Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mehevät lihapullat ilman korppujauhoja?

Vierailija

Ollaan aina ihmetelty, että miten meheviä lihapullia tehdään. Korppujauho tietävästi kovettaa mutta vaikuttaako nauta/sika jauheliha sekoitussuhdekin?

Kommentit (10)

Vierailija

tein jouluksi tällä ohjeella ja mehevimmät ikinä. Jatkeeksi liotin vaaleaa leipää maidossa (leikkasin leivästä reunat pois), mutta luulen että se pointti oli, että sekoitin taikinaan pieneksi hakattuja anjovisfileitä (tai laitoin sardelleja, koska niitä oli kaapissa). 5 filettä/ 400 g jauhelihaa (joka oli sikanautaa). Tein niin ison satsin, että paistoin kaikki uunissa, 175C, 30-40 min. ja pakastin.

Lämmitin lihapullat pienessä määrässä voita pannulla, jolloin niihin tuli kaunis väri. Kun en ole itse reseptiä keksinyt, niin voin sanoa, että aivan sairaan hyviä olivat!

Korppujauhoja en ole koskaan laittanut lihapulliin.

Joku ehdotti olutta, olen kuullut että myös vissyllä tulee hyvää.

Vierailija

jauhelihaa, kermaviiliä ja sipulikeittoainekset.

Tuli törkeän maukkaita pihvejä - ja pysyivät kasassa, miksei siis pulliakin.

Vähän tietty "puolivalmista" mutta enhän mä mikään lihankasvattaja olekaan.

Vierailija

Sipulikeiton sijaan voit itse maustaa näillä ah niin herkullisilla mausteilla:

Sipuli, tärkkelys, glukoosi siirappitärkkelys, suola (0,8% valmis seos), proteiinihydrolysaatti, hiivauute, natrium-glutamaatti, kasvisrasva, sokerikulööri.

Iik miten ihanaa tulee! Ja terveellistä!

Vierailija

Lainaus:

jauhelihaa, kermaviiliä ja sipulikeittoainekset.

Tuli törkeän maukkaita pihvejä - ja pysyivät kasassa, miksei siis pulliakin.

Vähän tietty "puolivalmista" mutta enhän mä mikään lihankasvattaja olekaan.

tää on niin mauton ohje ettei toista. siinä ei maistu kun tuo sipulikeitto. kunnon lihapullat maustetaan itse

Vierailija

Siis toki voi laittaa jos haluaa:) mutta se on tosiaan vain jatke, ennen sitä käytettiin kosoa liha oli kallista eikä ollut varaa tehdä lihapullia 100% lihasta.

Itse teen näin;

Sekoitan jauhelihan (yleensä naudan, mutta nautasika käy myös, paistijauhelihaa ei kannata käyttää, tulee parempia lihassa on rasvaa enemmän) ja mausteet, annan maustua huoneen lämmössä puolisen tuntia.

Laitan uuniin n. 200-225`C pellille leivnpaperin päälle, ja annan olla hmm... ehkä 5-10 minuuttia kunnes pinta on hieman "ruskistunut", mutta lihapullista ei ole vielä nestettä valunut leivinpaperille juuri lainkaan.

Siirrän lihapullat uunivuokaan, annan kypsyä vähän aikaa, sekoitan jossain vaiheessa ja laitan folion uunivuuan päälle etteivät päällimäiset lihapullat tule liian kuiviksi (alempana olevat ovat nesteessä jota lihapullista on tullut)

Tuo alun ruskistus siksi, etteivät lihapullat hajoa (eivät siis ole kyspiä vielä tuossa vaiheessa, mutta pinnasta ovat ja pysyvät kasassa) uunivuokaan laitettaessa, ja en jaksa pannulla tuota tehdä kun kätevämpää uunissa:)

Vierailija

käytän korppujauhojen sijasta kuitupitoisia kauralseitä/moniviljaleseitä. huomattavsti terveellisempiä tulee. kerman sijasta käytän rasvatonta maitoa ja meillä ainakin maistuu koko perheelle :)

Vierailija

Laita kaurahiutaleita korppujauhojen tilalle.;) Kyllä sika-nautajauhelihasta tulee meheviä pyöryköitä, toki voi käyttää pelkkää naudan jauhelihaakin. Paistijauheliha on mielestäni liian kuivaa pyöryköihin.

Uusimmat

Suosituimmat