Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko pitäisi maksaa kotiäideille, jotka hoitaa yli 3v lapsiaan kotona?

Vierailija

soviteltua päivärahaa saa jos osa-aikatöissä käy.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

No miksi sitten sitä perhelisää pitäisi maksaa?

Lainaus:

Siis jos lapset yli 3v ei olekaan minkään arvoista. Siinähän ne lapset leikkivät jo keskenään, ulkonakin ja äiti löhöää kotona. Ai niin joutuuhan hän tekemään ruuan, pesemään pyykit ja siivoamaan, mutta niinpä joutuu työssäkäyvätkin. Eli ei todellakaan kuulu maksaa mitään tuosta löhöilystä.

Terv. Kotiäiti=työtävieroksuva yhteiskunnan elätti

Lainaus:

Ja kukas sen sitten maksaisi? Työnantaja vai valtio? Miksei mielestäsi sille kotiäidille voisi maksaa? Mielestäni tällainen ratkaisu vähän viestittäisi sitä, että kotiäidin työ ei ole minkään arvoista, mutta se, joka on töissä ansaitsee vielä ekstraa.

Lainaus:

työssäkäyvälle puolisolle pitäisi maksaa vastaavasti huomattavasti isompaa palkkaa, ns. perhelisää.

Vierailija

Millaisen karhunpalveluksen olen lapsilleni tehnyt kun olen hoitanut lapseni itse enkä hoidattanut heitä vieraalla?

Ei kotihoito (ainakaan meillä) sulje pois muita aikuiskontakteja tai omanikäisten seuraa. Miksi sulkisi?

Millä tavalla kotihoito haittaa lapsen oikea-aikaista kehitystä tai vieraan aikuisen tarjoama hoito sitä palvelee?

Kokopäiväisen hoidon rinnalle on olemassa (ainakin meillä päin) esim. seurakunnan tarjoamaa kerhotoimintaa.

Kaikkea ei todellakaan voi mitata rahassa. Omien lasten kanssa vietettyä aikaa ei todellakaan rahassa voi mitata.

Vierailija

Jokaisella pitää olla pääasiallinen taloudellinen vastuu elämästään ja sen verran laskutaitoa, että kykenee laittamaan suun säkkiä myöden. Jos raha ei riitä kotonaoloon, niin eikun töihin.

Vierailija

Niin ja minä taas kommentoin viestiä, jossa ehdotettiin tuota perhelisää, että miksi sellaista maksettaisiin juuri sille työssäkäyvälle, eikä sille kotiäidille, jonka ansiosta se kuitenkin tulisi. Siis vähän sama, jos äitiyspäiväraha maksettaisiin isälle.

Lainaus:

Jossa oli kohta että viestitetään ettei kotiäidintyö ole minkään arvoista, kuten ei minusta olekaan.

]

Vierailija

Se että pystyt sopimaan työsi niin ettei lapsien tartte mennä hoitoon ei tarkoita että olisit ansainnu vielä hoitorahaa -sinähän käyt TÖISSÄ?!

Itsellä on pari ystävää jokka pystyy tekeen ton saman vauva-ikäsestä saakka. Mutta mitä se kuuluu siihen että on kotona kun itse asiassa menee töihin?

Kotihoitaminen on sitä ettei käy töissä.

Vierailija

Nythän heille ei makseta mitään, jos ei ole alle 3v perheessä. Mikä olis sopiva summa?

Meillä on se tilanne, että itse teen osa-aikatyötä ja sommittelen työvuorot miehen kanssa niin, ettei ole tarvinnut lapsia viedä hoitoon. Mutta täytyy sanoa, että varmasti helpommalla oltaisiin päästy, jos lapset olis olleet hoidossa. Lapseni ovat 4 ja 6v.

Silti tunnen selässä katseet, kun en vie lapsia hoitoon ja käymme molemmat vanhemmat töissä. Työnantajakin suhtautui aluksi nuivasti, mutta kun en ole kertaakaan ollut töistä lasten sairastumisen takia pois, niin nyt ihmettelee, miten mies niin usein jaksaa hoitaa lapsia...

Aika pitkän nnin olen tässä säästänyt yhteiskunnan varoja, kun tarhapaikka maksaa huomattavasti enemmän kuin summa, minkä vanhempi maksaa siitä kunnalle.

Vierailija

Lapsen kehitykselle on tärkeää saada viimeistään kolmevuotiaana muitakin aikuiskontakteja ja ennen kaikkea oman ikäistä seuraa. Kaikkea ei voi mitata rahassa, esim. lapsen oikea-aikaista kehitystä.

Jos et vie lastasi hoitoon viimeistään kolmevuotiaana, teet lapsellesi karhunpalveluksen. Eri asia on taas hoidon muoto, kesto yms. Ehkä pitäisi kehittää kokopäiväisen päivähoidon rinnalle jokin kevyempi vaihtoehto. Joku kerhotyyppinen, jossa kuitenkin olisi ammattilaiset ohjaamassa ryhmää?

Vierailija

jokin roti kotona olemisellakin pitää olla. Jos ihminen haluaa ehdoin tahdoin tehdä elämänsä hankalaksi niin siitä sitten vaan, mutta ei sitä yhteiskunnan tartte tukea.

Sun lapset jää paljosta paitsi:(

Vierailija

Jossa oli kohta että viestitetään ettei kotiäidintyö ole minkään arvoista, kuten ei minusta olekaan.

Lainaus:

No miksi sitten sitä perhelisää pitäisi maksaa?

Lainaus:

Siis jos lapset yli 3v ei olekaan minkään arvoista. Siinähän ne lapset leikkivät jo keskenään, ulkonakin ja äiti löhöää kotona. Ai niin joutuuhan hän tekemään ruuan, pesemään pyykit ja siivoamaan, mutta niinpä joutuu työssäkäyvätkin. Eli ei todellakaan kuulu maksaa mitään tuosta löhöilystä.

Terv. Kotiäiti=työtävieroksuva yhteiskunnan elätti

Lainaus:

Ja kukas sen sitten maksaisi? Työnantaja vai valtio? Miksei mielestäsi sille kotiäidille voisi maksaa? Mielestäni tällainen ratkaisu vähän viestittäisi sitä, että kotiäidin työ ei ole minkään arvoista, mutta se, joka on töissä ansaitsee vielä ekstraa.

Lainaus:

työssäkäyvälle puolisolle pitäisi maksaa vastaavasti huomattavasti isompaa palkkaa, ns. perhelisää.

Vierailija

En kuitenkaa tiedä pitäisikö yhteiskunnan tästä mitään maksaa.

Kyllä tämä ihan oma valinta on joten en ole käsiojossa mitään korvausta itse valitsemastani ja oikeaksi kokemastani elämäntavasta vaatimassa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat