Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älä vaan sairastu tai loukkaa itseäsi vanhempainlomalla

Vierailija

Kyllä ihmistä osataan pompottaa. Yritin anoa miehelleni sairauslomaa, jotta hän olisi voinut hoitaa lapsia kolmisen päivää itseni loukattuani jalkani. Ajattelin, että siihen mennessä jalka olisi siinä kunnossa, että voisin kanniskella lapsia huoletta. Mutta homma ei onnistunut.

Ensin omassa terveyskeskuksessa sanottiin, että kyllä näitä on kirjoitettu, mutta tänne ei kannata tulla jonoa lisäämään, sillä tämä voidaan hoitaa puhelimitse päivystyspoliklinikan kanssa. Sen jälkeen soitan päivystyspoliknikalle, jossa kävin juhannuksena ja kysyn samaa asiaa. Siellä ei osattu sanoa suoraan mitään, vaan sanottiin, että he soittavat, kun asia on selvä. No soittoa ei kuulunut, joten otin itse yhteyttä lääkäriin. Lääkärillä oli ollut kuulema niin kiire, ettei ollut ennättänyt soittaa, mutta ylilääkäri kielsi sairaustodistuksen kirjoittamisen, koska toisen puolesta ei voida sairaustodistuksia kirjoittaa. Soitin uudestaan omaan terveyskeskukseen ja he sanoivat, että todistuksen kirjoitus olisi päivystyspoliklikan tehtävä (klo oli lähellä neljää ja hoidettavia oli ollut muutenkin riittämiin), ja jos poliklinikka ei sitä nyt kirjoita, niin minun pitäisi mennä poliklikalle uudestaan näyttämään jalkaani, jotta todistus voidaan kirjoittaa. Mitä uudestaan meneminen hyödyttää, kun ylilääkäri on kieltänyt todistuksen kirjoittamisen.

Joka puolelta vain sitten valitetaan, että tämä johtuun säästöistä. Säästöjen syyksi laitetaan, kun toimintatavat eivät ole yhtenäisiä. Vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee.

Kyllä pistää vihaksi. Mies oli nyt sitten yhden päivän palkattomalla vapaalla, jollei saa asiaa sumplittua jotenkin työnantajansa kanssa.

Onneksi tässä ei ole jalka poikki.

Ja ai niin, kyseessä oli HUS.

Terv, Marjuska

Kommentit (9)

Vierailija

Eipä tuossa kyllä taida mitään kovin kummoista olla. Se on ihan yleinen käytäntö, että mies ei saa jäädä kotiin oli vaimo miten kipeä tahansa. Sitten ehkä kunnalta voi jotain apua kotiin saada, jos vaimo joutuu sairaalaan. Käytännössä toimenpiteet tuommoisessa jutussa riippuvat ihan siitä, että miten miehen työnantaja asiaan suhtautuu. Silloin kun minä loukkasin selkäni vanhempainvapaan aikana, niin mies sai kaksi päivää olla palkallisesti kotona sumplimassa pojalle hoitajaa ja sen jälkeen meille kotiin tuli MLL:tä ihan palkattu hoitaja. Periaatteessa tuommoisessa tilanteessa kunnaltakin voi saada hoitajan, mutta käytännössä se ei ainakaan meidän tapauksessa olisi toiminut ja ilmeisesti jopa meidän tuloilla olisi voinut maksaa enemmänkin kuin MLL:n hoitaja.

Se mikä tarinassasi eniten ihmetyttää on se, että terveyskeskus moista todistusta lupailee. Eihän miehesi ole kipeä vaan sinä, joten kyllähän ne lääkärit väärin toimisivat, jos miehellesi sairaslomaa kirjoittaisivat. Eri asia sitten on se, että jos sinä saat sairauslomatodistuksen, jossa lukee, että et pysty lapsia hoitamaan, että miten miehesi työnantaja moiseen suhtautuisi. Sekin on täysin firmakohtaista tietääkseni.

Vierailija

Siis sinä et saanut itsellesi sairaustodistusta, jossa sinulle määrättäisiin sairaslomaa jalan takia? Sen kun hommaat, niin miehesi saa kolme päivää palkallista, koska vaimo on estynyt hoitamasta lasta ja miehesi näin ollen tarvitsee perhesyistä lomaa (sama kuin sairaan lapsen hoito). Vai yrititkö saada lääkäriä kirjoittamaan sairaslomatodistusta miehellesi? Sitä he eivät tee, vaan siis sille sairaana olevalle. Vai oliko ongelma se, ettet saanut itsellesi todistusta, koska et tavoittanut sinua hoitanutta lääkäriä? Jos kyse oli viimeksi mainitusta, niin se ei ole yhtään eri ongelma, vaikka olisit itse töissä. Toditustuksen kirjoittaa hoitava lääkäri.

Sori nyt, että tartten näin rautalangasta vääntöä.

Vierailija

Tarkoitus oli vain saada miehelle luvallinen töistä poissaolotodistus lasten hoitoa varten, kun itse kinkkaan täällä yhdellä jalalla. Jostain sain päähäni (terveyskeskuksesta tai netistä), että miehelleni tulisi saada todistus oman vaivani takia, mutta eipä kukaan lääkäri tai sairaanhoitaja sanonut, että minun se todistus tulisi saada. En ole aikaisemmin ollut vastaavassa tilanteessa, enkä osannut kaikkea siis kysyä. Koko jupakasta jäi sellainen kuva, että ihmiset levittelevät vain käsiään ja pyytävät menemään paikasta toiseen ja mitään kunnon tietoa ei saa siitä, mitä tulee tehdä, jos äiti on sairas ja lapset tarvitsevat hoitoa. Ei sen puoleen, kyllä me tästä jotenkin selvitään, mutta vieläkin raivostuttaa koko asia.

Terv, Marjuska

Vierailija

Xandris:

Lainaus:

Sen kun hommaat, niin miehesi saa kolme päivää palkallista, koska vaimo on estynyt hoitamasta lasta ja miehesi näin ollen tarvitsee perhesyistä lomaa (sama kuin sairaan lapsen hoito).

Tämmöistä ei ole välttämättä olemassa olleenkaan joissakin firmoissa, ei välttämättä ole edes sairaan lapsen hoitoakaan varten samaa määrää kaikissa firmoissa. Siten ainut oikea tapa lähteä selvittää alkuperäisen ongelmaa on se, että selvitetään minkälainen on miehen firman periaatepäätös tämmöisestä asiasta. Jos kunnalliselta eivät kirjoita moista lappua, niin onhan aina mahdollista myös vastaava lappu hankkia yksityiseltäkin, mikäli tietysti työnantaja hyväksyy sellaisen paperin.

Painotan vielä kertaalleen, että oleellista on aina se, että mitä mieltä asiasta on työnantaja. Se saa vaatia ihan minkälaisen paperin mistäkin asiasta. Hyvänä eli huonona esimerkkinä tästä voi olla vaikka se, että jos työnantaja haluaa, niin se voi kelpuuttaa vaikka ainoastaan työterveyslääkärin paperin. Tällöin voi joutua esimerkiksi sairaana matkustamaan työterveyslääkärin luo todella pitkän matkan, kun vaikkapa terveyskeskuslääkäri olisi ihan naapurissa tai vaikka jokin yksityinen lääkäri.

Vierailija

Minä olin kerran päivän hoitamassa selkävaivaista miestäni. Homma meni silleen että töissä sanoin esimiehelle, että en voi olla miehen loukkaantumisen takia töissä ja leimasin tuntiseurantaan " oma asia" , joka vähentää tuntisaldoja. Jälkeenpäin sain saldot takaisin lähettämällä palkanlaskentaan mieheni lääkärintodituksesta kopion. Yrityksessä jossa olen töissä on käytössä " lyhyt tilapäinen loma" puolison tai lähiomaisen tilapäistä hoitamista varten, muistaakseni 1-3 työpäivää. Yrityksessä on käytössä myös sääntö, että alle 10-vuotiasta sairasta lasta voi hoitaa kotona 3 työpäivää. Oman ja perheenjäsenten työpaikkojen käytännöt kannattaa selvittää ennen kuin mitään tapahtuu, minäkin meinasin jäädä ilman saldojani kun en tiennyt mahdollisuudesta hoitaa välttämättömiä asioita lyhyen tilapäisen loman puitteissa.

Vierailija

Tosiaan täytyisi ensin selvittää asiat, ja sitten vasta hutkia. No, seuraavan kerran ollaan huomattavasti viisaampia. Luulen, että tässä jutussa harmittaa myös oma kömpelyys ja sen myötä kesälomasuunnitelmien pilalle meno. Lapsia ei luultavasti enää tehdä, ja kesä olisi sitä parasta aikaa touhuta näiden pienten kanssa. Nyt sitten en pääse liikkumaan oikein kunnolla mihinkään koko heinäkuun aikana.

Toivottavasti teillä muilla on antoisampi kesä.

Terv, Marjuska

Vierailija

eikä muuta hoitopaikkaa ole, on tämä ns. pakottava perhesyy, joka oikeuttaa työssäkäyvän vanhemman jäämään kotiin järjestelemään lasten hoitoa. Palkanmaksuvelvollisuutta ei työnantajalla ole, ellei työ- tai työehtosopimuksessa ole tästä mainintaa.

Uusimmat

Suosituimmat