Onko mitään järkeä ostaa asuntoa?

Vierailija

Tilanteemme on se, että minä opiskelen ja ainoat tuloni on opintotuki ja kesällä kerätyt kesätyörahat. Lisäksi minulla on 10 000€ säästöjä. Opiskelen vielä viitisen vuotta. Mies on töissä ja tienaa noin 2500€/kk. Menomme ovat aika pienet, vuokraa maksetaan 550€/kk.

Onko ihan järjetön riski ottaa noin 100 000€ lainaa nyt? Tuntuu, että olisi järkevämpää maksaa lainaa omasta kodista kuin vuokraa...

Kommentit (14)

Vierailija

kun otettiin eka asuntolaina, vajaa 100 000 e niin olin työtön ja mies tienasti 1600e brutto. hyvin pärjättiin. nyt otettiin 180 000e lainaa mulla oli määräaikainen työ joka päättyi ja mies tienaa nyt reilu 2000 e brutto ja yhä edelleen rahatilanne tosi hyvä. olen hoitovapaalla työttömyydestä eli tulot 300e mut rahasta ei ole tiukkaa. jos elää suht pihisti niin kyllä pärjää ja jää säästöönkin ja voi matkustellakin välillä. sinuna ottaisin. mun mielestä hirveetä maksaa jollekin vuokraa. laitatte pankin papereihin että laina 50/50% maksoi kuka maksoi. ja jos on asuntolainaa niin korot vähennetään jolloin tulee tosi pieni veroprossa. esim. miehellä jotain 7 veroprossa.

Vierailija

"Kannattaa vielä odottaa. Hintojen lasku on vasta alkanut ja kärsivällisyydellä säästää usean vuoden nettopalkan verran"

ja mites pieni palkka sulla olikaan??

Vierailija

lainan hoitokulut siis korot + lyhennys on 700 e kuussa ja maksuaika alta 30 v, laina-aikaa voi pidentää vaikka 60 v jolloin kuukausi eräski tulisi jotain 350 e ja silti asutaan uudehkossa 200 neliöisessä omakotitalossa. ja tälläkin hetkellä melkein lyhenee monta sataa kuussa eli ainakin järkevämpää kuin asua kuppasessa vuokra-asunnossa.

Lainaus:

kun otettiin eka asuntolaina, vajaa 100 000 e niin olin työtön ja mies tienasti 1600e brutto. hyvin pärjättiin. nyt otettiin 180 000e lainaa mulla oli määräaikainen työ joka päättyi ja mies tienaa nyt reilu 2000 e brutto ja yhä edelleen rahatilanne tosi hyvä. olen hoitovapaalla työttömyydestä eli tulot 300e mut rahasta ei ole tiukkaa. jos elää suht pihisti niin kyllä pärjää ja jää säästöönkin ja voi matkustellakin välillä. sinuna ottaisin. mun mielestä hirveetä maksaa jollekin vuokraa. laitatte pankin papereihin että laina 50/50% maksoi kuka maksoi. ja jos on asuntolainaa niin korot vähennetään jolloin tulee tosi pieni veroprossa. esim. miehellä jotain 7 veroprossa.

Vierailija

Minullahan ei ole oikeastaan mitään tuloja... Esimerkiksi en saisi enää asumistukea, jos asuisimme omistusasunnossa. Ja jos mieheni maksaa käytännössä yksin lainan, niin silloinhan asunto olisi periaatteessa vain hänen, eikö? Antaako pankit edes lainaa tällaisessa tilanteessa oleville? Miehen työpaikka on onneksi vakituinen ja varma, ja firmaan palkataan koko ajan lisää porukkaa...

ap

Vierailija

Tässä taloudellisessa tilanteessa ei ole mitään järkeä ostaa omaa. Säästäkää nyt ja ostakaa vaikka 3 vuoden päästä, jolloin asuntojen hinnat ovat hyvin tippuneet.

Vierailija

Korkotaso alhainen, hinnat jo laskeneet, tarjonta ylittää kysynnän. Jos miehesi työpaikka on turvallinen, mikä ettette ostaisi juuri nyt (täi tämän vuoden aikana esim.)? Nimenomaan ensiasunnon ostajalle tämä tilanne on houkuttelevampi kuin noususuhdanne. Pääsee alhaisella korolla kiinni halvempaan asuntoon kuin vielä viime kesänä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat