Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten ikäeroksi reilut viisi vuotta, hoito-/virikepohdintaa

Vierailija

Lähinnä kaipaisin vertaistukea äideiltä, joilla on viiden vuoden ikäerolla lapset, eikä päivisin naapurustossa leikkikavereita lapselle. Iltaisinkin hyvin satunnaisesti.

Lapsi on ollut kaksi vuotta päiväkodissa ja eskariin siirtyy joka tapauksessa eri paikkaan. Nykyisestä paikasta ei mitä todennäköisemmin tule ketään muuta lapsemme eskariin.

Kyse on siis vuodesta ennen eskarivuotta. Kysymys kuuluu, mitä isommalle ensi syksynä, kun alkukesästä meille tulee vauva.

Vaihtoehdot:

1. Jatkaa tutussa päiväkodissa 10 päivän sopimuksella

2. Jatkaa tutussa päiväkodissa 10 päivän osapäiväsopimuksella

3. Seurakunnan kerho 3-5 vuotiaille 2 x 3 tuntia viikossa

4. Kaupungin leikkitoiminta 3-5 vuotiaille 2 x 3 tuntia viikossa

Kaipaan kovasti mietteitä asiasta.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Mä jatkoin 10päivää kuussa koko päivästä sopimusta kun vauva syntyi.Paras ratkaisu meille,vauvalla oli koliikki ja huusi koko ajan ja olin ihan puhki.Kun 5-vuotias oli hoidossa nukuin ja lepäsin aina kun voin,kun taas lapsi oli kotona käytiin puistossa yms.touhuttiin kaikenlaista.Kokopäiväisenä myös siksi että mies sai vietyä ja haettua pojan=)

Vierailija

Lähes järjestään virikepaikkalaisten äidit perustelevat ratkaisujaan sillä, ettei muka kerhoja tai vastaavia ole parinsadan kilometrin päässä missään, mutta päiväkoteja kuitenkin riittää "niin paljon, että ihan takuulla jokainen työssäkäyvä saa lapsensa lähipäiväkotiin virikepaikkalaisista huolimatta".

Vierailija

Tykkää kovasti siitä, paljon enemmän kuin päiväkodista. On pieni ryhmä, rauhallisempaa ja ohjaajilla enemmän aikaa. Sai uusia kavereita ja kyläilevät puolin ja toisin niinä päivinä kun kerhoa ei ole. Olen tosi tyytyväinen.

Vierailija

Jos päivähoito on huono ratkaisu, niin aina voi irtisanoa hoitopaikan. Toistepäin onkin hankalaa ellei mahdotonta. Tosin kerhoon ei välttämättä pääse kesken kauden.

terv. joku aiemmin vastanneista.

Vierailija

Ehkä siksi, että tiedän sen päiväkodin olevan hänen toiveensa.

Onko hullua ajatella, että lapsen ei olisi pakko mennä sovittuina päivinä hoitoon, vaan menisi kun haluaa. Jos aamulla tuntuisi, että haluaisi jäädä kotiin, voisi jäädä.

Kerhoihin ilmottautuminen on vasta myöhemmin keväällä, silloin ajattelin kysellä minkä ikäisiä kerhoon on tulossa.

Ap

Vierailija

vaikka osaviikkoisena, sen 10/pv. kuussa. Vauvan syntymisestä tulee jo ihan riittävästi muutoksia arkirutiineihin, on hyvä, jos tietyt asiat pysyvät samoina. Ei oikein kokonaisuuden kannalta kuulostaisi järkevältä alkaa kuskata lasta ihan vieraaseen kerhoon uusien lasten ja uusien ohjaajien luokse ja vielä pidemmän matkan päähän. Ainakin aloittaisin tällä tavalla, sitten jos ei tunnu toimivan, voi toki miettiä niitä kerhoja. Kokonaan kotiin jääminen ei oikein 5v. kanssa tunnu järkevältä, tarvii kyllä ikäistensä seuraa. Kerhoissa se leikkiminen jää kyllä aika vähäiseksi, siellä on lähinnä ohjattua laulua, askartelua ym. Vapaata leikkiä on yleensä tosi vähän. Lisäksi hoidossa tietty tulee ulkoilut, päivälevot ym., jotka taas sulla voi olla pienen vauvan kanssa hankala saada kotona toimimaan yhtä hyvin, etenkään jos esim. ulkoilukavereita ei ole lähimaillakaan (niinkuin useimmiten tuonikäisiä ei ole).

Vierailija

Päiväkotiin pitää mennä niinä päivinä kun sovittu tai sitten on aamulla soitettava ja ilmoitettava jos ei tule. Eivät kyllä tykkää jos muuten vaan on poissa. Mieluiten vain sairauden vuoksi. Itse pidän kotona jos vähänkin kipeä eli esim. pelkkä nuha.

On joka arkipäivä 5 tuntia tarhassa. Vien 8.30-9.00 ja haen 13.30-14.00.

Saa ruuan, mutta ei aamupalaa tai välipalaa, vaikka olisi näihin aikoihin tarhassa. Puolipäiväiselle kuuluu vain ruoka.

Nukkuu päiväunet eli paljon ei jää aikaa mihinkään askarteluun tai vastaavaan.

Jos kerhossa ei ole ulkoilua, niin päiväkoti parempi, jotta saa leikkiä kavereiden kanssa ulkona.

Vierailija

ole vaikuttanut pohdintoihin mitenkään, koska autolla pitää mennä kuitenkin.

Meidän alueen päiväkodeissa on hyvin tilaa, ei tule siitä(kin) syyllisyyttä että veisi työssäkäyvien perheiden lasten paikat...

Ap

Vierailija

Minä itse tein virheen ottaessani esikoisen pois hoidosta kakkosen syntyessä. Esikoinen oli sillon pikkusta vajaa 4v. Ei päässyt seurakunnan kerhoon, eikä meillä päin ole muita vaihtoehtoja. Päivisin eikä myöskään iltaisin muita lapsia lähellä. Aika kävi pitkäksi. oli kovasti mustasukkanen. Itse olin hyvin väsynyt. Mies teki pitkää viikkoa ja iltaopiskeli(ei esikoinen isäänsä montaa tuntia viikossa nähnyt, isä työssä myös vloput) Omat vanhempani ja ystäväni asuivat 100km päässä eikä minulla autoa käytettävissä. lähikauppaankin yli 10km.

Kakkonen sairasteli todella paljon. Useita sairaalajaksoja. Yöt kitisi ja päivät marisi.

Mieti kuinka pääset kuskaamaan ja käykö kuinka voimille(matkan pituus, hankaluus ym) ja tee päätös sen mukaan. Riittääkö kerho? olisiko siellä tulevia eskarikavereita

Vierailija

Esikoinen, syksyllä 5v., on nyt pph:lla, mutta joka tapauksessa haetaan ensisyksyksi lähipäiväkotiin. Pph on kaukana edellisen asuinpaikan jäljiltä. Elokuussa tarvitaan vielä kokopäivähoitoa ihan senkin takia, että olen kuitenkin vielä töissä, jos vaan kunto kestää. Meille on selvää, että jotain toimintaa pitää olla, koska naapurustossa ei ole yhtään lasta, meillä ei ole perhetuttuja, joilla olisi lapsia kotona ja lähipuistossakin on vain alle 2-vuotiaita päivisin. Vauva ei riitä kaveriksi.

Ensin mietin sitä, että olisi puolipäivähoidossa lähi-pk:ssa, mutta nyt olen ajatuksissa kallistumassa kokopäiväpaikan kannalle. Lastahan ei ole pakko viedä sinne aina ja päivät voi olla lyhyempiäkin. Lähtökohtana olen ajatellut, että lapsi saa itse vaikuttaa hoitotahtiin ja voihan sen paikan muuttaa osapäiväkseksi, jos hoitotarvetta on vähän. Aluksi kuitenkin jatkaa varmaan kokopäiväisellä paikalla jo senkin takin, että tämä kakkonen todennäköisesti leikataan kuten esikoinenkin ja mies ei nytkään pystyne pitämään isyyslomaa kuin päivän pari. Ensimmäiset pari viikkoa on kuitenkin niin kipeä, ettei ulkoilusta tai muustakaan tule oikein mitään.

Elelen kyllä mukavasti etukaaressa, kun raskaus on ihan aluillaan ja tässähän voi sattua mitä vaan vielä...:)

Vierailija

Tarkoituksena olisi pitää 5 v. täyttävä esikoinen tarhassa 12 pv/kk (tai 3 pv/vk) tai jotain siihen suuntaan. Vauvan olisi tarkoitus syntyä maaliskuussa, joten maaliskuu pidetään, ainakin mahdollisuus, täyspäiväisenä.

Meillä ei myöskään naapurin lapsia päivisin ole kotona, kun ovat siellä samassa tarhassa. En myöskään näe esikoisen osalta lainkaan tavoiteltavana asiana, että jäisi äidin ja vauvan kanssa hengailemaan kotiin vuodeksi ennen esikoulun alkua. Seurakunnan kerho kestää vain muutaman tunnin ja se on mielestäni liian vähän.

Tokihan lapsi voi sitten olla kotona sellaisina päivinä, kun häntä ei huvita lähteä tarhaan. Nytkin on koko viikonlopun odottanut tarhaan pääsyä, kun heillä on mukavaa ohjelmaa tälle päivälle. Joten ei se tarha varmaan niin kamala paikka ole...

Itse myös syyllistyin aluksi noista vellovista "huono äiti" - kirjoituksista. Mielestäni kuitenkin huono äiti on ihan jotain muuta, kuin äiti, joka sallii lapsensa olla vaikkapa nyt sitten hoidossa. Katsoisin ennemmin olevani huono äiti, jos riistäisin lapseltani kyseisen hoitopaikan ja lapsi joutuisi olemaan vuoden kotosalla, ilman kavereiden seuraa.

En enää lue noita päivähoitokeskusteluja. Ihan sama minulle, mitä joku muu ajattelee.

Vierailija

Kyllä meidän 5-vuotias osaisi kertoa mielipiteensä. Tosin esittämistavalla on suuri merkitys, mielipiteeseen on helppo vaikuttaa :)

Vierailija

Isoveli aloitti srk:n kerhon, muttei oikein viihtynyt :(

Piti paljon vapaapäiviä. Oli mieluummin kotona äidin ja vauvan kanssa. Leikki naapurin 4-v tytön kanssa. Ei mustasukkaisuutta vauvaa kohtaan tm ongelmia.

Eskariin meni iloisena puolipäiväryhmään syksyllä.

Vierailija

Meillä lapset 3 ja 4, ja vauvan tultua lapset jatkavat 1-2 päivää viikossa 7 h kerrallaan seuraavista syistä:

-Lapsille tuttu paikka, ovat olleet siellä jo kaksi vuotta

-Alueella ei ole kerhoja, lähimpään kerhoon on kahden kilometrin matka, kun päiväkotiin on 200 m.

-Minusta on hyvä, että hoitopäivä on aamupalasta välipalaan. Lapset nukkuvat tarhassa päiväunet, kun taas kotona päiväunille saaminen on miltei mahdotonta.

-Saan itselleni/miehelle muutaman päivän viikossa vauvan ja kodin hoitoon

-Lapset menisivät eri kerhoihin, toinen 3-vuotiaiden ryhmään ja toinen 4-5-vuotiaiden ryhmään. Eli kuskaisin lapsia joka päivä muutamaksi tunniksi kerhoilemaan. Nyt saamme rauhallisia kotipäiviä. joita noin pienet kaipaavat.

Jos mietit noiden kerhojen välillä, niin srk:n kerhossa on ehkä jotain katsomuksellista opetusta mutta kaupungilla ei. Meillä lapset käyvät perhekerhossa, joten itse valitsisin kerhoista sen, joka on lähempänä tai aika olisi sopivin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat