Junassa pyörätuolilapsen kanssa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tarvitaanko jotain todistusta pyörätuolin tarpeellisuudesta. Saattajahan saa sen ilmaisen lipun kun ostaa juniorilipun lapselle. Kai ihmisiin luotetaan vielä sen verran ettei kukaan hanki lapselle pyörätuolia vaan kulkeakseen pummilla? ;) Ei tullut puheeksi sairaalalla sillon kun tuoli saatiin kun ei ollut tarvettta matkustella junassa.

Kommentit (2)

Vierailija

Siitä on aikaa, kun olen matkustanut lapsen + pyörätuolin kanssa junassa. Koskaan ei kyselty mitään todistuksia eikä sellaista olisi ollutkaan. Ainut vaikeus oli lipunostossa. Piti itse tietää, millaiset liput tarvittiin, koska lipunmyyjälle asia oli usein outo.

Vierailija

erityistarpeisiin suhtaudutaan mielestäni ihan hienosti Suomessa. Teoriassahan olisi mahdollista että joku vanhempi hankkisi pyörätuolin lapselleen saadakseen itse matkustaa junassa ilmaiseksi, mutta eiköhän suurin osa ihmisistä tarvitse sitä ihan oikeasti.

Autistisen tyttöni kanssa invaparkkipaikkoja käyttäessämme on joku kyläpoliisi (yleensä eläkeikäinen) tullut ilmoittamaan että nämä paikat on varattu liikuntavammaisille ja vanhuksille. Kun olemme keskustelleet asiasta ja olen näyttänyt lapsen invakortin, monelle on tullut todellisena yllätyksenä että inva-tunnuksen saa myös sellaisesta vammasta joka ei näy ulospäin. Yksityisten ihmisten ajatuksille ja tulkinnoille ei mitään voi mutta liikeyritykset noudattavat hyvin määrittelemäänsä linjaa.

Mietin joskus suhtautumista kun olimme menossa tytön kanssa huvipuistoon ja tarvitsimme saattajapassia jotta lapsi pystyi menemään turvallisesti huvilaitteisiin. Eihän autismissakaan saa mitään "Olen ihan todistetusti autistinen"-passia ja monella piirre ei edes näy ulospäin mitenkään. Kuitenkin saattajapassit ovat järjestyneet aina. Ei ole yrityksen imagolle hyväksi jos epäiltäisiin erityisryhmien avuntarvetta. Vamma on monelle sen verran kipeä ja päivittäistä toimintaa haittaava asia muutenkin että voi kuvitella millaisen reaktion saisi aikaan jos esim näkövammaisen epäiltäisiin ostaneen valkoisen kepin vain saadakseen takuuvarmasti istumapaikan bussissa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat