välillä lisäseuraa. Onneksi kerhosta sitä löytyi.

Vierailija

miten päivähoidon laatua saataisiin parannettua, kuin myös siitä, että osa-aikaisena työtä tekeminen on vähäistä Suomessa. Minusta ideaalitilanne on se, että yli 3-4 -vuotias lapsi on osa-aikaisena päiväkodissa.

Siitä olen samaa mieltä kuin tämä tutkija (siis se joka väitteli Mikkoskan kanssa), että nykyään päiväkodin tädit tavallaan korvaavat entisajan mummat, paapat ja serkut. Esim. mun pienimmän lapsen ryhmiksen hoitajat ovat kyllä niin ihania ihmisiä ja ihan varmasti hyviä aikuisen esikuvia mun lapselle. Lisäksi täällä maaseudulla hoitajat eivät vaihdu, joten näistä tädeistä tulee pitkänajan tuttuja, vähän samalla tavoin kuin jostain sukulaisesta voisi tulla. Nyt meilläkin on se tilanne, etteivät isovanhemmat ole kovin aktiivisesti mukana lasten elämässä joten olen iloinen että lapsilla on muitakin aikuisen malleja esim. sitten hoitopaikassa. Tämän näen myös tärkeänä.

Sitten minulla on myös erityislapsi jolle on pelkkää hyötyä olla hoidossa. Kadun sitä syvästi etten sitä hoksannut aikaisemmin, tyttö olisi laitettu hoitoon jo aikaisemmin päiväkotiin jos olisin yhtään mitään tajunnut. Toisten lasten seura kun tekee hyvää lapsen puheelle, tyttärelläni on puheen viivästymä. Lapset oppivat parhaiten ikäisiltään, eivät aikuisilta.

Minun lapseni tapaisivat muita ikäisiään aivan liian harvoin jos olisivat pelkästään kotona mun kanssani. Naapureilla ei ole samanikäisiä lapsia ja niillä joilla on, he ovat hoidossa 8-17!

Vierailija

suomalaisen miehen keskimääräisestä tulosta jää käteen noin 1800 euroa kuukaudessa. Lapsi lisät noin 180 euroa.

Tällä rahallako elätetään vaimo ja vaikka kaksi lasta kunnes lapset ovat muuttaneet pois kotoa, Mikkosen mallin mukaan? Noin 20 vuotta.

MIeti näitä kysymyksiä ennen kuin vastaat.

Perheen kannalta

- millainen olisi perheen elintaso oikeasti?

- kuinka monipuolista ruokaa syödään?

- mikä on työllistymismahdollisuudet 20 vuoden kotona olon jälkeen?

- millainen eläke kotiin jäävälle muodostuu?

- kotona olleen vanhemman tilanne mahdollisessa erotilanteessa?

Sitten yhteiskunnan kannalta:

- miten kävisi suomalaisen yhteiskunnan ja kansantalouden jos kaikista alaikäisten vanhemmista toinen jäisi pois? terveydenhuolto, vanhustyö, opetusala, kaupanala?

- Entä minkälaiset olisivat kuntien ja valtion verotulot? Ansiotuloveron ja välillisten verojen tuotto?

- osaaminen kaikilla aloilla SUomessa?

Vierailija

aiheesta "kotiäidin pitää huolehtia itsestään"??????? ;))))))

Nina, sinä olet päässyt pahasti pyöristymään, kampauksesi on 80-luvulta eikä vaatteissakaan ole kehumista. Etkö ole kuullut että nainen on miehensä alainen ja hänen tulee näyttää AINA kauniilta?? Nyt marsmars liikkumaan, painon pitää pudota reippaasti!! Syöt vain kasviksia päivällä ja jätät ruokailematta illalla kuten japanittaret tarjotessaan miehelleen ateriaa tämän palattua töistä niin eiköhän se siitä!!!

Vierailija

Mä en oo ikinä tajunnut tällaista mustavalkoista tuomitsemista. Vähän tulee mieleen oma äitini, hänkin kotirouva ikänsä ja on aina paasannut siitä että lasten paras paikka on kotona... No jaa, siitä voisin MINÄ HÄNEN TYTTÄRENSÄ olla täysin eri mieltä! Kyllä vähän isompi lapsi jo kaipaa muutakin kontaktia.

Toivon totisesti että mikkoska edes vie lapsensa jonnekin muitakin lapsia tapaamaan??? Etteivät vain siellä HULPPEASSA ITSE RAKENNETUSSA OMAKOTITALOSSA vietä aikaansa!! (tää oli aika naurettavaa että sekin mainittiin).

Mun äiti oli / on just tuollainen mökkiytynyt kouluttamaton tyyppi joka päästelee suustaan jotain mustavalkoista. Ei voida nähdä yhtään sitä, että kaikilla ei elämä mene edes niin, että äiti pystyisi olemana kotona.

Minustakin alle 1-vuotiaan paras paikka on kotona, mutta ymmärrän ettei se aina ole mahdollista. Ymmärrän myös täysin etteivät kaikki voi olla täysiä 3 vuosia kotona jokaisen lapsen kanssa. Tosi kalliiksi se tulee jos on monta lasta.

Kaksosten kanssa olin kotona3 vuotta. Silloin oli säästöjä joten pärjättiin. Kolmosen kanssa olin vain 1 ½ vuotta mutta en kadu sitäkään yhtään koska poika on koko ajan ollut aivan mahtavassa ryhmiksessä jossa lämpimät ja välittävät tädit. Ei vaihdu henkilökunta ja samat lapset pysyy. Iloinen ja luottavainen tuokin poika näyttää olevan nyt kun täyttää kohta 3 vuotta. Lyhyitä päiviä hän hoidossa kuitenkin on.

Meillä minä sitä paitsi olen tällä hetkellä pääasiallinen lainan maksaja joten vähän pakko on pitää lapsia välillä hoidossa.

Vierailija

Tekisi mieli nimitellä vielä vähän lisää, mutta en viitsi alentua tuollaisen tasolle. Huonot äidit on tehty jostain ihan muusta kuin niistä jotka joutuvat perheensä elättämiseksi tekemään töitä. Voi että mä nauttisin kun tuo Timo T.A. potkaisisi tyhjää ja tekisi konkurssin. Siinähän Mikkosen mamma koittaisi opetella että niitä töitä on tehtävä jos rahaa ei ole.

Vierailija

lasten paikka on kotona niin kauan, kuin ei kavereita kaipaa. tai eskaria.

Mutta valitettavsti on pieni prosentti jotka oikeasti pystyvät sen tekemään. Ite olen ollut 17v kotona, tosin olen tehnyt työn kotoa.

Mutta jos on isot lainat niin ei sitä kauaa pötkitä yhden ihmisen tuloilla mekin maksetaan kk lainoja 1400 ja jos koko talouden tulot on 4000 niin ei siitä sen toisen tuloja pieniäkään oikein voi pois ottaa. siihen sitten kaikki muut sähköt vedet jne..

Sehän on hyvä jos rva mikkosen siipalla on niin suuret tulot, että vaimo voi olla vain koti rouva, kyllä se minullekkin sopisi enemmän kuin hyvin. Mutta toisaalta en halua asua lasteni kanssa pahvilaatikossa jossain kadulla. vain sen takia että äidin on oltava kotona.

mutta sitäkään en tajua että alle vuoden ikäiset lykätään hoitoon.

Vierailija

jos joku keskeyttää äitiysloman ja vie ihan pienen vauvan päiväkotiin. Vauvalle on varmasti oma äiti ja isä ne tärkeimmät hoitajat. Säälittää nämä 10 kk ikäiset, jotka laitetaan hoitoon. En ikinä itse veisi alle vuoden ikäistä, mieluiten vasta kaksi vuotiaana.

Oikeasti jos ajatellaan, että kaikki pienten lasten äidit jäisivät nyt pois töistä. Niin sehän olisi katastrofi. Taitas sairaaloista kadota hoitajat, kaupoissa ei olisi kassoja, opettajat poistuisivat kotiaan, ei olisi siivoojia, lääkäreitä jne. Ei tätä ihan noin mustavalkoisesti voi katsoa, kuin Mikkonen antaa ymmärtää.

Vierailija

Lainaus:

Tuo nainen on mennyt sänkyyn naimisissa olevan vanhan miehen kanssa joka sitten jätti vaimonsa ja lapsensa tuon Niinuskan takia.. Ja sitten tämä pariskunta kehtaa puhua raamatun oppien mukaan elämisestä ja toisten kunnioittamisesta.. Naurettavaa!

Nämä ovat just niitä ihmisiä jotka puhuvat vaikka mustan valkoiseksi. Tosiasia taitaa olla että kukaan ei enää edes halua tuota naista töihin ja siksi hän paasaa kotiäitiydestä. (käsi sydämmelle siskot, antaisitko HÄNEN leikata hiuksesi??)

En panisi paljoa arvoa toisen naisen puheille. Sillä se hän tulee olemaan aina ja iänkaikkisesti. Perheenrikkoja.

Vierailija

Meillä minä sairastuin vakavasti ja jos mieheni ei olisi lasta hoitanut, hänet olisi varmaan huostaanotettu. MInusta ei todellakaan ollut minkään "äidin sydämen" avulla tekemään yhtään mitään- ehkäpä tuo nainen ei ole koskaan ollut sairas tai sitten hän on todella sairas mutta miehensä takia ei voi sanoa muita kuin tuollaisia kommentteja?

Vierailija

Tuo nainen on mennyt sänkyyn naimisissa olevan vanhan miehen kanssa joka sitten jätti vaimonsa ja lapsensa tuon Niinuskan takia.. Ja sitten tämä pariskunta kehtaa puhua raamatun oppien mukaan elämisestä ja toisten kunnioittamisesta.. Naurettavaa!

Nämä ovat just niitä ihmisiä jotka puhuvat vaikka mustan valkoiseksi. Tosiasia taitaa olla että kukaan ei enää edes halua tuota naista töihin ja siksi hän paasaa kotiäitiydestä. (käsi sydämmelle siskot, antaisitko HÄNEN leikata hiuksesi??)

Vierailija

"ikiaikainen kokemus?"

Eiköhän kaikille juhanafgraneillekin löydy aina kannustustakin...

Lainaus:

Hän puolustautuu sillä, että vastakkain olivat äidin sydän, ikiaikainen kokemus ja tietotaito sekä ruotsalaisperäinen teoria ja oikeustieteen tohtorin käsitys elämänmenosta.

- Puhelimet ovat soineet. Olen saanut paljon kannustusta joka puolelta Suomea. Ihmiset ovat olleet tyytyväisiä siihen, että vihdoinkin joku on uskaltanut puhua aiheesta radikaalisti, Nina kertoo.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat