Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko "henkinen tukkapölly" ruumiillista kuritusta??

Vierailija

Meidän lapset saa välillä ns. henkisen tukkapöllyn jos tekevät jotain tuhmaa. Toisin sanoen en tukista vaan tartun hiustupsusta kiinni. En siis vedä hiuksista vaan napakasti nappaan kiinni. Ei varmasti koske lasta, sen tiedän, vaikka poika vaistomaisesti irvistääkin :) Ja toimii rangaistuksena, hetken...

Kommentit (14)

Vierailija

1. jäähy

2. lelujäähy

3. oikeudet pois, karkkipäivä, iltasatu, pelaaminen, kaverille meneminen, kotiaresti jne.

4. omaan huoneeseen miettimään

5. näitä on ihan loputtomiin....

Meillä ei kosketa jos ei ole pakko eli esim. raivoavan lapsen kantaminen ravintolasta tms.

Vierailija

nyt kun itsellä on kaksi alle kouluikäistä villiä poikaa olen kyllä joutunut koskemaan heihin vihaisena, useastikin. Joudun ottamaan jostain tappelusta pois toisen - ihan väkisinkin, pidän tukasta kiinni lasta joka "valuu" 10. kerran ruokailun aikana pöydän alle jne. jne. Olen myös vienyt kädestä pitäen (joskus lapsi "roikkuu" perässä) rappusille rauhoittumaan jos ei itse mene kun käsken. Tilanteita on - kausittain enemmän tai vähemmän.

Tuo onko mainitsemasi ruumiillista kuritusta, sen tiedät varmaan parhaiten itse kun olet siinä paikalla ja tilanteessa mukana.

Vierailija

Tervetuloa vaan meille pitämään väkisin sylissä raivoavia poikiamme... EI ole koskaan onnistunut! Parhaiten loppuu raivoaminen kun nostetaan raivoroosna toiseen huoneeseen ja sanotaan, että raivoa täällä ja tule ulos sitten kun ei enää noin kovasti raivostuta..Ja riehuttuaan siellä aikansa, kun on suurin raivo laantunut, sitten tulee syliin ja halitaan, mutta jos yritän väkisin pitää sylissä niin raivo senkun yltyy...

Ja ahdistaisi se itseänikin, jos oikein olisin suutuksissani ja joku vielä väkisin halailisi..

Mutta tosiaan, tervetuloa vaan näyttämään meille miten se oikein tehdään!

Raivoavan lapsen saa tehokkaasti kuriin kun

ottaa syliin ja pitää kiinni niin kauan että rauhoittuu. Täytyy vain usein pitää aika tiukasti ettei pääse puremaan, potkimaan yms. Mutta tämä on ihan suositeltu keino ja oikeasti auttaa. Eka kerralla meillä sinnikäs poika piehtaroi sylissä puolituntia ja olin itse jo ihan puhki. Sanoin kuitenkin rauhallisesti aina väliin, että kun lopetat rimpuilun ja rauhoitut, pääset heti pois.

Lopulta lapsi luovutti ja selvästi koki että häntä rakastetaan hyvin paljon. Tuli syliin ja halittiin, juteltiin asiasta.

Toisella kertaa rimpuilu loppui huomattavasti helpommin. Tämä on meillä viimeinen keino, jos muu ei auta. Siihen täytyy kuitenkin varata aikaa, eikä onnistu jos on kiire.

Lapsi uskookin käskyjä helpommin kun tajuaa ettei niitä voi kiertää jos vanhemmat oikeasti ovat tosissaan.

[/quote]

Vierailija

ottaa syliin ja pitää kiinni niin kauan että rauhoittuu. Täytyy vain usein pitää aika tiukasti ettei pääse puremaan, potkimaan yms. Mutta tämä on ihan suositeltu keino ja oikeasti auttaa. Eka kerralla meillä sinnikäs poika piehtaroi sylissä puolituntia ja olin itse jo ihan puhki. Sanoin kuitenkin rauhallisesti aina väliin, että kun lopetat rimpuilun ja rauhoitut, pääset heti pois.

Lopulta lapsi luovutti ja selvästi koki että häntä rakastetaan hyvin paljon. Tuli syliin ja halittiin, juteltiin asiasta.

Toisella kertaa rimpuilu loppui huomattavasti helpommin. Tämä on meillä viimeinen keino, jos muu ei auta. Siihen täytyy kuitenkin varata aikaa, eikä onnistu jos on kiire.

Lapsi uskookin käskyjä helpommin kun tajuaa ettei niitä voi kiertää jos vanhemmat oikeasti ovat tosissaan.

Vierailija

lähinnä pysäyttää lapsen siinä mielessä, että lapsi tietää, että kun äiti pitää kiinni siitä tukasta, niin jo slapsi jatkaa rimpuilua, häntä sattuu. Eli mielestäni tilanne on vähn sama, kuin varpaankynsiä leikatessa, jos riehuu ja rimpuilee, niin sakset saattaa tökätä.

Eli ei mielestäni ole verrattavissa väkivallalla uhkaamiseen tai ole sitä.

Itse en käytä, mulla kolme poikaa, mutta ovat varsin rauhallisia.

Vierailija

väkivallalla? Käytännössähän tuo on sama kuin jos veisit nyrkin lapsen nenän eteen ja kysyisit "lyönkö, lyönkö?" lakitermeillä laiton uhkaus ja psykologisilla termeillä henkistä väkivaltaa.

Jos taas tarkoitus on joku muu kuin väkivallalla uhkaaminen, niin mikä?

- Pitää lapsi paikallaan? Miksi sitten ottaa hiuksista, kun voisi tarttua rauhallisesti käsivarsista ja samalla saisi katsekontaktinkin? Tai jos vain toinen käsi käytössä, niin esimerkiksi paidan selkämyksestä?

- Rangaista? Jos kipua ei lapsi tunne, niin mikä tuossa on se rangaistus? Siis muu kuin uhka kohta tulevasta kivusta?

- Vai onko tarkoitus kertoa lapselle, että nyt ollaan tosissaan? Miksi sitä ei voi tehdä muulla tavalla? Esimerkiksi juuri ottamalla kiinni, katsomalla silmiin ja ilmoittamalla, että nyt riitti?

Uusimmat

Suosituimmat