Mikkosten pojat leikkii kaksistaan - mitä se kotiäiti sitten tekee?

Vierailija

Tuolla iltalehden videolla Mikkosten pojat sanovat leikkivänsä kaksistaan, kun Tainola kysyy mitä ne päivisin tekee. Tästä kommentista voisi päätellä, ettei kotiäiti Mikkonen kovin paljoa lastensa kanssa päivisin jaksa peuhata. Mäkin haluaisin olla sellainen kotiäiti, jonka samanikäiset lapset leikkii kiltisti keskenään ja itse saisin tehdä pikkuhiljaa kotihommia rauhassa, juoda kahvia, lukea "akkainlehtiä" ja muutenkin loikoilla. Ja samalla mua tituleerattais uhrautuvaksi kotiäidiksi, joka hoitaa lapsensa kotona.

Onko muuten Nina sanonut missään, että minkä ikäisten lasten äiti voi mennä töihin? Ymmärsin, että kotona pitää olla vastassa kun lapset tulevat koulusta, eli vielä silloinkin täytyisi olla kotiäitinä kun lapset on jo kouluikäisiä? Entä kun ne on yläasteella ja lukiossa? Lukion jälkeen yleensä lapset muuttavat pois kotoa, joten mitä se kotiäiti sitten tekee?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Toki ekaluokkalaisella vielä lyhyet päivät, mutta ala-asteen loppupuolella ja yläasteella,(lukiosta puhumattakaan;) ollaan jo niin pitkiä päiviä koulussa, että Mikkoska ehtisi hyvin olla esim. klo 9-14 töissä. Ja kampaajahan saa aika vapaasti itse sopia työnsä, että ehtisi kyllä kotiin vastaanottamaan sitä 17-vuotiasta lastaan tämän koulupäivän jälkeen...

Mutta kaksi asiaa joita olen miettinyt;

-Koska nyt eletään 2000-luvulla, ja perhekuviot eivät enää ole mitään "jenkkilän 50-luvun pikkuvaimo ihannetta", niin aika haastavaa saattaa olla poikien joskus löytää kumppani.

Sillä ei kai ketään naista kiinnosta asettua siihen rooliin että hoitaa kodin ja lapset 100% (opiskelut/työn unohtaen) ja mies on se leivän tuoja. Jos kuitenkin tuollaisessa ympäristössä kasvaa, niin osaavatko sitten laittaa ruokaa, siivota jne. mitä 99.9% naisista miehiltä tänä päivänä odottaa...

-Minusta tuollainen perhemalli on vaarallinen. Sillä harva muuttaa äidin hoivista vaimon hoiviin ---> jokaisen pitää osata tehdä sen "vastakkaisen sukupuolen hommia", eli sinkkunaisen porata taulu seinään, vaihtaa renkaat, tyhjentää hajulukko. Samoin kun opiskelijapojan on siivottava opiskelija-asuntonsa, laitettava ruokaa (opintotuella ei rafloissa syödä), ommeltava se takin pudonnut nappi paikoilleen jne.

Vierailija

minkä yhdessä Ninan kanssa teki edelliselle vaimolleen. Kukas Ninan sitten elättäisi? Tai jos T. A. vaikka kuolisi, sehän on vanha äijä? Joutuisiko Nina sitten töihin?

Vierailija

Varsinkin kun on Timo T.A: n tausta. Jospa se kymmenen vuoden kuluttua 70-vuotiaana kääkkänä vaihtaa taas nuorempaan ja potkaisee Ninan Myrskylän talosta pellolle. Siinä on sit hyvä alkaa taas harjoitella saksien käyttöä :)

Oikeasti, kannatan lämpimästi pienten lasten kotihoitoa jos se vaan taloudellisesti on mahdollista, mutta se, että heittäytyy vuosikausiksi vain kotia ja miestä varten tuollaisella fanaattisuudella on aika vaarallista. Toivottavasti heillä on henkivakuutusasiat kunnossa ja avioehto jäänyt tekemättä.

Vierailija

Lapseni eivät kinuneet helmoissa. Kotiäitinä olen ollut kyllä heitä varten, jos lapsi tarvitsi minua. Heillä on turva siinä, että äiti on kyllä jossain kotona tai pihalla, saavat leikkiä, piirtää jne.

Opetin kyllä odottamaan, esim. kun puhuin puhelimessa, lapsi voi vähän aikaa odottaa ja ovat oppineetkin. Sanoin joskus, että teen sitä tai tätä, kohta tulen kunhan saan tehtyä...Kun lapsilla on ollut tasainen aika varttua, ovat he ehkä siksi rauhallisempia ja heidän kanssaan pärjää hyvin.

Olen vuosia ollut päuväkodissa työssä, yksityisissä sekä kunnallisessa.

En vastusta päivähoitoa, mutta nykyään ne ovat suuria ryhmiä. Ei mitään jos ei olisi joukossa lapsia, jotka tarvitsevat ja jopa vievät suuren osan hoitajan ajasta, kuka ylivilkkauden, sosiaalisten taitojen opetteluun jne. Myös hiljaisten lasten täytyisi saada osansa huomiosta.

Usein vaan on niin, että kovaäänisimmille tulee helpommin järjestettyä jotain leikkiä tai puuhaa juoksun ja hälinän lopettamiseksi. Sitten melkein alkaa olla päivän jonkun ohjelman vuoro; aamupiiri, toimintatuokio, teema-asiat, ulkoilu, välipala jne. Hoitajilla on ainakin yksi kahvitauko,

Aikuisia on vähemmän kerralla paikalla, kuin monesti luulisi.

Aamuvuoroon tulee yksi hoitaja, vuorotellen muiden osastojen kanssa, jopa klo.6.00 Seuraava tulee keskivuoroon ja kolmas iltavuoroon, jossa voi myös vuorotella osastojen kanssa.

Aamuun klo. 6.00 tullut ottaa yleensä viiden päivän lyhennykset, joita kertyy päivittäin ja lähtee pois klo 12.15, jää kaksi hoitajaa.

Seuraavaksi iltapäivällä lähtee ensin tullut kun hänen kanssaan on puettu lapset ulos.

Seuraavana päivänä toinen hoitaja ottaa lyhennykset ja jos esim. tulee klo.8.00 töihin, lähtee klo. 14.15 jolloin jää kaksi hoitajaa iltapäiväksi.

Kun jää kaksistaan, hoitaja joutuu olemaan yksinkin ryhmän kanssa, aika riippuu tilanteista, esim. työkaverilla on tärkeä puhelu, lapsi viedään toiseen tilaan riitelyn selvittelyyn jne.

Kun joku hoitaja sairastuu eikä aamulla tulekaan töihin, ei heti saa sijaista, toisista osastoista kysytään mikä heillä on tilanne.. joissakin päiväkodeissa syyslomalla kuten talvilomallakaan ei oteta sijaista, ainoastaa sairaustapauksissa.

Ei sijaista myöskään kun hoitajille kertyy vapaapäiviä koulutuksista, vanhempainilloista jne. Kaikki eivät tietenkään ota vapaapäivää yhtä aikaa, mutta kolme hoitajaa samasta ryhmästä vuoroon päivän, kaksi poissa, saa toiminnan vajaammaksi.

Olisi pajon mukavampaa ja hyödyllisempääkin päiväkodeissa, jos lapsia olisi vähemmän ainakin samalla henkilökuntamäärällä. Ehtisi sitten lasten kanssa jotain muutakin, kuin valvoa turvallisuutta ja ohjata leikkeihin jne. Kun yksi hoitaja pelaa peliä vaikka neljänkin lapsen kanssa, jää toiselle usea lapsi valvottavaksi.

Huoneita on enemmän kuin kaksi, ei joka paikkaan näe. Pelaa ja keskity siinä sitten.

Puhutaan että jaetaan pienempiin ryhmiin, voi paremmin ottaa yksilölisesti huomioon lapsia. On hyvä, jos se voidaan järjestää. Lasten kiinnostuksen mukaan olisi kiva toimia, kaikki eivät samoista asioista kuitenkaan pidä, jolloin on vaikeaa huomioida yksilöllisemmin.

En usko että tärkeää ryhmäkoon pienentämistä tapahtuu.

Vierailija

Lainaus:

Lukion jälkeen yleensä lapset muuttavat pois kotoa, joten mitä se kotiäiti sitten tekee?

Hänen aikansa on ollut ja mennyt siinä vaiheessa. Hänellä ei tee enää mitään. Miehen kannattaa siinä vaiheessa etsiä itselleen puolta nuorempi uusi kotiäiti ja perustaa uusi täydellinen perhe. ;-)

Vierailija

ei siellä päiväkodissakaan tädit leikeissä mukana ole, seuraavat sivusta. Mutta kyllä äitiäkin tarvitaan välillä.

Ja meidän tokaluokkalainen on ainakin iloinen, että olen kotona. Syödään aamiaista yhdessä, ja olen kotona auttamassa läksyissä iltapäivisin, ja laittamassa välipalaa.

Rahallisesti ei olisi mahdollista olla näin pitkään kotona, ilman tukia. Joten meidän nuorimmainen joutuu aikanaa 2-3 vuotiaana päiväkotiin. Mutta ihanaa, että esikoinen ja keskimmäinen saaneet olla kotona ja pieninkään enää sitten vauva ole. Meidän perheen valinta.

Vierailija

Sitäpaitsi, eihän rva Mikkonen edes ole enää mikään kotiäiti, koska lapset alkavat jo olla kouluiässä. Kotirouva kai tuollainen jo on...

Vierailija

odotella lastenlapsia, joita pääsee hoitamaan. Ja tämä kotiäiti hoitaa sitten niitä päivisin, jotta vanhemmat saavat opiskella ja käydä töissä, kun "itse joutui näistä aikoinaan luopumaan".

Vierailija

jos lapset leikkii keskenään. Mikkosilla taitaa tuo taloudellinen puolikin olla keskiverto lapsiperhettä paremmalla mallilla, joten aika turha leukojen loksuttaja.

t. kotiäitiyttä myös kannattava, muttei mikään fanaatikko

Vierailija

ei vain viitsi mennä töihin kun kotona on mukavan letkeetä.

mikäs siinä lapset on päivät koulussa ja tämä kotiäiti viettää vapaa aikaa sillävälin.Ja ylistää muile itseään mitne on ahkera kun on lastenkanssa kotona.

Vierailija

No minun poikani, 3 ja 5-v, kyllä leikkivät päivisin kiltisti keskenään ja minä sain silloin tehdä kotihommia, juoda vaikka kahvia, lukea lehtiä, katsoa tv:tä tai olla koneella. Mitäs ihmeellistä tuossa on?

Olisiko minun pitänyt olla kokoajan valmiustilassa ja suorittaa sitä kotiäitiyttä ja puuttua lasten leikkeihin... Yritin kyllä välillä, mutta paremmin se leikki sujui, kun en ollut siinä "sotkemassa".

Ehdimme kyllä ulkoilla ja käydä kerhossa. Ja luonnollisesti olin 24/7 käytettävissä lapsilleni.

Nyt olen töissä, joten olen valitettavasti kruununi ei enää niin kiillä, mutta muistot sentään vielä lämmittävät...

Lainaus:

Tuolla iltalehden videolla Mikkosten pojat sanovat leikkivänsä kaksistaan, kun Tainola kysyy mitä ne päivisin tekee. Tästä kommentista voisi päätellä, ettei kotiäiti Mikkonen kovin paljoa lastensa kanssa päivisin jaksa peuhata. Mäkin haluaisin olla sellainen kotiäiti, jonka samanikäiset lapset leikkii kiltisti keskenään ja itse saisin tehdä pikkuhiljaa kotihommia rauhassa, juoda kahvia, lukea "akkainlehtiä" ja muutenkin loikoilla. Ja samalla mua tituleerattais uhrautuvaksi kotiäidiksi, joka hoitaa lapsensa kotona.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat