Miten vauvan rytmiä saa rukattua?

Vierailija

Meillä on vähän yli kuukauden vanha vauva joka on viime aikoina ottanut tavakseen valvoa yöllä. Maitoa saatuaan ei nukahda vaan jää tillittelemään sänkyyn ja lipoo kieltään vaikka nälkä ei pitäisi enää olla. Tuttia hän ei huoli enkä itse jaksaisi olla huvituttinakaan kun jossain välissä pitäisi itse saada nukuttua... Pari päivää sitten oltiin menossa nukkumaan 01.30 mutta kello näytti kuutta kun vauva lopulta nukahti. Oletteko löytäneet jotain keinoja joilla vauvan päivärytmiin voisi edes vähän vaikuttaa?

Kommentit (3)

Vierailija

Päivällä reilusti ääntä ja valoa. Päiväunet parvekkeella ratttaissa tai ulos kävelylle. Illalla sitten selkeästi hämarämpää ja hiljaisempaa. Meidän neiti ei myöskään huolinut tuttia tai tuttipulloa, mutta rintaa sai sitten kun halusi. Vauvan sänky oli ns. sivuvaununa meidän sängyn vieressä. Tästä oli sitten helppo ottaa vauva yöllä imetykseen, eikä kummankaan uni kauhesti häiriintynyt. Saatettiin kumpikin nukahtaa vierekkäin. Meillä rytmi selkeni, kun tyttö alkoi syömään kiinteitä.

Vierailija

alusta pitäen vauvat olleet päiväsaikaan mukana touhussa, eli käytännössä olohuoneessa lattialla tai sohvalla köllimässä. Pari-kolme kertaa päivän aikana viety nukkumaan omaan sänkyynsä vähän rauhallisempaan ympäristöön, tai nukkuneet vaunuissa päiväkävelyllä, muuten siis ovat torkkuneet siinä hulinan keskellä. Illalla (alussa noin 23 aikaan ja siitä pikkuhiljaa aikaistaen) olen antanut iltatisut, vaihtanut yövaatteet ja jo vähän hiljenneessä kämpässä laitettu vauva omaan sänkyynsä yöunille. Yöllä kun vauva herää nälkäänsä, olen vain pimeässä nostanut hänet rinnalle syömään ja heti syönnin jälkeen takaisin sänkyyn. Ei mitään puhumista, ei valoja, ei aktiviteetteja. Eli alusta pitäen tehty selvä ero yön ja päivän välille.

Tällä konstilla on kolme lasta saatu "oikeille" raiteille ja nukkumaan yöt suht hyvin alusta pitäen.

Vierailija

annetaan maito ja sen jälkeen lähdetään pois. Ei mitään ylimääräistä hyssyttelyä.

Päivällä jutellaan ja lauleskellaan vauvan kanssa ym.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat