Rakenneultran löydökset?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Oon tällainen stressiodottaja ja nyt kun rakenneultraan on aikaa noin 3 viikkoa niin aloin jännittämään rakenneultraa.

Onko joukossa joitain, joilla rakenneultrassa olisi löydetty poikkeamia? Minkälaisia ehkä? Ja miten asiat ovat edenneet?

Mietin vaan miten yleisiä löydökset ovat, kun olen useammin kuullut, että ns.np-ultra on antanut aihetta jatkotutkimuksiin.

Kommentit (3)

Vierailija

Meidän vauvalla rakenneultrassa löytyi kaksi "markkeria"..eli pien merkkiä jotka voivat (siis huom VOIVAT) olla merkki kromosomipoikkeavuudesta.

Meidän tytöllä näkyi kaksi plexus kystaa aivoissa (kuulostaa kamalalle), jotka ovat nesterakkuloita..Ja sydämessä "golfpallo", eli käsittääkseni joku kalkkikertymä (???).. Jos/kun kaksi tai yli markkeria löytyy, on vanhemmilla oikeus päästä lapsivesitutkimukseen.

Me halusimme käydä siinä ihan oman mielenrauhan kannalta, vaikka meille kerrottiin että näistä markkereista huolimatta on 98% mahdollisuus että kromosomit ovat normaalit. Itse olen "hysteerikkopanikoijaneurootikkopessimisti", joten ihan tämän vuoksi tosiaan päädyimme lapsivesipunktion kannalle. Olisin ollut hermoraunio muuten loppuraskauden.

Pääsimme jo seuraavana päivänä naistenklinikalle tutkimuseen, jossa lääkäri näki sydämen normaalina, kystat löytyivät edelleen..Mutta nyt sitten huomattiin että olkavarren mitta jätättää joitakin päiviä, joten siinäpä uusi markkeri. Eli lapsivesipunktio tehtiin ja ekat pienet tuloksen saatiin jo viikossa ja lopulliset seuraavalla viikolla. Tuloksena "normaalit tytön kromosomit".

Ja viime torstaina pikku prinsessa syntyikin ja ihan on terve tyttönen!

Np ultrassa meillä ei ollut poikkeavaa, eikä myöskään siinä verikokeessa jonka ottivat silloin samalla.

Eli melko usein voi tulla ns. vääriähälytyksiä :)

Onnea loppuraskauteesi!

Mamti ja tyttö 4pv

Vierailija

...koska siella katsotaan sikion rakenteet paasta varpaisiin, kuten jo nimestakin kuuluu; eli siella nakyy jos puuttuu joitain elimia tai raajoja, tai jos niissa on epamuodostumia tms. Monilla loytyy tosiaan mm. noita choroid plexus kystia aivoista, jotka suurimmassa osassa on ihan normaaliin kehitykseen kuuluvia. Noita soft markkereitahan loytyy todella monelta, esim. lahisukulaisella oli vauvalla seka kystia aivoissa etta "lyhyet" reisiluut. Kuitenkin seuraavassa ultrassa kaikki oli ihan ok (han ei halunnut lapsivesitutkimusta koska sen keskenmenoriski olisi ollut suurempi kuin noiden soft markkereiden sairastuvuusriski). Itselta ei ole kolmen rakenneultran aikana (kolmessa eri raskaudessa) koskaan loytynyt mitaan. On myos sellaisia vaivoja (kuten esim. jotkut sydanviat) joita ei viela rakenneultrassakaan pystyta nakemaan. Minusta ei kannata rueta miettimaan etukateen etta mita sielta _voisi_ loytya, koska periaatteessa se voi olla ihan mita tahansa, ja kaytannossa taas yleensa ei loydy yhtikas mitaan.

Vierailija

Onnea vastasyntyneen johdosta ekalle vastanneelle!

Aika kurjia noi väärät hälyytykset kyllä. Mutta itsepähän olen päättänyt koko ultraan edes mennä. Mulla siis takana raskaus, joka keskeytettiin np-ultrassa löytyneiden fataalien löydösten takia viikolla 14. Sen takia siis pakosti pyörii nämä asiat mielessä, vaikkei etukäteen panikoiminen tietysti mitään auta.

Kiitos molemmille, kun vastasitte. Jotenkin tahdon tietää mitä voisi olla edessä, jos kaikki ei mene toivotulla tavalla ultran suhteen.

Reilu pari viikkoa pitää vielä odotella ultraa, huoh!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat