Kuinka usein normaali vauva pulauttelee?

Vierailija

Moi,

olen tuore isä 8 päiväisen vauvan kanssa. Se pulauttelee tosi usein, melkein joka aterian jälkeen. Jopa niinkin, että ateriasta on parikin tuntia (esim. syö klo 13, nukkuu 2 tuntia ja herää klo 15 pulauttelemaan). Välillä tulee nenänkin kautta. Onko tavatonta vai tavallista? Voiko se vetää sitä yöllä henkeen ja tukehtua?

Kommentit (5)

Vierailija

Meillä esikoinen oli varsinainen puklikone. Syötön välillä täytyi nostaa röyhyttelemään. Tyynyt, viltit ja lakanat kaikki oli puklissa vanhemmista puhumattakaan. Kyllä se siitä tasaantui aikanaan.

Vierailija

Sellainen lisäys vielä, että vauva syö aika ahnaasti - pitäisikö keskeyttää imeminen esim. 10 min jälkeen? Vai onko parempi antaa syödä niin paljon kuin haluaa - vaikka puklaileekin?

Kiitos jos kokeneemmat voisi neuvoa.

Vierailija

riippuu vauvasta, toiset pulauttelevat paljon ja toiset tuskin lainkaan. kestää aikansa ennenkuin mahalaukun portti vahvistuu ja ravinto ei pääse niin helposti virtaamaan takaisinpäin. kannattaa nukuttaa kyljellään, niin silloin pulautus valuu suusta ulos.

Vierailija

Tuntuu että pulauttelut voivat johtua "röyhtäisysta". Ts, vauva on ahminut maitoa ja ilmaa on "klupsahtanut" nielemisen mukana.

Tosiaan, imetyksen välillä kannattaa nostaa röyhtäisemään ja jatkaa imettämistä sen jälkeen.

Jotkut vauvat eivät meinaa röyhtäistä kovin helposti imetyksen jälkeen, mutta kannattaa kävellä ja taputtaa hellästi takapuoleen, jotta röyhtäys tulee, Vauva voi olla sylissä pystyasennossa kasvot äidin tai isän olkapään lähellä, mutta itse olen pitänyt niin, että vauva on kasvot eteenpäin kämmenen tukiessa masua.

Toinen käsi tulee pepun alta sormet haarojen väliin. Näin on onnistunut, kävely tehostaa ilman nousemista ylös koska tulee hieman tärinää. Ole hieman "takakenossa" ettei vauvan pää retkahda eteenpäin.

Olen myös laittanut vauvan vatsalleen vaunuihin ja painanut vähän pystyynpäin vaunuja. Pientä taputtelua pepulle ja on röyhtäys tullut. Sitten vauva omaan koriinsa nukkumaan...

Voi tietysti vetää henkeen pulautusta, siksi vauvoja nukutetaan kyljellään. Vaihda kylkeä esim syöttöjen jälkeen ettei pehmeä luusto muodostu epäsymmetriseksi. Aivan sama, jos vauva nukkuu aina selälleen, takaraivo on litteä.

Voi olla että taustalla on jokin muu syy pulautteluun, mutta röyhtäyttämisellä oli meidän vauvalla suuri merkitys.

Neuvolassa punnitaan , alkuun kätilö ehkä käy kotona jolloin nähdään painon nousu, Onko pulauttelu aiheuttanut vain vähäistä nousua,

Oikein mkavia ja mielenkiintoisia vauva-aikoja teille.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat