Tarvitseeko lievään silmätulehdukseen aina lääkkeet? ov

Vierailija

Siis kun vähän kutiaa ja rähmii ja ihan pikkuisen punoittaa? Vai voiko parantua itsekseen? Potilaina äiti ja parivuotias.

Kommentit (15)

Vierailija

Kannattaisi kuitenkin käydä lääkärissä, sillä silmätulehdus liittyy yleisesti korvatulehdukseen, joten pikkupotilaan korvat olisi syytä tutkia, vaikka ei olisi valittanutkaan niitä.

Vierailija

itse juuri sellaisen sairastaneena voin kertoa että olin pitkään kotona enkä mennyt lääkäriin. välillä yltyi pahemmaksi ja välillä vähän kuin laski. Lääkäri sanoi vain että "Nyt vasta tulet...?"

Mene mene.. sain antibiootit ja helpottavia tippoja viikoksi.

Vierailija

itse juuri sellaisen sairastaneena voin kertoa että olin pitkään kotona enkä mennyt lääkäriin. välillä yltyi pahemmaksi ja välillä vähän kuin laski. Lääkäri sanoi vain että "Nyt vasta tulet...?"

Mene mene.. sain antibiootit ja helpottavia tippoja viikoksi.

Vierailija

Silmätulehdus myös TARTTUU herkästi, joten on syytä mennä myös senkin vuoksi lääkäriin. Mulla oli tosi vaikea silmätulehdus ja jouduin monenlaisia tippoja kokeilemaan ennenkuin löytyi tipat, joilla tulehdus parani. En olisi voinut kuvitella olevani menemättä lääkäriin heti oireiden alettua, niin inhottavaa se oli!

Vierailija

Tuntuu vain niin pieneltä vaivalta, kun välillä tosiaan ihan oireeton ja sitten taas vasta muistan pienestä kutinasta koko asian kun huomaan lapsenkin silmiään hieraisevan. Ja hirvittää, millä tuolle eläväiselle muksulle ne tipat saa silmiin osumaan... ;) No, pieni paha tietysti, pääasia että paranee.

Vierailija

Punasilmäisyys ja kutina voivat olla virustulehduksessa, mutta muistaakseni tuo rähmiminen ja se, että se on teillä molemmilla, kertoisi antibiottitarpeesta.

Vierailija

Periaate on se, että silmätulehduksen kanssa ei koskaan ole kiire, jos ei ole pahoja oireita kuten turvotusta ja punoitusta luomilla tai silmäsärkyä tai näköhäiriöitä. Päivystykseen ei tavallista silmätulehdusta potevia ainakaan täälläpäin edes oteta.

Jos tulehdus vaikuttaa suht rauhalliselta, voi hyvin alkuun pari päivää kokeilla noita vedellä pyyhkimisiä. Veden täytyy tietenkin olla puhdasta, ei mitään yön yli seissyttä. Vesijohtovesi käy aikuisen silmiin, vauvoille keitettynä.

Useimmat silmätulehdukset ovat viruksen aiheuttamia eikä niihin lääke auta. Päällepäin, siis oireiden perusteella, virus- ja bakteeritulehdusten erottaminen ei kuitenkaan ole mahdollista, joten lääkkeet määrätään kaikille. Bakteeritulehduskin voi parantua ilman antibioottitippoja, mutta riskinä on etenkin pikkulapsilla ja jotenkin "perussairailla" tulehduksen leviäminen silmäkuoppaan, ja seuraukset ovat karmeat (aivokalvontulehdus, näön menetys jne). Harvinaisia juttuja tietenkin, mutta juuri tämän riskin vuoksi sitä antibioottihoitoa käytetään.

T. lääkäri

Vierailija

En tiedä millä, mutta oli apteekista siihen tarkotukseen ja mukana oli sellanen silmänmuotonen huuhtelukuppi. Ihan eka käytöltä alko helpottaa ja parin päivän huuhteluilla parani.

Vierailija

Silmätulehduksen hoito on vesipesut niin monta kertaa päivässä kuin jaksat. Mitä useammin sen parempi. Tarttuminen estetään käsien pesulla. Vaikka tipat hakisitkin, pitää vesipesuja jatkaa. Tauti menee tällä hoidolla ohi nopeasti. Tietenkin, jos on hyvin voimakkaat oireet, silmän kipua, voimakas turvotus tai et ole varma onko kyseessä silmätulehdus, on hyvä mennä lääkäriin.

Vierailija

Kiehauta vesi ja jäähdytä, pyyhi vanulapulla silmän ulkokulmasta sisäkulmaan. Aluksi vaikka puolen tunnin välein ja siitä sit harvemmaksi väliä.....

Vielä parempi jos sulla on kamomillateetä. HAuduta sitä ja pyyhi sillä. Lähtee silmä vaalenemaan paljon nopeammin kuin niillä lääkärin karmeilla tipoilla :)

T: Monta kertaa on kokeiltu. Että terveisiä vaan lääkärille.. HArmi ettette ammatin puoelsta saa suostiella mitään kamomilloja

Vierailija

meillä ei ole tarvinnut koskaan antibiootteja käydä...

huuhtele useamman kerran päivässä.. minä keitän aina vettä ja laitan vähän toiseen kippoon ja kaadan aina lisää kun tarvitsee.. siis annan sen keitetyn veden olla pöydällä päivän ajan ja käytän samaa vettä.. heitän vain sen määrän pois mitä olen käyttänyt.. olipa epäselvästi :D

huuhdon itse aina kun rähmää tulee niin sen rähmän pois. toisinaan jopa tunnin välein..

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat