Tuntuu, että nykyään on muotia käydä mielenterv.toim:ssa

Vierailija

Mulla on yksi tuttu, joka käy psykologin juttusilla ja kertoi, että kun hän ovesta sisälle astuu, niin psykologi ei saa suunvuoroa ollenkaan. Tuttavani kun on erittäin puhelias ja ulospäin suuntautunut, mutta kuulemma halusi mennä juttelemaan asiantuntijalle, kun muut eivät jaksa hänen jokapäiväisiä tapahtumia kuunnella.

Minusta tuntuu, että nykyään ihmiset eivät viitsi tehdä mielenterveytensä eteen mitään itse, vaan aina täytyisi joku olla tukemassa. Jos jossain päin Suomessa joku räjäyttää talon, niin jo on maininta lehdissä tai uutisissa, mihin tapauksen vuoksi ahdistuneet voi ottaa yhteyttä, vaikka olisivat 500 km päässä. Tuntuu, ettei kaikilla ole enää järjen hiventäkään.

Mitenkähän enenaikaan hoidettiin mielenterveyttä, varsinkin piiat, joita isännät raiskasivat ja elämä oli muutenkin köyhää.

Kommentit (15)

Vierailija

Otin yhteyttä perheneuvolaan, mutta emme koskaan menneet.

Ei ne resurssit hukkaan mene. Joskus ulkopuolinen kanta auttaa parisuhteessa, joskus virallinen kanta voi vaikuttaa asioihin vaikkei ystäväpiirin tuki vaikuta.

Jos ystäväsi on puhelias ja reipas, voi hän kuuntelijan lisäksi saada viestitettyä jollekin että nyt on tosi kyseessä. Kaikki perheelliset tietää että arjen pyöritys on raskasta. Se että on tarpeeksi fiksu hakeakseen apua ennen kuin kaikki " räjähtää" on hieno asia.

Joku joskus sanoi " voi ihmisrukkaa, hän on mielestään rohkea kun uskalsi hakea apua. Nythän se vaikeus vasta alkaa" .

Espoossa asuvana luin Matinkylän perhesurma tapahtumia samaan aikaan kun eroamassa oleva Espoossa asuva ystäväperheemme mies yritti hakea apua kriisipuhelimesta. Hänelle vastattiin, että meillä on tarpeeksi autettavia naisia, emme ehdi enää miehiä auttamaan.

Vierailija

Mutta jos resursseja olisi, mikäs sen parempi kun että ihmiset pääsee purkamaan huoliaan ja murheitaan. Oispas maailma parempi paikka ja moni tragedia vältetty!

Vierailija

Hän voi käydä siellä jostain sellaisesta syystä, jota ei osaa pukea sanoiksi, vaikka kovin puhelias olisikin. On niitä hullumpiakin muoteja kuin sellainen, että ihminen tahtoo oppia tulemaan itsensä kanssa toimeen!

Vierailija

...eli ei kyse vain resurssien puutteesta, vaan esim. sellaisesta asenteesta että " ennenkään ei meirän perheessä ole hulluja ollunna" ja mieluummin mennään vaikka narun jatkoksi kuin psykologille. Vakavaan masennukseen joutuneet eivät jaksakaan hakea itse hoitoa, jos joku läheinen ei satu huomaamaan ja auttamaan.

Vierailija

Mieluummin olisimme käymättä, mutta menemme, jotta ei tarvitsisi sairaalaan saakka päätyä. Mielenterveysongelma vaikuttaa myös potilaan omaisiin, työympäristöön ja ystäväpiiriin. On hyvä, jos joku on lähtenyt rohkeasti mielenterveystoimistoon hakemaan apua, jotta kohta siellä ei lappaisi muutakin ao. henkilön ympyröihin kuuluvaa porukkaa.

Vierailija

" Vierailija:

Lainaus:

Mieluummin olisimme käymättä, mutta menemme, jotta ei tarvitsisi sairaalaan saakka päätyä. Mielenterveysongelma vaikuttaa myös potilaan omaisiin, työympäristöön ja ystäväpiiriin. On hyvä, jos joku on lähtenyt rohkeasti mielenterveystoimistoon hakemaan apua, jotta kohta siellä ei lappaisi muutakin ao. henkilön ympyröihin kuuluvaa porukkaa.

"

.....sillä mielenterveyttä kun ei saa hoidettua 10pvän antibioottikuurilla,

vaan masennus tms. vaatii sen oikean/sopivan mielialalääkkeen -joka on joskus vaikea löytää sivuvaikutuksien&oikean vahvuuden vuoksi-.

t:nim. masennusta vuodesta 98 ja uudestaan puhkesi viime vuonna.

Vierailija

käsittelemään asioitaan.

MIelestäni masentuneella pitää olla oikeus MYÖS LÄÄKKEETTÖMÄÄN VAIHTOEHTOON. Jos ihmisen masennus on seuraus esimerkiksi huonoista olosuhteista lapsuudessa, kurjista elämänkäänteistä yms, niin pitäähän niistä saada olla myös surullinen. Kyllä on niitäkin masentuneita, jotka haluavat sen oikeuden tuntea pahaa oloa JA jotka pahasta olosta HUOLIMATTA pystyvät käsittelemään näitä vaikeita asioita.

Lääkitys on hyvä, jos se auttaa, tulee tarpeeseen ja on masentuneen itsensä mielestä hyvä ratkaisu. Mutta ei ketään pidä sentään velvoittaa lääkkeen käyttöön!!! Ihan riittävän läheltä olen saanut seurata masentuneen ihmisen syyllistystä tyyliin " jos söisit enemmän lääkkeitä, pärjäisit etkä tarvitsisi terapiaa" . Ja tälle masentuneelle on määrätty sekä mielialalääkkeitä, unilääkkeitä, että lääkkeitä mielialalääkkeiden sivuvaikutusten takia. Mutta hän itse haluaa vain terapiaa sekä oikeuden lääkkeettömään elämään.

Tästä taitaa tulla samanlainen yleistys, kuin siitä, että lapsen ylivilkkauteen pitää aina antaa lääkitystä. Myöskin niiden lasten, joiden ylivilkkaus on seurausta kurjista kotioloista, laiminlyönneistä, perheväkivallasta, masennuksesta, ahdistuksesta tai rajojen ja kasvatuksen puutteesta. HEITÄKIN on olemassa.

Vierailija

vaiheessa tajunnut asian vakavuutta. Ystävien kanssa en voinut puhua, koska minä olin se, jonka päälle he kaatoivat omat surunsa.

Mut ohjattiin mielenterveystoimistoon myöhäisen keskenmenon vuoksi. Silloinkaan ei siksi, että neuvolassa olisi huomattu mun masennustani, vaan siksi, että kerroin kärsiväni unettomuudesta.

Silloin kun ei itse selviä, on aika helvetin vaikea pyytää muiltakaan apua.

Minäkin olin puhelias. Eikä kukaan tajunnut, että koko ajan vaan kelasin eri mahdollisuuksia kuolla. Odotin vaan, että tapahtuisi jotain, johon kuolisin ilman itsemurhaa, jotta lapseni ei tarvitsisi hävetä ja surra sitä, että äiti on ihan itse tappanut itsensä.

Vierailija

Siis ihminen on kehittyväinen, jos saa masennuksessa sen verran aikaiseksi, että menee psykologille tai vastaavan luokse. Se on jo paljon.

Jos ihminen tarvitsee apua, mutta ei halua eikä jaksa sitä hakea, silloin on hätä. Eikä sillä, mihin silloin ohjautuu, ole mitään tekemistä muodin kanssa.

Nykyään monista asioista puhutaan rohkeammin ja avoimemmin, ja heti niistä on tullu muka muotia. Näin on just monien sairauksien kohdalla, esim. adhd:t ja muut. Onneksi näitä tutkitaan ja niistä puhutaan, sillä monen ihmisen tuska helpottuu jo tiedolla.

Itse olen käynyt kerran viikossa psykologilla ja se on ollut aivan ihanaa. Minulle hän ei ole juttukaveri, vaan ihminen, joka näkee syvemmälle. Esim. olen nyt vasta tajunnut, millainen vaikutus ja merkitys äiti- ja isäsuhteilla on. Jokainen meistä eksyy joskus ja toiset rakentavat silloin suuntaviittansa itse, toiset tarvitsevat ulkopuolista logistiikkaa.

Älä koskaan tyrkytä tuota mielipidettäsi ääneen kenellekään, sillä se voi estää jotakuta hakemasta apua.

Vierailija

eivät sitä yleensä hae, ne takapulpetin hiljaiset.

Suositut, hyväksytyt ja itsevarmat, sellaiset joilla loppujen lopuksi asiat kunnossa ennemminkin hakeutuvat lääkärin puheille.

Vierailija

Minusta on hyvä asia, että ihmisten kynnys mennä mielenterveysongelmissa hoitoon on madaltunut. Aina tietysti joukossa on ns. hukkakäyntejäkin, mutta niin on kaikkien sairauksien kanssa.

Mutta parempi, että muutama ihminen käy turhaan (eivät he kauaa ilmaishoitoa saa, ei psykologit/psykiatrit tyhmiä ole), kuin että yksikin oikeasti ongelmainen jättää menemättä.

-Xandris-

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat