Reilu 30 vuotiaat! Missä kunnossa ovat hampaanne?

Vierailija

Mun on ihan pakko kysyä muilta.. Itse olen 31v usean raskauden läpikäynyt nainen. (hammaslääkärini sanoi, että myös raskaudet heikentävät hampaita)

Minulla tilanne suussa tämä:

Ylärivistä on poistettu viisauden hampaat ja niiden viereiset poskihampaat. olivat läpeensä rikki, joten piti poistaa. Lisäksi kummallakin puolella ylärivissä juurihoitohampaat. Mahtaakohan niilläkään kovin pitkä ikä suussa enää olla?

Lisäksi ylärivissä ienrajassa "liituraitaa" joka hampaassa. Paikattu on varmasti ihan etuhampaita lukuunottamatta jokainen ylärivin hammas. Nyt näyttää siltä, kuin etuhampaistani katoaisi väri.. ikäänkuin kuultavat läpi päistään..! Lisäksi huomasin kun äsken etuhampaitani tutkailin, että ikäänkuin toinen etuhampaista olisi menossa halki.

Alarivissä paikkauksia, tiedossa viisaudenhampaiden poistoa.. kiillevaurioita poskihampaissa.. muuten paremmassa kunnossa kuin ylärivi.

Näinköhän olen ainoa kolmekymppinen, jolla hampaat tuntuu murentuvan suuhun :(

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

takahampaissa 1 paikka kussakin, 1 murentunut hammas joka on kasattu ja pieni lohkeama yhdessä hampaassa. Ei koskaan juurihoidettu ja eka viisuri poistetaan tänä keväänä.

Harjaan hampaat ainostaan aamuisin, syön lääkkeitä jotka kuivattavat suuta ja juon jatkuvasti mehua

Vierailija

kai tuo riippuu pitkälti onnesta ja perimästäkin.

Mä oon 33 v, raskaana ekaa kertaa, kävin syksyllä hammaslääkärissä ekaa kertaa 5 vuoteen. Ei huomautettavaa, mitä nyt suuhygieenikko poisti hampaidenpuhdistuksen yhteydessä hammaskiveä

Lapsena oli jonkin verran reikiä, nyt 20 vuoteen ei ole ollut yhtään. Siisti, lapsena oiottu rivistö, jossain valossa jopa suht valkoinen (15 vuoden tupakoinnista riippumatta). Kaikki viisaudenhampaat poistettu kymmenen vuotta sitten.

Olen pyrkinyt hoitamaan aina hampaani hyvin.

Vierailija

Itselläni ei ole ollut juurikaan ongelmia hampaiden kanssa. Kaksi raskautta takana ja ikää 32 v.

Kaikki viisurit poistettu, koska eivät kunnolla mahtuneet suuhun. Lisäksi joskus nuoruusvuosina paikattu vasemmalta taaimmainen alahammas, mutta ei ongelmia sen jälkeen. Väri nyt ei ole yhtä vaalea kuin aikoinaan, mutta eivät hampaani nyt mitenkään erityisen tummat ainakaan vielä ole.

Hammaskiveä tosin poistatan parin vuoden välein. Oma hammaslääkärini on maininnut, että usein on niin, että niille joille muodostuu helposti hammaskiveä, ei tule niin helposti reikiä hampaisiin. Oma kokemukseni kyllä puhuu tämän puolesta, koska liki rei'ittä olen selvinnyt ihan tavanomaisella hammashygienialla (siis hampaiden harjaus aamuin illoin).

Vierailija

Viisaudenhampaat on poistettu kaikki neljä jo n 10 v sitten. Muuten hampaat on hyvässä kunnossa. Paikkoja on yhteensä kolme.

Hammaskiveä minulle tulee, vaikka puhdistan hampaitani huolellisesti. Hammaslääkärissä käyn kerran vuodessa ja samoin suuhygienistillä poistattamassa sen hammaskiven.

Vierailija

Suuhygienisti kyllä sanoi, että keltaiset on, mutta se on merkki hampaiden vahvuudesta. Ei ole poistettu yhtäkään hammasta, viisauden hampaat menossa nyt vasta poistettavaksi reikäisinä. Poskihampaat on paikattu alaleuasta. Muuten ei ole vikoja, pieniä paikkoja tai lohkeamia noissa takahampaissa korkeintaan on ollut.

Vierailija

Vajaa viisikymppisenä laitoin kaluston kuntoon kun löysin ihanan hammaslääkärin. Ihme kammo tullut niihinkin iän kanssa.

Pakko pitää omat hampaat kun se poisotto vasta kauheaa onkin tai siis puudutus, pyörryn aina.

Vierailija

Mulla useita paikkoja suussa + yksi menetetty hammas, jonka tilalla on hammasimplantti. Käyn hammaslääkärissä 1-2 vuoden välien tarkastuksessa

Vierailija

Kaksi kertaa päivässä harjaus, joskus 3 kertaa.

En juo limppareita, karkkien jälkeen syön aina ksylitoltabletin.

Minkä ikäinen olet nro 2?

Minä siis 31. Teinivuosianani ja aikuisuuden alkutaipaleella en kyllä huolehtinut tarpeeksi hyvin kalsiumin saannista. En juonut maitoa, enkä syönyt jogurtteja.. (laktoosi-intoleranssi, eikä laktoosittomia tuotteita juuri ollut saatavilla, tai en osannut niitä etsiä) enkä myöstkään tajunnut kalsiumlisää ottaa. Tyhmä minä. Näinköhän nyt makaan kuin silloin petasin :S

ap

Vierailija

Ja ne samat 2 takahammasta siellä takana joita on paikkailtu tässä vuosien varrella, ei juurihoitoja takana. Ja etuhampaissa ei mitään vikaa, hammaskiveä vähän joskus on poistettu nyt ei ollut sitäkään, neljään vuoteen tullut!

Ientulehduksia on kyllä ollut raskauksien aikana ja imetysaikana ja nuo viisaudenhampaat ovat alkaneet reikääntyä nyt. :(

Vierailija

Ei niitä viisaudenhampaita välttämättä siksi poisteta, että olisivat jotenkin huonokuntoisia.

Multa ainakin poistettiin ne siksi, että eivät mahtuneet kunnolla suuhun ja olisivat sotkeneet muun rivistön.

Vierailija

mulla myös paikkailtu joskus reikiä.viimeksi yksi kun en ollut kahteen vuoteen käynyt lääkärissä. hammaskiveä tulee aivan tuhottomasti, johtuu kalkkipitoisesta syljestä. muuten hampaat on ok ja hoidan hyvin. hammasluun koostumus vaikuttaa paljon.

Vierailija

Kaksi reikää paikattu joskus 15 vuotta sitten, hammaskiveä sitäkin enemmän. Luulin tuossa puoli vuotta sitten, että minulla on reikä poskihampaassa, kun ei voinut syödä kun satttui. Asiaa tutkittiin pitkään ja lopulta syylliseksi paljastui kokonaan lohjeillut poskihammas. Syynä purentavirhe ja nyt sitten isot hoidot päällä...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat