Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rankka fyysinen työ ja raskaus

Vierailija

Teen fyysisesti todella rankkaa työtä ja olen lukenut KELA:n sivuilta erityisäitiysrahasta. Siinä kuitenkin mainitaan vain tietyt kriteerit, jotka ei kuitenkaan koske kuormitusta jota itse koen työssäni. Minua kiinnostaisikin, mitä voin lain mukaan tehdä vai voinko mitään, koska pelkään keskenmenoa aina tempoessani työpaikallani. Miesvaltaisella alalla, jossa olen myös ainoa nainen osastollani, en ensimmäisenä ole kehdannut "juosta pomon pakeille" ennen kuin olen selvittänyt faktoja.

Kiitos, jo etukäteen.

Kommentit (2)

Vierailija

Erityisäityisvapaalle on, kuten olet huomannutkin, tarkat ehdot.

Työnantajan pitää mahdollisuuksien mukaan järjestää työtehtävät niin, ettei raskaudelle tule vaaraa. Sinun kannattaa olla nyt yhteydessä työterveyshuoltoon ja käydä tilanne läpi ja pyytää suosituksia. Josko tämä ei tulkittaisi sinun "pomon pakeille juoksemisena" vaan asiantuntijan mielipiteenä.

Toivottavasti asiat hoituvat mukavasti!

Vierailija

Itselläni oli fyysiesti erittäin raskas työ, viime raskaudessa siitä aiheui supistuksia pahimmillaan yli 20 supistusta tunnissa 18. raskausviikolla jolloin menin pillit soiden Tyksin naistentautien poliklinikalle. Olin hankkinut salbutamol-tabletteja ehkäisemään supistuksia, mutta poliklinikan lääkäri kieltäytyi kertomasta sopivaa annostusta koska lääke "ei kuulu hoitokäytäntöön". Lääkäri sanoi että "ei sille oikein mitään voi jos näillä viikoilla tulee keskenmeno."

Minulle siis tarjottiin vain varma keskenmeno jo down-seulotulle sikiölle raskauden puolivälissä!

Seuraavana päivänä soitin synnytys- ja naistentautien ylilääkärille ja sain annostuksen hetioitis. Supistukset pysyivät lääkkeellä kurissa kunnes jäin vuosi- ja äitiyslomille 60 vrk ennen laskettua aikaa. Tein todella paljon töitä sekä siksi että pidän työnteosta että siksi, ettei yksinhuoltajalla ole varaa olla tekemättä.

Minulla on nyt 3-viikkoinen ponteva söpö poika tässä sylissä ja aion valittaa vaikka oikeuskanslerille saakka saadakseni selvyyttä mistä oikein oli kysymys. Myös lääkereseptin uusimiseen tarvittiin ylilääkärin puhelinresepti kun rivilääkärit eivät suostuneet uusimaan. Se olisi ollut ennenaikainen synnytys viikolla 26. Erittäin ikävä juttu vauvalle ja kallista yhteiskunnalle, siis erittäin pienen keskosen hoito mikäli hengissä selviäisi. Sairauslomaa minulle ei tarjottu kummallakaan kerralla. Oliko lääkäri ehkä sitä mieltä että näin wanhan ei kuulu enää vauvoja saada? Olen 46-vuotias huippukuntoinen ja terve ihminen.

Mitä mieltä, sopiiko lääkäreiden valita keiden sopii saada vauvoja ja keiden ei?

Uusimmat

Suosituimmat