Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

minua ihmetyttää kommentit "sinulla on siten hyvä mies kun hoitaa lapsia" tai

Vierailija

hoitaako sun mieskin teidän lapsia? tämän tyylisiä kommentteja kuulee vieläpä aika usein jos olen esim sanonut että lapset ovat kipeenä kotona ja mies hoitaa. en voi kun ihmetellä noita kommentteja koska millainen on mIES tai LASTEN ISÄ JOKA EI LAPSIAAN HOIDA???????

Sivut

Kommentit (52)

Vierailija

Meilläkin mies osallistuu paljon kotitöihin ja "lastenhoitoon", ja ihan vaan siksi, että hän itse kokee velvollisuudekseen tehdä koitöitä. "Lastenhoito" on hänellä itsestäänselvyys koska hänhän on isä. Tuo lastenhoito siksi sitaateissa, että ei iha oikea sana kuvaamaan lasten kasvatusta ja perushoitoa.

Mutta siis minäkin saan usein kuulla, kuin minulla on KILTTI mies. Siis hä?

Vierailija

mutta aina ei ole perheen ratkaisuissa kyse tasa-arvon puutteesta, vaan työnjaosta. On eri asia, jos jompaa kumpaa vanhempaa ei kiinnosta oppia tuntemaan perheensä jäseniä ja viettää aikaa heidän kanssaan kuin se, että sovitaan, kumpi ottaa isomman vetovastuun mistäkin kodin hyväksi tehtävistä asioista. Olen miettinyt, etten varmaan olisi pärjännyt mitenkään entisajan maatalon emäntänä: joka aamu olisi käyty tasa-arvokeskustelu siitä, kumpi menee navettaan ja kumpi pellolle, kumpi pesee pyykit ja poimii mustikat, kumpi hakkaa halot ja tarkistaa kalaverkot. Silloin toisaalta nainen sai mennä töihin heti synnytyksen jälkeen, ei muuta kuin vauva mukaan navettaan...

Ei kai tasa-arvo tarkoita kaiken jakamista millilleen puoliksi? Eikö silloin kaikkien äitien pitäisi jakaa vanhempain vapaansa tasan miehensä kanssa ja mennä töihin lapsen ollessa 5-6 kk, vaikka kumpikaan vanhempi ei tätä haluaisi, mutta kun "tasa-arvo vaatii"? Tasa-arvo tai mikään muukaan arvo ei myöskään siirry omasta perheestä toiseen vain sillä, että sanon, että näin täytyy olla nykymaailmassa jokaisessa perheessä.

Yksi tuttu sanoi mielestäni kerran osuvasti, että kun pariskunnasta tulee vanhempia, täytyy koko paradigma muuttaa. Tällä hän tarkoitti, että yhdessäolo täytyy purkaa osiin ja koota uudelleen. Toisilla tämä käy mutkattomammin ja ilman kädenvääntöjä, toiset takkuavat pidempaan ja kapinoivatkin muuttuneita rooleja ja oman tilan ja itsemääräysvallan kapeutumista vastaan. Jotkut joutuvat keskustelemaan ja etsimään yhteistä näkymystä pidempään tai havahtuvat asiaan vasta, kun kuulevat, miten hyvin heidän mielestään jokin asia hoituu toisessa perheessä.

Lainaus:

vaan ihan normaalista, nykyajan elämään kuuluvasta tasa-arvosta.

Lainaus:

Jos miehenne osallistumista lastenne hoitoon ja kasvatukseen ihaillaan ja kehutaan, olkaa tyytyväisiä. Ilmeisesti ei ole kyse siitä, että miestänne pidettäisiin epämiehekkäänä, kun hän on aktiivinen kotiasioissa. Jokainen ihminen puhuu oman elämänsä viitekehyksestä, ja siksi joku asia kiinnittää huomion toiselle, vaikka se toiselle olisi itsestäänselvä asia (imetys, vaipat, perhepeti, luomu- tai kasvisruoka, lasten hoito kotona vs. päivähoidossa jne).

Oletko ap, seurustellut vain itsesi kaltaisten ihmisten kanssa tai ollut paljon omissa oloissasi, kun sinua ihmetyttää toisten ihmisten erilaiset perheet ja käytännöt? Lasten syntymän jälkeen avautuu silmät näkemään sen, ettei ulkoisesti samanlainen elämänvaihe kerro vielä mitään perheen sisäisistä asioista (arvot, varallisuus, tukiverkostot, voimavarat). Lasten myötä näistä asioista vain aletaan keskustelemaan ja myös kommentoidaan, vaikkei sitä olisi pyydetty.

Yhdenkään naisen ei pitäisi joutua kysymään miksi mies ei osallistu tai miksi jonkun muun mies osallistuu. Tasa-arvoon ei vaikuta mitenkään perheen tilanne, tukiverkostot, varallisuus tai voimavarat. Tasa-arvo on arvo, joka pitäisi olla täysin kiistattomasti jokaisen arvomaailmassa.

Toivottavasti tämän päivän vanhemmat ymmärtävät, että seuraavan sukupolven miehet eivät oikeasti pärjää maailmassa, jos eivät ajattele ja toimi tasa-arvoisesti. Meillä ainakin tytöt kasvatetaan vaatimaan samoja oikeuksia ja velvollisuuksia kuin miehillä on "luonnostaan". Jos te paapotte poikanne edellisten sukupolvien malliin, ei heidän elämänsä tule olemaan helppoa!

Vierailija

Sinun miehelläsi on isän rooli ilmeisen helppo ja luonteva. Kaikilla miehillä ei näin ole, vaan esim. alkavat touhuamaan enemmän lasten kanssa, kun niistä tulee vanhempia ja lasten kanssa on helpompi tehdä asioita. Elämä ei ole niin perushoitopainotteista ja kodin ympärillä pyörivää ja aikataulutettua.

Joillakin miehillä (kuten myös naisilla) kestää asettua siihen elämänvaiheeseen, missä lapset ovat pieniä ja tarvitsevat paljon aikuisilta joustoa ja venymistä. Samaan aikaan on usein myös suurimmat taloudelliset panostukset ja urahaasteet (tai työpaikansäilyttämispaine). Myös isillä on diagnosoimatonta masennusta monien ristipaineiden keskellä. Lievää masennusta voi hyvin yrittää paikata kodinulkopuolisella touhuamisella tai se voi tulla esiin ärtyisyytenä tai vetäytymistarpeena perheen parista.

Jos sinua, ap, kiinnostaa ihmettelöijöiden elämä, voit esittää vastakysymyksen, että mites teillä nämä hoitovuorot menevät tai toivoisitko sinä, että miehesi hoitaisi lapsianne enemmän.

Elämä on ihmeellistä ja ihmeteltävää riittää molemmin puolin.

Vierailija

kun ihmiset latosuustaan

ai sulla on mies lapsenvahtina

ai oot pistäny miehen hoitaan lapsia

ei se mikään lapsenvahti ole. isä lapsilleen ja lastenkanssa kotona. ei äiditkään oel lapsenvahtina jos isä lähtee johonkin.

-ap-

Vierailija

jatkuvalla syötöllä kuinka hyvä mies on kun lapset voi jättää sille hoitoon.. on toki,en sitä kielläkkään, mutta ei se kai miehestä mitään jumalaa tee.. muuhun se ei sitten kotona osallistukkaan..

Vierailija

Siis sitä kun paljon samantyyppisiä kommentteja olen saanut. Toki on erilaisia perheitä ja erilaisia tilanteita, enkä halua mollata ketään muuta, mutta olen vaan yllättynyt, kuinka ihmeellisenä monet tätä meidän perheemme tasa-arvoa pitävät. Joskus tulee jopa sellainen olo, että pitääkö ne mua sellaisena äitinä, joka ei ole tarpeeksi lastensa kanssa...

Mun työkaveri ihmetteli kerran, kuinka sä ehdit käymään jumpassa, hänen kun pitää heti työpäivän jälkeen rientää kauppaan ja laittamaan ruokaa. Yritin siinä selittää, että me käydään koko perheen voimin kaupassa viikonloppuna ja sekä mulla että miehellä on kerran viikossa harrastus, jonka ajan lapset ovat toisen vanhemman kanssa... myönnetään, ettei mieheni ole mikään gourmet-kokki, mutta minun jumppapäivinä lasten vatsat täyttyvät eilisellä ruualla tai puolivalmiilla.

Vierailija

PÄTEVÄ syy sille että ei voi hoitaa omia lapsiaan. mutta se että niin monesti sitä kuulee töissä ja muualla kun naiset on niin ihmeissään että HÄH hoitaa ko sun mies lapsia kotona kun ovat kipeinä tai kuka lapsia hoitaa jos sinä lähdet työpaikan risteilylle?kun tuohon vastaa että mies niin ollaan huuli pyöreenä ja kummastellaan kuinka mies hoitaa lapsia.

-ap-

Vierailija

Kyse ei nyt ole siitä, että onko joku mies huono MIES siksi, ettei ehdi leikkiä lastensa kanssa. Kyse oli siitä, HALUAAKO mies olla lastensa kanssa silloin, kun voi - ja pyrkiikö järjestämään aikaa perheelleen.

Ja vaikka mies olisi vaikkapa nyt matkatyötä tekevä kaupparatsu, ja siten poissaolevuutensa takia huono isä - se ei merkitse sitä, etteikö tilanne voisi muuttua.

Miksi pitää silittää päätä ja väittää, että juu: isi ei näe lapsiaan kuin sunnuntaisin, mutta on se silti hyvä isä...? Ei se lapsen kannalta ole hyvää isyyttä.

Lainaus:

yritin vain nähdä myös asioiden toisen puolen, ja antaa puolustavan sanani myös niille isille, jotka eivät tällähetkellä viettää tarpeeksi aikaa perheensä kanssa. Niitä isiä kun taitaa olla nykyaikana aika paljon. En koe heitä kuitenkaan välttämättä huonoina isinä.

Vierailija

ja hänen ja äitini suhde oli monessa muussakin suhteessa epätasa-arvoinen. Valitettavasti pidän häntä myös huonona isänä, ei meidän lasten hyvinvoinnista paljoan piitannut vaan lähinnä omasta "navastaan". Ja molemmat vanhempani ovat korkeastikoulutetteja ja töissäkäyviä, periaatteessa valistuneita.

Oman mieheni kanssa jo lähtökohtaisesti tilanne on se, että lapset ja kotihommat hoidetaan puoliksi, etenkin nyt kun molemmat olemme töissä. Silloinkin kun olin lasten kanssa kotona, lasten kanssa oleminen esim. iltaisin oli toki yhtä lailla molempien asia. Mieheni haluaa olla lastensa kanssa, ja näkee sen takia myös vaivaa työasioiden järjestämiseksi. On vaativassa asiantuntijatyössä, mutta kiireisinä aikoina mieluummin esim. jatkaa töitä illalla lasten nukkuessa kuin suoraan työpäivän päätteeksi.

Vierailija

Lainaus:

että miksi naiset nai semmoisia nahjuksia, jotka eivät osallistu perheen arkeen eivätkä vietä aikaa lastensa kanssa.

on se, että emme halua rikkoa perheitä. harva nainen katsele eettä "kas tuossa mies osallistuu perheen arkeen ja viettää aikaa lastensa kanssa, iskenpä hänet itselleni kumppaniksi".

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat