Vierailija

Meillä lapsi 1 v 4 kk. Hän vierastaa edelleen kovasti, vaikka näemme paljon muita lapsiperheitä, leikimme pihalla naaruston lasten kanssa jne. Hänellä myös isompi sisarus, 3 vuotta.

Minulla ja miehelläni olisi ensimmäistä kertaa pariin vuoteen mahdollisuus lähteä viikonloppuna jonnekin. Mahdollista joko päivälomailu tai lomailu yön yli. Luotettava aikuinen, lapsille vielä vieras, tulee jo tänään meille tutustumaan lapsiin ja on meillä sunnuntaihin saakka.

Mitä tekisit, jos pienempi lapsi vierastaa häntä kovasti? Lomailisitko miehesi kanssa päivän vai yön yli vai et ollenkaan? Korostan, että emme ole käyneet missään kahdestaan pariin vuoteen.

Mielipiteitä kyselen. Kiitos jo etukäteen.

Kommentit (8)

Varsinkin, kun vanhemmat ovat menneet, niin ujous menee ohi. Yrittäkää nauttia eli älkää matkalla liikaa miettikö, hyvin se menee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nelonen, noin olen toiminutkin jo silloin, kun olen yksin lähtenyt jonnekin. Olen tehnyt aika pitkän työuran päiväkodissa. Mutta säälittää, jos pikkuinen itkee koko illan. On nimittäin testattu isovanhempien luona esimerkiksi käyty saunassa jne. On huutanut koko ajan. t. Ap

Pahinta mitä itse pystyt tilanteessa tehdä on jäädä voivottelemaan, kuinka pikkuinen vierastaa. Koitat olla mahdollisimman neutraali ja provosoimatta lasta yhtään. Ei mitään, joo, kato ei tää meidän pikku Kalle voi olla yhtään erossa äitistä. Tämä vain opettaa lapselle, että positiivista huomiota saa äitiltä vähän roikkumalla lahkeessa. Jos lapsi haluaa syliisi, nostat tietenkin syliin, mutta et ala suurentelemaan tilannetta sen enempää, jatkat vain mitä sitten olit tekemässäkin. Kyllä se lapsi siitä rohkaistuu, kun huomaa, ettet itse tee vieraasta sen suurempaa numeroa.

Sitten kun lähdette, sanot hei hei, äiti lähtee nyt ja tulee silloin ja silloin takaisin. Takaisin et käänny ja silittelemään ja halittelemaan ja surkuttelemaan toisen itkua et jää. Itku loppuu todennäköisesti siihen, kun autonne häviää pihasta, ja lapsi tajuaa, että tässä ei nyt itkut auta.

Mukavaa matkaa sinulle!

Lainaus:

Pahinta mitä itse pystyt tilanteessa tehdä on jäädä voivottelemaan, kuinka pikkuinen vierastaa. Koitat olla mahdollisimman neutraali ja provosoimatta lasta yhtään. Ei mitään, joo, kato ei tää meidän pikku Kalle voi olla yhtään erossa äitistä. Tämä vain opettaa lapselle, että positiivista huomiota saa äitiltä vähän roikkumalla lahkeessa. Jos lapsi haluaa syliisi, nostat tietenkin syliin, mutta et ala suurentelemaan tilannetta sen enempää, jatkat vain mitä sitten olit tekemässäkin. Kyllä se lapsi siitä rohkaistuu, kun huomaa, ettet itse tee vieraasta sen suurempaa numeroa.

Sitten kun lähdette, sanot hei hei, äiti lähtee nyt ja tulee silloin ja silloin takaisin. Takaisin et käänny ja silittelemään ja halittelemaan ja surkuttelemaan toisen itkua et jää. Itku loppuu todennäköisesti siihen, kun autonne häviää pihasta, ja lapsi tajuaa, että tässä ei nyt itkut auta.

Mukavaa matkaa sinulle!

Ja muista, ettet soita viiden minuutin päästä hoitajalle, miten menee. Taustalla voi nimittäin kuulua itkua (tai sitten ei), mutta joka tapauksessa lomasi on pilalla. Nauttikaa lomasta!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat