Voisiko joku kuvailla miltä kuulostaa sikiön syke?

Vierailija

Mulla on kotidoppleri enkä ole varma kuulenko oman vaiko vauvan sykkeen

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

minustakin kuulostaa, ja tosi nopea, eli reilusti yli 100. Viikolla 12 ei valttamatta kokenutkaan katilo saa dopplerilla syketta kuulumaan, sikio on sen verran pieni, eli en huolestuisi viela. Itsekaan en ymmarra kotidopplereita, mulle ei ainakaan ole selvaa etta niiden jatkuva kaytto on riskitonta sikiolle (ja suurin osa on tehty kai Kiinassa, tuossa melamiinimaidon ja muiden neronleimauksien maassa...). Jos on jotain oikeaa ongelmaa (esim. verenvuotoa) pitaa joka tapauksessa lahtea naytille, siihen ei kotidopplerit riita.

Vierailija

huonoimpina korkeintaan sen 5-10 herättelyn jälkeen.

Ja olisin oikein mielelläni maannut ne 20 helvetillistä viikkoa sairaalassa liikelaskennassa kuin vihannut sikiötä kotona liikkumattomuutta hermoillessa.

Eipä sairaalaan päässyt liikeseurantaan kun ei ollut muita vaivoja.

Turha kommentoida jos oma sikiösi on potkinut sua kylkiluihin aamusta iltaan, en silloin ymmärrä pätkääkään mun tilannetta

Vierailija

Pakko kommentoida omakohtaiset kokemukset.

Itselläni nyt kolmas tulossa. Rv:t 38+6.

Tämä vauva kuten kaks ensimmäistäkin oli erittäin vähäliikkeisiä koko tuon raskausajan. jos olisi noudattanut noita laskenta ohjeita, asuisin polilla tälläkin hetkellä. Kahden ekan kanssa kävin välillä tarkistuttamassa tilanteen, mutta kaikki ok ja terveitä ja rauhallisia tyttöjä molemmat.

En tiedä vaikuttaako istukan paikka, mulla etuseinä. Olen kuullut että tällä vois olla vaikutusta liikeiden tuntemiseen. ja tokihan se riippuu miten päin se vauva siellä mahassa on, jos esim potkii selkään, ei liikkeitä tunne kunnolla, jos lainkaan.

Nyt esim. kaveri tuolla masussa elelee kahden päivän sykleissä, pariin päivään ei liikkeitä tunnu kuin muutama ja vähän myllerystä ja sit pari päivää on liikkeellä koko ajan. Eli jokainen on oma yksilönsä jo tuolla mahassa.

Olen joskus esim. herännyt neljän aikaan yöllä, ensimmäinen vauvan liike on tuntunut vasta iltapäivällä. Huolestuttavaa se on kun ei tiedä, jos sitten onkin jokin vika, mutta jos menisin noiden ohjeiden mukaan, olisin polilla puolet kuukaudesta.

Vierailija

kuin enää toista kertaa stressaan ja hermoilen vähäliikkeisen sikiön kanssa 20 raskausviikkoa.

Ensimmäisestä raskaudesta en nauttinut pätkääkään, koska se 10 sikiön liikettä tunnissa oli joka päivä ison työn takana ja olin 20 raskausviikkoa sata varma että sikiö on kuollut.

4 kertaa lähdin myöhään illalla synnyttäjien päivystykseen ultraan, koska en saanut sikiötä liikkumaan yrityksistäni huolimatta.

Ei kiitos enää toista samanlaista raskautta, mieluummin totean sikiön kuolleeksi kotidopplerilla kuin olen useita päiviä epäitietoinen

Vierailija

Mulla on kaksi raskautta takana ja milloinkaan en ole tarvinnut laskea liikkeitä tunnissa tai päivässä... Joskus meni varmasti yli tunti, että vauveli ei liikkunut kertaakaan, eikä silti tullut mieleenkään, että olisi kuollut... Joskus oli joku päivä vähemmän liikettä ja seuraavana vilkkaampaa. Huolestunut olisin varmaan sitten, jos koko päivänä ei olisi kuulunut mitään. En ymmärrä, mitä sillä stressaamisella voittaa...? Jos vauva kuolee kohtuun, kuolee se sinne joka tapauksessa, laskit sitten liikkeitä tai et.

Vierailija

Ei dopplerilla kuule lapsen sydänääniä, ei kotona eikä neuvolassa! Doppler mittaa virtausta, se ei poimi sydänääntä jotka kuuluvat esim. stetoskoopilla ja voimista niitä. Dopperlin ääni ei tule lapsen sydämestä! Se on puhtaasti mekaaninen, koneen tekemä merkkiääni. On vain sovittu, että doppler pitää suhahduksen. Se voisi yhtä hyvin pitää vingahduksen tai kilahduksen, mikään niistä äänistä ei tule lapsesta.

Vierailija

Mulla on toiset vauvat myllänneet mahdottomasti ja toisia on saanut töniä potkun saadakseen. Eikä niissä hiljaisissa liikkujissa mitään vikaa ollut.

En laskisi noita liikkeitä just tuon "10 liikettä tunnissa"-säännön mukaan vaan lähinnä sikiön omien tapojen mukaan. Jos on alusta asti ollut vähäliikkeisempi niin on ihan normaalia jos ei viimeisillä viikoilla ahtaassa tilassa paljoa liikukaan.

Eli unohtakaa se liikkeiden tarkka laskeminen jos ei oikeasti tunnu että ennen vilkas vauva muuttuukin yhtäkkiä hitaammaksi. Vauvat on yksilöitä, toinen on vilkas ja toinen laiska mkoilija.

Tuo sääntö on yhtä typerän tiukka kuin "supistuksia 5min välein kahden tunnin ajan" koska synnytyksetkin on yksilöllisiä. Mulla oli kohdunsuu 7cm auki kun supistukset tuli vielä 10min välein, ja vauva syntyi tunnin kuluttua, eli enpä olisi ehtinyt sairaalaan jos aina niiden sääntöjä orjallisesti noudattaisin.

Että käyttäkää sitä maalaisjärkeä ja omia tuntemuksia eikä vaan noita suuntaa-antavia sääntöjä jotka ei läheskään aina päde.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat