Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kamalaa, tajuan vasta nyt miten vähän olen lastani hoitanut : (

Vierailija

En nähnyt lapsen ensiaskeleita, ne näki joku hoitotäti, samoin kuin kuuli ensimmäiset ymmärrettävät sanat. En opettanut lastani kuivaksi, päiväkoti opetti. Samoin pyllyn pyyhkimiset. Myös syömisen lusikalla/haarukalla opetti päiväkoti.

Olihan lapsi illat kotona ja viikonloppusin, mutta en muista että olisin mitenkään potalle opettanut, itse otti potan esille. Jotenkin tuntuu, että on niin helpolla päässyt.

Juttelin kotiäiti kaverini kanssa, joka tuskaili, miten oman poikansa potalle meno on tuottanut vaikeuksia. Ja miten syöttäminen oli aluksi niin sottasta hommaa.

Omalta lapseltani irtosi eka hammaskin hoidossa ja tyttö sitä itki, kun olisi halunnut tyynyn alle pistää, mutta roskiin olivat sen heittäneet.

Miten muut, ootteko päässeet yhtä helpolla?

Kommentit (9)

Vierailija

Itse olen lto:na pientenryhmässä, pienimmät 9kk. Ja ikinä en varmankaan ole kuullut esim. lapsen ensisanoja tai nähnyt ensi askelia... harvoin ne sattuvat juuri siihen aikaa, ja kuka voi todistettavasti sanoa, että nyt lapsi sanoi ensimmäisen sanansa;)

Ja mitä sitten vaikka hoidossa olisi syömisen ja pottailut opittu, siellähän niitä on kiva treenailla kavereiden kanssa, ja harvoin, hyvin harvoin, näistä tulee mitään onegamlaa, koska meillä on niin tiukat säännöt ja rajat ja on se ihmeellistä se mallioppiminen:) ja jotenkin ihmeellistyä, että eikö lapsesei syö toista lämmintä ateriaa kotona ja iltapalaa, tai viikonloppunakin on sitten vaan nälkäsenä, eikä käy potalla??? Vai syötätkö, ja hoidossa oppinut syömään, mitäs sitten, kunhan osaa syyä:)

Ja jotenki oudolta kuulosti tuo hampaan roskiin heitäminen, ei varmasti ole mikään yleinen käytäntö, että lapsen hampaita viskotaan roskiin, aika erikoista minusta...

Itse pidän työstä pientenryhmässä, vaikka usein onkin kiire ja hälinä, mutta silti useimmat lapset nauttivat olla päiväkodissa, tai ihan pienet eivät edes tajua olevansa;) Toki on lapsia, jotka itkeä parkuvat usein, ja ikävöivät, mutta en sitten tiedä, onko se maailman vakavinta, jos lapsi ikävöi vanhempiaan.

Minusta on monille perheille ihan hyväksi tuoda lapsi päiväkotiin, kunhan hoitoajat ovat inhimilliset. Jos pieni lapsi joutuu joka päivä olemaan 10 h hoidossa, niin se tuntuu pitkältä ajalta.

Mutta jos lapsen elämän järkyttävin tapahtuma on olla hoidossa päiväkodissa, missä on kavereita, ammattitaitoisia ja mukavia hoitajia, hyvää ruokaa, leikkiä, virikkeitä, makoisat unet, paljon ulkoilua, niin voin sanoa, että lapsillanne on ollut erinomainen lapsuus:)

Vierailija

minä taas näen niitä ensiaskeleita ja kuulen ensimmäisiä sanoja! Huomaan vanhempien ilmeestä, että se kolahtaa, kun hoitaja kertoo, että teidän Unto otti nyt tänään ensiaskeleensa ja tänään tuli Untolta ekat pisut pottaan....

t. pph

Vierailija

oppineet muualla kävelemään, tai ainakin yrittäneet:) Ja meillä vanhemmat ovat vain aivan riemuissaan jos lapsi on pissannut pottaan:)

se lto

Vierailija

Meilläkin on hoidossa ihan normaalit ajat, mutta kyllä mä olen ensi askeleet itse todistanut (tosin lapsi silloin vielä kotihoidossa) ja syömiset on sotkuisia olleet aikanaan kotonakin, pottailua harjoitellaan enemmän kotona kuin hoidossa. Ulkoillaan yhdessa paljon. Ensimmäisiä sanoja sanonut minulle ja isälleen... Oletko pyörinyt netissä illat ja lapsi sitterissä ja lattialla itsekseen kun hän on ollut kotona? Mitens viikonloput, oletko niin loppuunpalanut, ettet ole mitään saanut aikaiseksi lapsesi kanssa.

Joku on selvästi tullut tänne vierailulle Porvoosta...

Vierailija

Esikoisen kotihoidin, mutta jouduin töihin kun kuopus oli 1,5v (rahapula). Heti menin kokokopäivätyöhön ja oli kyllä tosi rankkaa! Pieni olisi iltaisin ja viikonloppuisin vaatinut täyden huomion ja juuri pottaopettelut jne, joihin meidän päiväkodissa ei ollut aikaa niin perehtyä yksilötasolla. Kuitenkin oli sitten iltaisin ja viikonloppuisin ne kotityöt ja muut asioiden hoitamisetkin siinä päällä. Koskaan ei ollut omaa aikaa.

Kotiäitinä ollessa oli välillä omia ihania hiljaisia hetkiä kun lapset esim. nukkui tai leikkivät keskenään.

Uusimmat

Suosituimmat