TAMMIVAUVAT 2009!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ei ainakaan silmiini osunut jo aloitettua keskustelua, joten teinpä oman. :) Tänne siis tammikuussa -09 syntyneiden äipät. :)

Jadmiras ja Oonuska aamulla 1vk!<3

Sivut

Kommentit (115)

Vierailija

Me käytiin tytön kanssa lastenkirurgilla, ja nyt on tytöllä *lonkkalasta* kuusi viikkoa. Lasta menee yli koko vartalon ja jalat on nyt sammakkoasennossa. Itku tässä pääsi, vaikka tiedänkin että kaikki on vaan parhaaksi ja lonkka tulee sillä kuntoon ja että pieni juttu tämä on monen muun rinnalla. Jotenkin vaan on suru siitä, että ei saa pitää tuota pientä vauvaa iholla, kun on sellaisen häkkyrän peitossa koko vauva :-( Mutta ehkä tähän tottuu... ja lastan saisi näillä näkymin pois juuri ennen ristiäisiä.

*Lootuskukkanen* tsemppiä imetyshommiin vielä! Kuulostaa niin tutulta tuo imetysongelma. Esikoisen kohdalla vauva suostui imemään rintaa esim. niin että kävelin tai "hytkyttelin" samalla, jolloin vauvan huomio kiinnittyi muualle ja teki imemisliikettä. ei sekään kyllä mitään herkkua ollut.

*toipumisesta* Alan olla kunnossa, kun yhtään ommeltavaakaan ei tullut niin alapää tuntuu jo ihan normaalilta. Lantionpohjanlihaksetkin tuntuu jo jotenkuten löytyneen. Sekstailu ei nyt vielä ole mielessä, katsotaan parin viikon päästä. Jälkivuoto alkaa olla aika vähäistä jo. Vaikka vauva on vasta siis 9 vrk vanha. Eilen kävin hiihtämässä 2,5 km rauhallisesti tasaisella. Liitoskivut tuntui aluksi pahemmilta kuin raskausaikana, kun ekan kävelylenkin tein. Nyt alkaa jo vähän helpottaa ne. Selkä tuntuu olevan ikään kuin väärässä asennossa. Painoa mulle tuli yhteensä 17 kg ja vain se vauvan + istukan ym. paino eli 4 kg jäi laitokselle. Toiset 4 kg on lähtenyt nyt kotona. Varmaan ihan HIKEÄ!! Herään joka yö ihan yöpuku ja lakana märkänä, joka päivä täytyy ne vaihtaa!

*rintatulehduksen* sain aisoihin kotikonstein, ei päässyt kuumeasteelle, mutta olin kyllä aika kipeä silloin. Nyt on tissiongelmat helpottaneet eikä ole tarvinnut enää pumppaillakaan.

*Kotiäityli* tervetuloa tyttötriokerhoon!!

T. Jaffa

Vierailija

Mäkin pungen jo tälle puolelle vaikka vauva on vielä mahassa - antakee anteeks... mutta pakko kommentoida tuohon Lootuskukkasen hankaluuteen jotain. Todella ikävä homma, että neuvolan vaakan takia meinaa kärsiä koko imetys!!! Auttaisko, jos koittaisit vähän käsin lypsää rintaa ihan pikkuisen pehmeämmäksi, vaikka ihan altaan päällä päästäisit vähän enimpiä pois että vauva saisi paremmin kiinni? Kun voihan se olla että sieltä tulee maitoa paineella eikä vauva siitä tykkää sitten vaikka nälkä olisikin. Meillä neuvolan täti sanoi, että jotkut imettävät käyttäen "rintakumeina" ihan niitä ainun anatomisia tutteja aluksi, jos vauva on tottunut pullolle niin miksikäs sitä ei voisi koittaa ja sitten jättää pois kun imetys alkaa sujua. Mulle vaan jäi vähän hämäräksi että kuinka se homma toimii, mutta kai sitä voi kaikkea kokeilla... Varmaan vielä kun vauva on pieni, niin suukin on pieni ja se rintahan on siihen verrattuna jalkapallon kokoinen... (muistan esikoisen vauva-ajalta, silloin se imetys takkusi kans niin perusteellisesti niin alussa kuin lopussakin!) Tsemppiä! Toivottavasti alkaa sujua uudelleen. Ja soita niitä naapureita isompien tenavien kanssa sinne pihalle, turhaan itseäsi stressaat nyt sillä! Jos siellä kerta on sellaisia jotka pystyvät ulkoiluttamaan niin sopikaa vaikka suoraan pysyvämmästä käytännöstä kunnes teillä alkaa alkuhankaluudet helpottaa ja vauvakin saa olla pitempään ulkona!

Vitsi, mä en ollu tullu ajatelleeksikaan tuota ulkoiluhommaa. Meillähän karkaa lapsilla aivan mopo käsistä, elleivät pääse ulos ja sitten täällä ei ole kellään rauhaa... :/ Mieskin suunnitteli että jos olisi vain viikon alkuun lomalla :S Sanoin kyllä heti, että se on täysin kiinni siitä millaisia apuja saat mulle sitten tänne järkättyä. Ihmeen tyhmiä nuo miehet joissain yksinkertaisissa asioissa, kuitenkaan ei itse meinaa sitten saada edes kahta ulos puettua...

eikkuli, vielä poksahtamattomana 40+5

Vierailija

Siirrympäs minäkin tänne...elikkä meille syntyi 26.1 tyttö,paino 4045g ja 52 cm..

Lapsivedet menivät jo perjantaina 23.1..la-ma yritettiin käynnistystä tableteilla sekä tipalla mutta ei ollu apua joten maanantai-iltana tehtiin kiireellinen sektio. Sairaalassa oltiin 5 vuorokautta. Nyt ollaan kaks viikkoa oltu kotona ja ihan hyvin on menny muuten mutta imetys ei suju...typy ei siis ala imeen tissiä..sairaalassa jo oli ongelmia, hermostuu heti ku ei saa tissistä otetta. Sairaalassa paino laski kuulemma liikaa..no kyllähän se laski ku eivät antaneet lisämaitoakaan, heti kun kotia tultiin alko paino nousee, kun annan korviketta lisäksi. Pumppaan siis omaa maitoa ja korviketta annan. Neuvolassa annettiin ohjeeksi että 500-600 ml lapsen pitää saada vuorokaudessa., meillä saa puolet suunnilleen korviketta ja puolet mun maitoa. Kovasti on ihmiset arvostelleet tota että ku en imetä mutta ku ei siitä tuu mitään...tyttö huutaa aivan raivona..

Paljonko teidän vauvat syö kerralla maitoa..siis teillä joitten vauvat syö vain pullosta? Meidän vauva on kova puklaileen ja se on tosi ärsyttävää..äskenkin piti käyttää kylvyssä ku oli hiuksia myöten puklussa..onneksi oli mies kotona...

Miten lämmitätte maidon ja kuin lämmintä maitoa annatte? Jostain luin että vauva puklaa liian lämpimän maidon pois ja jossain luki ettei sais olla liian kylmää. Yöt meillä menee tosi hyvin..ainut stressi on tuo puklu..pitää tosi hyvin röyhtäyttää ennen ku laittaa takas nukkuun...ollaan niin hysteerisiä..saattaa tuntikin mennä syötöstä ennen ku vauvan uskaltaa jättää sänkyyn.

Vierailija

En nyt muista, että onko teillä käynyt neuvolasta joku jo kotikäynnillä? Ihmettelen, että noin pienen kanssa pitäisi jo neuvolaan itse lähteä, mielestäni alle 2vk:n iässä vain kotikäyntejä.. Minä en lähtisi rattailla, ja taksikyydillä tulisi neuvolakäynti kalliiksi.

Vierailija

Esikko lähti anoppilaan ulkoilemaan ja nappula kuorsaa. Ehdin tässä hetken siis koneilla :)

Mua kyllä kans jo nyppii tää sisäl olemine. Onneks terkka anto luvan vkl ulkoilla jos ilma on kiva! Ja luojan lykky, et esikko ees pääsee välil pihal, se hyppeli jo melkee pisi seinii.

Meil kävi siis th tänää kotikäynnil. Painoo oli vauval tullu vaa 40g perjantain punnituksen jälkeen :( Mul onki ollu jotenki "loppuunmyyty" olo tuolla tissibaarissa (KainoElviä lainatakseni). Käski sitte tissitellä ensin molemmat puolet ja antaa sitte pullosta lisää ni näkee, et jääkö nälkäseksi. Ja niinhän siinä kävi, että molemmat puolet nautiskeltuaan hörppäs laakista pullosta vielä 40ml!! Tässä mietinkin, et *kuinka pajon vajaa 2vk ikänen syö kerralla?* noin niinkun suunnilleen? Ajattelin vaa, et saiko hän minulta mitään ja riittääkö tuo 40ml pullosta päälle??

Ensi ei sairaalassakaa tullu kunnol maitoo ja annettii lisää pullosta. Kotiin tultua, sitä elämän eliksiiriä tuli ihan valumalla ja sain pumpata syömisten välissäkin, nyt se sitte taitaa jo loppua :( Vaan niinpä kävi esikoisenkin kohdalla... sillon kerkesin senään 5vk imettämään.

Anteeksi ehkä runsaat kirjotusvirheet, nappula sylissä :) Pakko halitella sitte hiuka enempi ku esikoinen ei nää. En raaski sitte toista koko aikaa pitää, ettei tuu mitää mustiksii.

Mä ajattelin, et esikoinen ois lähes katastrofaalisesti vastaanottanu veljensä, mut meil on menny paremmin ku hyvin. Hän käy halaamassa ja suukottamassa aamuin illoin ja päivisin. Ja kehuu kaikille, et me on saatukki vauva :) Mut muuten antaa olla rauhassa eikä meinaa tehä mitää kiellettyy. Mahtaa se muuttua vielä ku toinen alkaa liikkumaan :)

Mul ei oo noista rintarepuista hajua. Meil oli esikol joku sairaa vanha eikä sitä tullu ku kokeiltuu. Oli tosi epämukava! Mahtoko johtuu ettei ollu iha viimesintä mallia, myöskää ergonomisesti :)

*Mites te ootte äidit parantunu/toipunu?* Ite muute hyvi, mut ne liitoskivut vaivaa vähä vieläki ja terkka just sano, et siihe voi men viikkojaki ennenku kunnol parantuvat. Eikä nekää kauhee pahast vaivaa, lähinnä sängystä/makuulta noustessa saa olla varovaine.

Nyt mä lähen miettimää et meniskö suihkuu ku on hiljane hetki vai makaisko sohvalla senki ajan...

Marlene ja pojat 1vk 2pv sekä 3v

Vierailija

Muu perhe vielä vielä nukkuu ja minä nautin täällä hiljaisuudesta ja kupposesta kahvia. En saa aamuisin enää nukuttua klo 7 jälkeen kun vauva herää silloin viimoisen kerran syömään.

Vauva on nyt 2,5 viikkoa ja on osoittautunut aika samanlaiseksi kuin esikoinen. Eli nukkuu hyvin, päivällä 2-4h päikkäreitä, illalla valvoskelee ja yön nukkuu hyvin. Mutta kaiken hereilläoloajan viihtyy vain sylissä. Ollaan sitten miehen kanssa vuorotellen kanniskeltu, mulla on kädet välillä vähän maitohapoilla ;) Kantoliinaakin olen jonkin verran käyttänyt. Menen tänään hakemaan postista sen Manduca-kantorepun ja sitten odotellaan että tulee neidillä 4,5kg täyteen. Se oli muistaakseni alapainorajana.

Meillä alkoi viikonloppuna masuvaivatkin, kiitos suihkutissieni. Mulla tulee ihan hirveästi liikaa taas maitoa ja plikka meinaa joka syötöllä tukehtua moneen kertaan kun maitoa tulee niin vauhdilla. Siinä rytäkässä sitten saa aina ilmaa mahaansa. Mutta kyllä se cuplaton on vaan ihan ihme ainetta, auttoi alle vuorokaudessa ja nyt ei enää niin masuansa itke. Ehkä hieman Jekovitista on tullut vatsanväänteitä, vaikka olenkin antanut vasta yhtä tippaa.

Monella on vissiin ollut vauvalla nukahtamisongelmaa. Sama homma meillä. Tissille ei nukahda enää, oikeastaan vaan mun syliin tai isin olkapäälle ja sekin välillä vaikeaa varsinkin iltapäivällä. Toissapäivänä kannettiin miehen kanssa vuoronperään iltapäivällä 2,5h neitiä ja yritettiin nukuttaa, toinen oli niin yliväsynyt. Mutta ei sitten millään. Laskin sitten meidän sängylle ja sinne nukahti heti! Yöt me nukutaankin perhepedissä, mutta päivisin vauva on ihan hyvin nukkunut omassa sängyssään.

Hormoninäppylöitä löytyy myös täältä, näyttää ihan finneiltä :) Tällä hetkellä niitä on kaulassa ja siitä levinnyt rintaan ja yläselkään.

Unohdin aiemmin sanoa omasta palautumisesta. Mulle ei tullut mitään repeämiä tai nirhaumia synnytyksessä ja lantionpohjan lihaksetkin on ihan priimakunnossa. Missään vaiheessa ei ole alakerrassa tuntunut siltä että olisin juuri synnyttänyt. Kävin heti kotitutumisen jälkeen reippaalla sauvakävelylenkilläkin ja tuntui vaan hyvältä. Terkka kyllä sitten varoitteli kohdunlaskeumasta sun muusta ja pitäisi ottaa rauhallisesti jälkitarkastukseen asti. Olen nyt sitten käynyt vain yksin rauhallisella kävelylenkillä tai sitten vaunulenkillä. Eilen olin kyllä luistelemassakin.

Hömppä kyseli raskauskiloista. Mulle tuli 15kg ja taysiin jäi 5kg! Nyt on 5kg sulanut melkeinpä itsestään. Vielä olisi 5kg jäljellä, mutta niillä ei ole kiirettä kun kaikki vanhat housut mahtuu päälle :)

Vauvalla on tänään neuvola, tulen kertomaan sitten kuulumiset sieltä...

MiaMik ja tytöt 2v4kk&17pv

Vierailija

Päätin nyt itsekin siirtyä tänne tuolta odotuksen puolelta. Poika syntyi 25.1.2009 klo 00.35, joka oli laskettupäivä eli aika tarkka kaveri:) Pituutta 46cm ja painoa 3130g. Vauva sai pisteet 9 ja 9, väristä meni yksi piste. Synnytin taysissa, ja synnytys meni ihan hyvin ja kestoksi tuli 9h 15 min.

Vauva arki on ihan hyvin lähtenyt sujumaan. Vauva aikalailla syö ja nukkuu. Tänään meillä kävi neuvolan täti ja paino oli lähtenyt hyvin vauvalta nousuun. Paino laski aikalailla laitoksella ja jouduimme antamaan lisämaitoakin. Nyt kotona ollessa on maitoa tullut jo runsaammin ja ollaan pärjäilty ihan rintamaidolla.

Vielä odottelen malttamattomana loppu viikkoon, että pääsen totuttelemaan vauvaa ulos. Itse en ole viikkoon poistunut sisältä muuta kuin postilaatikolle, roskia viemään ja taysista kotiin, joten alkaa kohta tämä sisällä olo tympimään.

Poika on aivan uskomattoman suloinen ja valvomisen jaksaa hyvin, kun on syynä oma poika:) Näin ensimmäisen lapsen saaminen on ollut mulle jotenkin maata mullistava kokemus, on elämä ihmeellistä:)

Vierailija

Siis nyt tulee kunnon VALITUA NEUVOLAN VAAKASTA !!!

Tänään siis uudelleen oltiin neuvolassa ja minä noudattanut 3 h syöttöjä ja pullo on maistunut tytölle tietty paremmin kun tissi :( Noh painoa vaaka näytti nyt sit 2710 ja eilen siis sen 2400 siellä vaaka siis paskana tai jotain....Nyt siis saan normaalisti imettää ja sit tietty jos vaavilla nälkä niin annan lisämaitoa ja senkin yritän saada omasta takaa :) Kyllä tuo sapettaa.

Maanantaina uusi neuvola aika johon ajattelin vauvan kanssa kävellä :) Pojat saa jäädä mun siskon kaa jos nukkuvat silloin..ku aika on klo 14.

Muuten alkaa tämä arki sujumaan ihan mukavasti ja pakkokin ku ukko menee huomenna töihin ja mä jään "yksin " tänne muksujen kaa.

T:Lootuskukkanen ja AADA 6 pv

Vierailija

Pikaisesti jätän minäkin vihdoin ja viimein puumerkkini pinoon.

Kiirettä on pitänyt varsinkin kun kaksi isommista lapsista on ollut viikon verran kipeinä. Saas nähdä millaista härdelliä tämä ensivikosta lähtien on kun mies palaa takaisin töihin.

Kaunokainen on aivan ihana, nukkuu, syö ja sitärataa. Joskus on uni taikka pieru hukassa ja sihen auttaa liinailu ja sylittely parhaiten.

Mitään säännöllistä rytmiä ei meillä vielä ole, syödään kun nälättään ja väliajat yleensä nukutaan. Yöt kiehnätään äidin kyljessä ja vastahakoinen isä on häädetty toistaseksi nukkumaan työhuoneeseen.

Ulkona on oltu muutamaan otteeseen ihan terveydenhoitajan luvilla. Paino oli noussut mukavasti vajaassa viikossa takasin lähtöpainoon, joten maitoa ilmeisesti riittää, vaikka en mikään suihkutissi olekkaan. Lisämaitoa ollaan annettu yöta vasten, jos vauva ei ole jäänyt tyytyväiseksi rinnalla olon jälkeen.

Isommat lapset ovat ottaneet kaunokaisen hyvin vastaan. Ei mustasukkaisuutta vaan ääretöntä huolehtimista pienestä.

Palaan linjoille paremmalla ajalla, liinasta alkaa kuulua sen sortin ähinää ja puhinaa, että on aika avata tissibaarin ovet:):

Jaksamisia kaikille pienille ja isoille

KainoElvi ja kaunokainen 1vko3pv

Vierailija

Mulla on baby björn merkkinen rintareppu, mikä on tarkoitettu vastasyntyneestä kahteen ikävuoteen asti. Tosin se on tosi hankala käyttää, kun pitää olla joku muu auttamassa, että vauvan saa siihen ja pois. Itse ajattelin alkaa käyttämään sitä vasta, kun tyttö osaa itse kannatella päätään.

Vierailija

Menin lukemaan "odotus" puolelle tammikuisten uutisia ja siellä oli tosi surullisia uutisia Marie1981:llä. Vauva syntynyt kuolleena. Kyllä toi pysähdyttää ja luoja näiden hormonien myötä myös itkettää.

Yritän saada ajatukset tuosta pois ja kirjoittaa arjesta. Eli nukutaan ja syödään edelleen, aamupäivä menee ähistessä ja sit ku mä pääsen kotiaskareista eroon ja meen vauvan kanssa yhdessä sänkyyn ja vauva kainaloon niin johan nukahtaa. Nytkin nukkunut jo 4 tuntia putkeen. Tälläsen putken jälkeen kyllä sitten tankkaa oikein olan takaa.

Me kestoillaan vaikkakin yöllä kyllä käytän kertakäyttövaippaa. Mut siis päivisin kestoillaan. Käytän nyt noita äp:n imse vimsejä ja sitten harsoja ja villapökiä päällä. Hyvin on homma sujunut. Vauva kakkaa n.8 kertaa päivässä, oikein kakkakone. Peppu on pysynyt toistaseks ehjänä.

Mulla kun on antibioottikuuri ja kun hain sen apteekista ja farmaseutti kuuli, että mulla on viikon ikäinen vauva niin suositteli erittäin lämpimästi Rela-tippoja. Tää suositteli myös, että niitä tippoja kannattaaa käyttää vaikkei söiskään antibiootteja koska vähentää vatsanpuruja. Ja esitteli jotain tutkimustuloksia ja niissä on ihan muutamat ekat kuukaudet käytettu noita tippoja joka päivä. Ajattelin nyt sit käyttää.

No niin, nyt vauva heräs. Nälkäääääää...

-Pantsa

Vierailija

Mekin oltiin tänään tytön kanssa lähemmäs tunti ulkona, käytiin parissa kaupassa ja käveltiin muuten vaan, kun oli niin nätti ilma, ettei jaksanut sisällä vaan kökkiä. :) Eikä tämäkään tyttö oli ihan vielä kahta viikkoa.

Ei millään meinais jaksaa odottaa huomiseen, kun pääsee taas ulos tytön kanssa. :) Se taitaakin olla nyt päivien kohokohta. :))

Joo, no eipä mulla taaskaan muuta kommentoitavaa.

Jadmiras ja Oona 1vk 5pv

Vierailija

Meillä vauva on toistaiseksi ollut tosi rauhallinen. Syö ja nukkuu pääasiassa.

Minna J: meillä ainakin vauva jaksaa olla tosi vähän aikaa vasta hereillä. Nyt on siis viikon vanha. Ehkä 30min-1h ja sitten menee taas nukkumaan. Yöllä heräilee 3 tunnin välein syömään mikä on mielestäni hyvin. Tosin hänellä tulee usein yöllä kakka. Viime yönäkin pari kertaa vaihdoin ja kakkaamista edelsi kiehnäämistä ja ähinää, joten itse en silloin nukkunut. Sitten esikoinen ei millään malta pysyä omassa sängyssään vaan tulee aina yöllä meidän makkariin ja haluaisi myös samaan sänkyyn. Tuntuu tosi ahtaalta ja viime yönä meninkin hänen viereensä sitten vähäksi aikaa, jotta nukahti takaisin omaan sänkyyn.

Muuten vauvaaa tosiaan voisi tuijotella ja pallutella koko ajan, mutta tietysti kotihommiakin pitää tehdä kun kerran kotona olen. Esikoinen on toistaiseksi ollut päiväkodissa vanhan sopimuksen mukaan. Vaihdetaan sitten maaliskuun alusta 3pvä viikossa-sopimukseksi. Ainakin tähän asti on lähtenyt sinne iloisin mielin.Vauva nukkuu niin paljon, että illat olen leikkinyt 100 prosenttisesti esikoisen kanssa muutamia imetyssessioita lukuunottamatta. Ei ainakaan vielä ole mustasukkaisuutta ilmassa.

Väsymys ja kumma selkäkipu on ainoastaan vaivana.En tiedä miten olen saanut tuon selän jumiin. Olisinko sitten jännittyneessä asennossa imettäessä tms. Täytyy varmaan aloittaa kunnon venyttely. Maitoa tulee hyvin ja tiehyttukoskin aukeni, joten ei enää satu mihinkään. Olen niin onnellinen!

Ahava ja vauveli 8pvä

Nimeä ei olla vieläkään päätetty. En tiedä miten se tällä kertaa onkin niin vaikeaa.

Vierailija

MEille on tullut vähäsen turhan tutuksi tuo rintapumppu...tyttö ei aina suostu tissille huutaa vaan vaikka tekis mitä..No kasvaahan tuo lapsi pullollakin. Mutta ainahan sitä olisi toivonut että osaisi lapsi imeä oikein :)

Mun kanssa ei muuten käyty ollenkaan läpi synnytystä mikä minun mielestä outoa!

Nyt aamupalalle vielä kun ehtii

Vierailija

Meille tuli miehen kanssa kutsu isyydentunnustukseen, lapussa luki: "Karkkilan perusturvakeskukselle on Lohjan maistraatista tullut ilmoitus teille 15.01.2009 syntyneestä lapsesta." Lapsi siis syntyi 18.01, EI 15.01, lähetin sinne sähköpostia ja kysyin, onko virhe tapahtunut perusturvakeskuksessa vai maistraatissa.

Samoin lapussa oli eräs toinenkin asia päin persettä suoraansanottuna! "Sitä varte olen varannut teille ajan perjantaina 16.2009." Öö, mikähän kuukausi mahtaisi olla kyseessä, kun seuraava 16.päivä perjantai on vasta lokakuussa. :D Toinen olisi ollut nyt tammikuussa.

Kivat virheet niillä nyt sitten...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat