Olin todella naiivi valitessamme kummeja. Kuvittelin saman ikäisten lasten olevan

Vierailija

yhdistävä tekijä kummiasioissa. Ollaan kaveriporukassa ristiin toistemme lasten kummeja. Vauva-aikana oltiinkin tiiviisti tekemisissä, mutta töihin paluiden jälkeen aika on todella kortilla kaikilla ja kummisuhteet viilentyneet.

Jälkiviisaana voinkin todeta, että pitäisi valita joko jo isojen lasten vanhempia kumeiksi tai sitte itseämme paljon nuorempia lapsettomia kummeja. Olisi todennäköisemmin enemmän aikaa, kun ruuhkavuodet osuisivat eri aikaan.

Kommentit (14)

Vierailija

Minä en tajua, miksi te olette ladanneet hirveitä odotuksia ja vaatimuksia kummiuteen. Aina vain valitetaan, että kummit ei musita, ota huomioon, eivät anna lapselle aikaa - entä sitten?

Meidän lasten kummit on senaikaisia tärkeitä ihmisiä, valitettavasti osan kanssa on käynyt niin, että välit on etääntyneet. En mä siitä murhetta kanna, tämä on elämää.

Vierailija

Ihmiset on erilaisia. Meillä kummeina nuoria vanhempia, vanhempien lasten vanhempia ja lapsettomia. Kaikki huipputyyppejä..itsellä pieniä lapsia, mutta kyllä ne kummilapset on tärkeitä.

Vierailija

Heitä näkee "väkisinkin" vähintään häissä ymv. juhlissa, ja yleensä he todella ovat kiinostuneita lapseta kun on "veriside". Esim. moni kyllä ottaisi hoitaakseen sisaruksensa lapsen jos vanhemmille tapahtuisi jotain, etteivät nämä joudu joillekkin ihan tuntemattomille, mutta moniko ottaisi "tuntemattomat" lapset hoiviinsa, jos vaikkapa se opiskelijakaveri kumppaninsa kanssa kuolisi kolarissa ja heitlä jäisi se murkkuikäinen kummilapsi vaille paikkaa... Harvoin kun kaveruussuhteet (TOKI JOSKUS!) kestävät läheisinä läpi elämän. Työt ymv.- repivät ihmisiä eri puolille suomea/maailmaa, mutta sukulaisiin se suhde ainakin jollakin tavalla säilyy läheisenä läpi elämän.

Vierailija

kannattaa valita.

Itselläni on 3 kummilasta ja 2 omaa lasta. Ei niistä kummilapsista jaksa olla niin kiinnostunut kun mitä vanhempansa toivoisivat kun on kuitenkin nämä 2 omaakin ja arki pyöritettävänä.

Vierailija

toiminut lapsettomien sukulaisten ja ystävienkään valinta. Ei riitä kiinnostus ja ymmärrys heille vieraisiin asioihin eli lapsiin. Ei sukulaissuhdekaan ole mikään tae kiinnostukselle.

Ja nyt lapsettomat ystävät alkavat saada itsekin lapsia eikä heidän aikansa riitä nyt kun omat lapset osaavat oikeasti kaivata kummejaan ja laskea päiviä ja kuukaisia, vuosiakin, eikä enää pienet valkoiset selitykset mene läpi.

Olemme päättäneet olla puhumatta kummeista, vaan puhumme heistä täteinä ja setinä ynnä tuttavina muiden joukossa.

Nyt täytyisi vain tehdä linjaus, mitä tehdä vauvakirjan kummimerkinnöille, kun lapset osaavat jo lukea. Pyyhkiäkö pois vai aiheuttaa lapselle mielipahaa omista valinnoista ja toivoa, että suhteet paranevat?

Vierailija

pääsin 16v kummiksi, kummilapsi nyt 10v. En juuri tunne häntä, jotain lahjoja vain olen ostellut vähillä opiskelijan varoilla. En vissiin silloin nuorena tajunnut millaisia lapset on, mitä kummius on, ei tullut ikinä luotua suhdetta. Nyt tietty yritän pikkuhiljaa luoda suhdetta.

Nyt kun itsellä on pieni lapsi, pääsin kummiksi omaani puoli vuotta nuoremmalle, olen aivan haltioissani. Nyt vihdoinkin tajuan millaisia lapset on, mitä niiden kanssa voi tehdä jne.. Oma kokemus lapsista opettaa paljon. Tai sitten ikä ja kypsyyskin tekee tehtävänsä.

Vierailija

Minä otan siskon poikaa lomareissuille, uimaan ja viikonloppukylään.

Siskoni ei edes soita lapselleni hyvää syntymäpäivää.

En anna sen kuitenkaan vaikuttaa suhteeseen kummipojan kanssa (vaikka ottaakin päähän). Poika on tärkeä osa perhettämme ja minulle kummius on läsnäoloa.

Vierailija

Ystävät ovat parhaita kummeja lapsillemme. Sukulaiset (esikoisella miehen veli ja kuopuksella miehen sisko) eivät juuri kummilapsiin pidä yhteyttä. Ystävät pitävät enemmän yhteyttä.

Vierailija

Jos olette ap valinneet ystävät lapsellenne kummeiksi, niin ettekö voisi puhua heille teidän odotuksistanne? Kummiudessa on hirveästi eroa perheiden väleilla ja jollain voi olla kokemus ja odotus sitä, että kummius on tosiaan lahjojen antamista. Meidän suvussa tosiaan kummit ovat olleet itselläni ja sisarillani tuon tyylisiä, vaikka vanhempien sisaruksia on meillä kummeina. Sukuni on vain aika etäinen.

Me valitiin juuri tämän vuoksi kummeiksi ystäviämme ja kerroimme toivomuksia ja odotuksiamme ennen kuin kummit lupautuivat tehtävään. Meidän lapset ovat vielä niin pieniä (alle 4), että kummit eivät itsenäisesti heidän kanssaan puuhaa, mutta senkin aika varmasti tulee. Sen sijaan vierailemme koko perheen voimin ja kummiperheet vierailevat meillä. Tehdään siis tosiaan usein lounasvierailuja viikonloppuisin

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat