Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monta kertaa harrastuksia viikossa on hyvä 7-vuotiaalle

Vierailija

Meillä 6v käy kerran viikossa satubaletissa. Se on viikon kohokohta tytölle ja sitä odotetaan ja siitä puhutaan paljon kavereiden kanssa.

Kommentit (11)

Vierailija

Tämä onkin aivan mahdoton yhtälö harrastuksissa. Esim. luistelussa ovat jääajat niin kortilla, että harjoitukset sattavat alkaa esim. klo 14.30. Jo tälläkin hetkellä eskarillamme on kahdesti viikossa harjoitukset klo 16, joka tarkoittaa sitä, että me vanhemmat sumplimme töitämme, eli toinen lähtee noina päivinä kolmelta. Oman kokemukseni mukaan näyttäisi että homma pyörii tosi monella isovanhempien voimin ja ainakin meidän ryhmässämme lähes kaikissa perheissä toisella on vuorotyö tai toinen on opettaja. Me olemme varmaan ainoat "normaalia" kahdeksasta neljään työtä tekeviä.

Voisin omassa kaupungissamme ajatella, että ehkä 3. luokkalainen kulkisi itse harjoituksiin.

Vierailija

Unohdin itse sanoa viestissäni, että ajattelen myös itse niin, että haluan, että lapsi oppii olemaan myös kotona iltaisin, leikkien, pelaten, lukien, pikkusisaruksen ja naapurilasten kanssa leikkien, leväten ja oleskellen. Myös itse haluan tavata lastani ja kuulla hänen päivänsä kuulumisia, joten kaikkia iltoja en halua harrastuksille uhrata.

Iltapäiväkerhon tms. yhteydessä olevat harrastustunnit kuulostavat hyvälle, mutta meidän tulevassa iltispaikassa ei sellaisia minun tietääkseni ole. Meillä molemmilla vanhemmilla on päivätyö + työmatkat, joten olemme kotona klo 16-17, joten emme pysty kuljettamaan aiemmin oleviin harrastuksiin. Isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä... Tässä pähkimistä meille ensi syksynä!

Toinen asia, josta haluaisin kysyä kokemuksia, on kesäjärjestelyt. Meillä lapset menevät perättäisinä vuosina kouluun, joten ensi kesästä eteenpäin on useampi vuosi eteenpäin sumplimista kesälomien ja lastenhoidon järjestämisissä. Missä kuussa olette pitäneet kesälomanne ja onko perheellä ollut yhteistä lomaa vai ovatko vanhemmat olleet eri aikaan lomalla, jotta lasten ei tarvitsisi olla niin paljon yksin?

Meillä on päiväkoti kiinni heinäkuun (yksityinen pk, ei varahoitopaikkaa), joten aiemmin olemme lomailleet silloin. Ensi syksynä haluaisin olla kotona elokuun koulunaloituksen takia ja elokuun alun esikoisen hoitopaikan puuttumisen vuoksi. Mies voisi olla heinäkuun lomalla, mutta sitten ei olisi yhteistä lomaa ensi kesänä, eikä seuraavanakaan, kun kuopuksen koulunalun takia olisi sama kuvio edessä. Sitten olisi vielä ainakin pari kesää sumplittavana kesälomien kanssa, jotteivat eka-tokaluokkalaisemme joutuisi olemaan niin paljon yksin ja keskenään. Tiedän, että tarvitsemme myös yhteistä lomaa, joten hieman pala kurkussa mietin tulevaa.

Isovanhemmista vain yksi voisi hoitaa lapsia osan kesästä, mutta hänkään ei halua molempia lapsia yhtä aikaa (rusinat pullasta -isovanhemmuutta; on helpompaa ja mukavampaa käydä torilla ja uimassa vain yhden lapsen kanssa...) MLL:n hoitajakin maksaa täysipäiväisesti liikaa, noin pari tonnia kuussa (8,20 euroa/ tunti).

Mitä ratkaisuja te muut olette löytäneet näihin kesä(loma)pulmiin?

Vierailija

Meillä harrastukset aloitettu kouluiässä, yksi kerhoilta viikossa lähikoululla. Lyhyet illat menevät muuten perheen, sukulaisten ja kavereiden kanssa ollen.

Vierailija

-Kerran viikossa kansantanssi (45 minuuttia).

-Kerran viikossa viulutunti (tunti).

-Kerran viikossa luistelukoulu (tunti).

-Kerran viikossa taidekoulu (45 minuuttia).

-Kerran viikossa aikuinen-lapsi kokkikerho (45 minuuttia).

Luistelu on lauantaisin aamupäivällä. Kokkikerho on klo 17.30-18.15. Viulutunti ja taidekoulu on heti koulun jälkeen (klo 14.00) ja kansantanssi on ainoastaan sellainen, että lapsi pääse kotiin klo 20.00 jälkeen. Tämä johtuu siitä, että ohjaan itse lasten ryhmiä ja meidän lasten ryhmän jälkeen on vielä kaksi muuta ryhmää (isompien lasten + nuorten). Jos miehellä on vapaa, hän hakee lapset ennen klo kuutta, kun harjoitukset loppuvat, mutta jos miehellä on työvuoro, lapset ovat mukanani loppuun asti.

Vierailija

ensi vuonna kun ei ole enää kerhossa, voisi ehkä ottaa pari harrastuskerhoa tilalle. Uimakoulussa käy viikonloppuisin silloin kun sitä on.

Kesälomat vietimme viime kesänä peräkkäin, 1vko oli yhtä aikaa. Päiväleirejä oli tarjolla kesäkuussa, parhaiten mahtui viikoille ennen ja jälkeen juhannuksen, joten poika oli silloin leirillä ja vajaan viikon isovanhemman luona toisella paikkakunnalla. Itse otin kesän ajaksi osittaisen hoitovapaan (hieno keksintö!) ja pidin perjantait vapaata. Näin saatiin kuitenkin pitkät viikonloput viettää yhdessä, korvasi vähän yhteisen loman vähyyttä. Kela maksoi siitä tukeakin reilu 90e (juuri tuli verotodistus siitä postissa). Heinä- ja elokuussa ei meilläpäin ollut leirejä tarjolla, joten silloin kannattaa pitää ne lomat. Myös päiväkoti on kiinni heinäkuussa, pienempi on vielä siellä. Näin aiotaan lomailla ensi kesänäkin.

Vierailija

Meillä ekaluokkalainen on iltapäiväkerhossa,siellä on kerran viikossa tanssitunti halukkaille, lapseni osallistuu tähän iltiksen sisällä. Lisäksi koululla on iltapäivällä kerhotoimintaa - lapsi on mukana kokkikerhossa kerran viikossa (eli on poissa iltapäiväkerhosta tämän ajan). Muita varsinaisia harrastuksia on kerran viikossa kuvistunti, jonka tähden lähtee iltiksestä pois aikaisemmin, että ehtii rauhoittua kotona enenn kerhoa. Tämä on ainoa kerho/harrastus, josta lapsi 7v. tulee kotiin klo 18 jälkeen.

Jos lapsi ei kävisi iltiksessä/ koulun kerhossa, voisi mielestäni osallistua harrastustoimintaan useamminkin viikossa, mutta nyt virikkeitä tulee kovasti tuolla iltapäiväkerhon aikana ja lapsi tarvitsee mielestäni 1. rauhoittumisaikaa iltaisin 2.yhdessä oloa perheen kanssa enemmän kuin harrastuksia. Ja tiedän, että harrastaa voi yhdessä perheenkin kanssa...

Vierailija

Meidän esikoinen on nyt eskarissa ja yksityisessä päiväkodissa käy taideopettajia pitämässä tanssi-, kuvataide- ja musiikkitunteja (musiikkileikkikoulu ja valmentava koulutus). Tämä on ollut loistoratkaisu meille: vaikka päiväkoti maksaa enemmän kuin kunnallinen, iltaisin ei ole tarvinnut raahautua minnekään harrastamaan.

Lapsemme menee ensi syksynä kouluun ja nyt olen alkanut miettimään, mikä olisi sopiva määrä harrastuksia ja millaisia niiden tulisi olla. Yhtä tai kahta harrastusta olen kaavaillut tällä hetkellä. Lukukausimaksut ovat niin kalliitta, enkä halua käyttää kaikkea aikaa kuljetuksiin, etten enempää suunnittele.

Sitä ihmettelen, miten ekaluokkalainen voisi itse kulkea iltapäivällä (pienen) kaupunkimme halki (kävelyä n. 3 km suuntaansa), kun esim. tanssitunnit ovat niin aikaisin iltapäivällä, ettemme pääse töistä siihen mennessä viedäksemme häntä.

Miten muut olette ratkaisseet nämä kulkemiset? Minkä ikäiset olette päästäneet kulkemaan itse harrastuksiin? Kuinka pitkä on matka ja kuinka turvallinen on reitti? Koulu on meillä puolen kilometrin päässä ja suurin osa pyörä- ja kävelytietä.

Vierailija

Yhteensä harrastuksia neljänä iltana viikossa, joista 2 kertaa jäällä, kerran jumpassa ja yhden kerran vaihtelevasti juoksu, pomppu jne. harjoituksia ja tanssia (siis luistelun oheisharjoituksina).

Riippuu varmaan lapsesta. Meillä esim. luisteluryhmä on kasassa jo kolmatta vuotta ja siellä on tosi hyviä kavereita. Tyttö tykkää kovasti.

Uusimmat

Suosituimmat